UOKiK: UPC Polska zmienia praktyki sprzeda?owe

Newsroom BrandsIT
5 Min
telewizja, sygnału telewizyjnego

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wyda? decyzj?, w której zobowi?za? UPC do zmiany praktyk sprzeda?owych stosowanych w zwi?zku z zawieraniem umów na odleg?o?? (podczas rozmowy telefonicznej lub przez stron? internetow?). Aby dosz?o do zawarcia lub zmiany umowy, której warunki ustalono podczas rozmowy telefonicznej, konsumenci b?d? musieli wyra?nie potwierdzi? tak? ch?? – to efekt decyzji Prezesa UOKiK. Ponadto UPC Polska zaoferuje osobom, które sk?ada?y reklamacj?, jedn? z wybranych us?ug. Rekompensata obejmie równie? by?ych abonentów.

– Podstaw? do wszcz?cia post?powania by?y sygna?y od konsumentów, które wskazywa?y na nieprawid?owo?ci. Przeanalizowali?my procedur? zawierania przez UPC umów z wykorzystaniem ?rodków porozumiewania si? na odleg?o??, czyli przez telefon i stron? internetow?. Informacje, które zebrali?my, da?y podstaw? do postawienia zarzutów. W trakcie post?powania UPC z?o?y? propozycj? zobowi?zania i zrekompensowania strat konsumentom, któr? przyj??em – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Prezes UOKiK zakwestionowa? szereg praktyk w zwi?zku z zawieraniem lub zmian? warunków podczas rozmowy telefonicznej konsumenta z operatorem albo skorzystania z oferty przez stron? internetow?.

Urz?d zakwestionowa? m.in.

Ad imageAd image
  1. Nieudzielanie konsumentom podczas rozmów telefonicznych informacji o mo?liwo?ci rezygnacji z umowy w ci?gu 14 dni. Taka informacja jest obowi?zkowa.
  2. Niepotwierdzanie zmienionych w trakcie rozmowy telefonicznej warunków konsumentom, którzy nie wyrazili zgody na przes?anie dokumentów w formie elektronicznej. W takiej sytuacji abonenci otrzymywali umow? dopiero w trakcie wizyty technika, który instalowa? us?ug? dost?pu do internetu/telewizji w ich mieszkaniu. Dla wielu osób ten czas móg? by? za krótki na zapoznanie si? z umow?.
  3. Uznawanie, ?e konsument podczas rozmowy telefonicznej skutecznie zmieni? warunki umowy, mimo ?e ten nie potwierdzi? tego UPC na papierze lub innym trwa?ym no?niku. Prawo wymaga, aby po rozmowie z konsultantem, operator wys?a? potwierdzenie warunków omówionych podczas rozmowy, a konsument udzieli? na to odpowiedzi. Jej brak oznacza, ?e nie dosz?o do zmiany umowy.
  4. Sposób, w jaki UPC potwierdza? konsumentom zawarcie lub zmiany umów – wysy?a? e-mailem linki przekierowuj?ce do dokumentów na stronie internetowej. Ta forma nie spe?nia wymogów trwa?ego no?nika.

W efekcie post?powania przed Prezesem UOKiK – UPC zmieni kwestionowane przez Urz?d praktyki. Ponadto aby dosz?o do zawarcia lub zmiany umowy, której warunki ustalono podczas rozmowy telefonicznej konsumenci b?d? musieli wyra?nie potwierdzi? tak? ch?? po otrzymaniu od spó?ki potwierdzenia nowych warunków. Klienci w trakcie rozmowy sprzeda?owej b?d? równie? informowani o mo?liwo?ci skorzystania z prawa odst?pienia od umowy, a zmiany b?d? im przedstawiane na trwa?ym no?niku.

Operator zaproponuje ró?ne us?ugi osobom, które sk?ada?y reklamacje od 25 grudnia 2014 r. na praktyki, które kwestionowa? Prezes UOKiK w decyzji. Osoby, które kontynuuj? umow?, b?d? mog?y przyk?adowo: aktywowa? okre?lon? ofert? telefonii mobilnej ?wiadczonej przez UPC Polska lub podwy?szy? parametry dost?pu do internetu, albo korzysta? ze wskazanego kana?u sportowego. Us?ugi te b?d? ?wiadczone konsumentom nieodp?atnie na okres dwóch lub trzech okresów rozliczeniowych. Osoby, które nie s? ju? abonentamispó?ki, b?d? mog?y otrzyma? kilkadziesi?t z? (20 lub 30) albo zawrze? now? umow? na korzystniejszych warunkach finansowych, które b?d? obowi?zywa? przez dwa lub trzy miesi?ce.

W ci?gu trzech miesi?cy operator poinformuje konsumentów o tym, jakie korzy?ci im przys?uguj? i jak mog? z nich skorzysta?. Grupy konsumentów obj?tych rekompensat?, jak i jej zakres, s? opisane w decyzji. Pobierz j? ze strony uokik.gov.pl.

– Zawieranie umów przez telefon jest dla wielu osób wygodne, ale niesie za sob? pewne ryzyka. Z uwagi na charakter tego sposobu komunikacji istotnie ograniczona jest mo?liwo?? skutecznego przekazania konsumentowi wszystkich niezb?dnych informacji. A to mo?e si? wi?za? z ryzykiem celowego lub przypadkowego wprowadzenia abonenta w b??d co do tre?ci zawieranej umowy lub te? niew?a?ciwym zrozumieniem jej warunków. Aby mo?liwo?? weryfikacji tre?ci umowy nie by?a fikcj?, przedsi?biorca, który proponuje zawieranie umów przez telefon, musi po zako?czeniu rozmowy przekaza? konsumentowi potwierdzenie jej warunków – np. e-mailem lub poczt? tradycyjn? – przypomina Tomasz Chróstny.

Udostępnij