W ci?gu ostatniego roku biznes stan?? przed wyzwaniem zweryfikowania wi?kszo?ci krótkoterminowych planów rozwoju. Zmiany nie omin??y równie? pracowników, którzy musz? obecnie wykazywa? si? nieco innymi umiej?tno?ciami w ramach pracy zdalnej, poniewa? wi?kszo?? procesów zosta?a przeniesiona do ?wiata cyfrowego. Jak wynika z badania SAS, 88 proc. mened?erów przyznaje, ?e musia?o zmieni? plany rozwoju zawodowego zespo?ów, aby umo?liwia?y one zdobycie umiej?tno?ci, których obecnie najbardziej potrzebuj? organizacje.
Pandemia przyczyni?a si? do przyspieszenia inicjatyw z zakresu rozwoju zawodowego i uwidoczni?a braki umiej?tno?ci zarówno u mened?erów, jak i pracowników. Przedstawiciele jednej i drugiej grupy musz? szybko si? uczy?, aby nad??y? za zmieniaj?cym si? ?rodowiskiem pracy. Pi??dziesi?t procent mened?erów HR, którzy wzi?li udzia? w badaniu „HR Dive” przeprowadzonym przez studio ID i SAS, przyzna?o, ?e pracownicy powinni podnosi? swoje umiej?tno?ci, przekwalifikowa? si? lub ??czy? ró?ne kompetencje. Nieco mniej, bo 41 proc. z nich wyrazi?o tak? sam? opini? w stosunku do mened?erów. Jednocze?nie wed?ug danych firmy TINYpulse, 49 proc. mened?erów motywuje rozwój kompetencji, który przynosi im korzy?ci, a pracownicy, którzy czuj?, ?e rozwijaj? si? w pracy, s? o 20 proc. bardziej sk?onni pozosta? w organizacji po roku od rozpocz?cia pracy. Wszystkie te dane wskazuj?, ?e organizacje stoj? przed du?ym wyzwaniem w zakresie zarz?dzania procesem rozwoju kompetencji w taki sposób, aby zaspokoi? potrzeby pracowników i zapewni? sprawne dzia?anie w nowej rzeczywisto?ci.
Umiej?tno?ci mi?kkie wa?ne w pracy zdalnej
Potrzeba zachowania dystansu spo?ecznego i brak mo?liwo?ci spotkania osobi?cie ze wspó?pracownikami, klientami czy partnerami sprawi?a, ?e trudniej jest odczyta? nastrój rozmówcy czy nawi?za? bli?szy kontakt. Nie dziwi zatem fakt, ?e niemal 50 proc. respondentów badania „HR Dive” wskaza?o, ?e mened?erowie powinni obecnie mocniej skupi? si? na rozwoju umiej?tno?ci mi?kkich, a 32 proc. potwierdzi?o, ?e te za?o?enia dotycz? równie? pracowników.
Konieczno?? zmiany jest oczywista, jednak wiele organizacji ma k?opot ze wskazaniem, jakich konkretnych umiej?tno?ci brakuje ich pracownikom. Uczestnicy badania SAS przyznali, ?e najcz??ciej identyfikuj? je w procesie oceny wewn?trznej, np. rozmów lub ankiet rocznych. Rzadziej wskazuj? je sami pracownicy lub jest to efekt audytu firm trzecich. Niemal 30 proc. ankietowanych przyzna?o, ?e nie próbuje obecnie okre?li? brakuj?cych umiej?tno?ci w swojej organizacji.
Cztery trendy, które b?d? odgrywa? najwi?ksz? rol? w zmianach, jakie zachodz? obecnie na rynku pracy:
1. Rosn? oczekiwania wzgl?dem biznesu – rola firm nie sprowadza si? jedynie do wytwarzania i sprzedawania dóbr czy ?wiadczenia us?ug. Pandemia pokaza?a, jak wa?na jest odpowiedzialno?? biznesu, który powinien troszczy? si? o pracowników oraz spo?eczno?? lokaln?. Dba?o?? o zdrowie (tak?e psychiczne), bezpiecze?stwo i zapewnienie mo?liwo?ci rozwoju cz?onkom zespo?ów to wa?ne wyzwanie, któremu przedsi?biorstwa musz? stawi? czo?a. Oczekuje si?, ?e firmy b?d? zabiera?y stanowisko w wa?nych sprawach spo?ecznych i politycznych.
2. Inwestycjom w technologie musz? towarzyszy? inwestycje w szkolenia i rozwój – wdro?enie zaawansowanych technologii w organizacji nie przyniesie oczekiwanego rezultatu, je?eli pracownicy nie b?d? wiedzieli, jak z nich korzysta?. W szczególno?ci dotyczy to pracowników, którzy przed pandemi? spotykali si? z klientami g?ównie osobi?cie, a obecnie musz? to robi? zdalnie, korzystaj?c z narz?dzi do wspó?pracy.
3. Szkolenia pozwalaj? utrzyma? i pozyska? pracowników – pandemia uwidoczni?a, ?e niektóre umiej?tno?ci maj? wi?ksze znaczenie ni? inne. Przyspieszona cyfrowa transformacja biznesu sprawi?a, ?e zapotrzebowanie na deweloperów IU, specjalistów z zakresu sztucznej inteligencji czy chmury jest jeszcze wi?ksze. Maj?c na uwadze, ?e na rynku wci?? brakuje talentów, firmy powinny rozwa?y? wsparcie obecnych pracowników w procesie zmiany zawodowej, pomagaj?c im pozyskiwa? nowe umiej?tno?ci.
4. Organizacje musz? stworzy? kultur? rozwoju – szkolenia pracowników stanowi? najwi?ksz? warto??, gdy po ich zako?czeniu dziel? si? oni wiedz? z reszt? zespo?u. Atmosfera wzajemnego wsparcia jest szczególnie wa?na, gdy firma próbuje znale?? nieistniej?ce jeszcze rozwi?zanie danego problemu. Pracownicy musz? sami d??y? do podnoszenia kwalifikacji. Aby to by?o mo?liwe, niezb?dne jest skuteczne wykorzystywanie zdobytych umiej?tno?ci w codziennej pracy, np. wykonuj?c niektóre zadania szybciej lub eliminuj?c powtarzaj?ce si? b??dy.