Konsumenci – w przypadku wcze?niejszej sp?aty kredytu konsumenckiego lub po?yczki – powinni domaga? si? od banków i instytucji po?yczkowych proporcjonalnego zwrotu pobranych op?at i prowizji. Oczekuj?, ?e instytucje finansowe b?d? proporcjonalnie liniowo rozlicza? si? z klientem ze wszystkich pobranych op?at, gdy ten wcze?niej sp?aci? po?yczk? lub kredyt konsumencki – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urz?du Ochrony Konkurencji i Konsumentów. We wrze?niu 2019 r. stanowisko UOKiK z maja 2016 roku potwierdzi? wyrok Trybuna?u Sprawiedliwo?ci UE w sprawie C-383/18 (Lexitor).
Trybuna? Sprawiedliwo?ci UE w sprawie C-383/18 (Lexitor) wyja?ni? zakres op?at podlegaj?cych zwrotowi w przypadku wcze?niejszej sp?aty po?yczki lub kredytu konsumenckiego. Zgodnie z wyk?adni? Trybuna?u zwrotowi podlegaj? wszystkie mo?liwe op?aty poniesione przez konsumenta z tytu?u zawarcia umowy kredytu konsumenckiego lub po?yczki.
Konsument, który sp?aci? po?yczk? lub kredyt konsumencki, w przypadku braku dotychczasowego rozliczenia si? instytucji finansuj?cej z pobranych op?at i prowizji, powinien z?o?y? niezw?ocznie reklamacj?. Pomocne w napisaniu reklamacji b?dzie najnowsze stanowisko prezesa UOKiK, w którym wyja?nia on w?tpliwo?ci dotycz?ce wcze?niejszej sp?aty po?yczki lub kredytu konsumenckiego.
Zdaniem Prezesa UOKiK, instytucje po?yczkowe i banki powinny stosowa? przy wyliczeniu zwrotu metod? liniow? – jest to metoda najbardziej zrozumia?a dla konsumentów, najprostsza, przejrzysta i sprawiedliwa. Jest te? ?atwa do zastosowania przez przedsi?biorców. Polega ona na tym, ?e instytucja finansowa: dzieli wszystkie koszty przez liczb? dni kalendarzowych, w których mia?a obowi?zywa? umowa. Wynik mno?y przez liczb? dni, o które skrócono okres kredytowania – i t? sum? powinna odda? konsumentowi. Przepisy dotycz? po?yczek i kredytów konsumenckich zawartych po wej?ciu w ?ycie ustawy o kredycie konsumenckim, tj. po 18 grudnia 2011 roku. Uwaga na terminy przedawnienia roszcze?.
Do urz?du docieraj? sygna?y, ?e cz??? instytucji finansowych ju? rozlicza si? ze swoimi klientami w prawid?owy sposób. Równie? bran?a ubezpieczeniowa stosuje metod? liniow? przy okre?laniu wysoko?ci zwrotu sk?adki, gdy klient wypowie umow? w trakcie okresu ubezpieczenia.