UE nie wróci do status quo. Von der Leyen zapowiada twardy kurs wobec USA

Klaudia Ciesielska
2 Min
?ród?o: Markus Spiske / Unplash

Wobec eskaluj?cego konfliktu handlowego mi?dzy Stanami Zjednoczonymi a Uni? Europejsk?, Ursula Von der Leyen sygnalizuje gotowo?? do zastosowania nowych ?rodków odwetowych. Prezydent USA Donald Trump wprowadzi? 20-procentowe c?a na towary z UE, co spotka?o si? z ostr? reakcj? Brukseli. Przewodnicz?ca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen zapowiedzia?a mo?liwo?? na?o?enia podatku od przychodów z reklam cyfrowych na ameryka?skie giganty technologiczne, takie jak Meta i Google, je?li negocjacje nie przynios? satysfakcjonuj?cych rezultatów.

Strategia “cyfrowego odwetu”

Podatek cyfrowy, rozwa?any przez UE, mia?by obj?? przychody z reklam generowanych przez ameryka?skie firmy technologiczne na rynku europejskim. Cho? wcze?niej takie propozycje spotyka?y si? z oporem, obecna sytuacja mo?e przyspieszy? ich wdro?enie. Von der Leyen podkre?li?a, ?e UE d??y do “ca?kowicie zrównowa?onego” porozumienia z USA, ale jest gotowa rozszerzy? spór handlowy na sektor us?ug cyfrowych, je?li rozmowy zako?cz? si? fiaskiem. ?

90-dniowe zawieszenie i perspektywy negocjacji

W odpowiedzi na decyzj? Trumpa o zawieszeniu podwy?szonych ce? na 90 dni, UE równie? zdecydowa?a si? na wstrzymanie planowanych ?rodków odwetowych w tym samym okresie. Von der Leyen zaznaczy?a jednak, ?e je?li negocjacje nie przynios? oczekiwanych rezultatów, UE wprowadzi przygotowane wcze?niej c?a. ?

Stany zjednoczone, USA

Implikacje dla sektora technologicznego

Na?o?enie podatku cyfrowego przez UE mog?oby znacz?co wp?yn?? na dzia?alno?? ameryka?skich firm technologicznych w Europie. Meta i Google, które generuj? znaczne przychody z reklam na rynku europejskim, mog?yby stan?? w obliczu zwi?kszonych kosztów operacyjnych. Taki ruch móg?by równie? zainicjowa? szersz? debat? na temat opodatkowania dzia?alno?ci cyfrowej na poziomie mi?dzynarodowym.?Wnioski

Obecna sytuacja wskazuje na rosn?ce napi?cia w relacjach handlowych mi?dzy UE a USA. Cho? obie strony deklaruj? ch?? negocjacji, brak porozumienia mo?e prowadzi? do eskalacji konfliktu, obejmuj?cej nie tylko handel towarami, ale równie? sektor us?ug cyfrowych. Dla firm technologicznych oznacza to konieczno?? przygotowania si? na potencjalne zmiany w otoczeniu regulacyjnym i podatkowym w Europie.?

Udostępnij
Redaktor Brandsit