Sztuczna inteligencja wspomaga nas ju? w wielu sektorach – medycynie, logistyce, transporcie, biznesie, bankowo?ci i energetyce. A to tylko niektóre z ga??zi, w których jest stosowana. Jak wynika z raportu “Monitoring trendów w innowacyjno?ci” do 2025 r. liczba miejsc pracy fachowców od sztucznej inteligencji wzro?nie w Polsce o 200 tys.
SI coraz mocniej wkracza w nasze codziennie ?ycie. Czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy, ?e z niej korzystamy. Ogl?danie filmów i seriali na Netfliksie, czy korzystanie z aplikacji Spotify oparte jest na dzia?aniu algorytmów, które analizuj? nasze preferencje i upodobania i pod ten klucz rekomenduj? nam tre?ci, które mog? przypa?? nam do gustu. Podobnie dzieje si? w przypadku zakupów online. Tzw. systemy polecaj?ce na podstawie naszych ostatnich wyborów i preferencji podsuwaj? nam pod nos produkty, które tak?e mog? nam si? spodoba?.
Korzystanie ze smartfonów równie? opiera si? w g?ównej mierze na dzia?aniu technologii opartej na SI – np. wirtualni asystenci tacy jak: Siri, czy Google Assistant. Po g?osowej komendzie pomog? wyznaczy? nam tras? dojazdu do domu, wy?l? wiadomo?? tekstow?, czy przypomn? o zaplanowanym spotkaniach. Proste, prawda? Trudno si? wi?c dziwi?, ?e smartfony to najcz?stsze urz?dzenia z jakich korzystaj? Polacy. U?ywa ich 9 na 10 ankietowanych – tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Smartney przez SW Research. Firma, która w ubieg?ym roku zadebiutowa?a na rynku kredytowym zrealizowa?a du?e badanie opinii na temat smart living i zainteresowa? (m.in. technologicznych) Polaków.
– Temat badania jest nieprzypadkowy. Smartney udziela dopasowanych do preferencji konsumentów po?yczek, analizuje szereg informacji na temat klienta dzi?ki algorytmom i innym rozwi?zaniom technologicznym. Ca?y proces odbywa si? online i jest jednym z najszybszych na polskim rynku. Du?a cz??? konsumentów zaci?ga zobowi?zania w?a?nie przy pomocy smartfona – mówi Katarzyna Jó?wik, Dyrektor Generalna Smartney.
Dwana?cie ton mas?a
Smartfony to nie jedyna forma sztucznej inteligencji, jakiej ch?tnie u?ywamy. Z badania “Sztuczna inteligencja w ?yciu Polaków” Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) wynika, ?e ok. 40 proc. z nas jest gotowych skorzysta? z samochodowego transportu bezza?ogowego. Kto jednak odwa?y?by si? przejecha? autonomiczn? ci??arówk? przez Stany Zjednoczone? Takie firmy, jak Tesla, Volvo, Daimler nie zajmuj? si? ju? tylko konstrukcj? bezza?ogowych aut osobowych. W okresie ?wiat Bo?ego Narodzenia pierwszy autonomiczny tir firmy plus.ai przejecha? odcinek od wschodniego do zachodniego brzegu USA przewo??c osiem ton mas?a. Pokona? prawie 4,5 tys. km, g?ównie autostrad?. Autem sterowa? system wspomagany sztuczna inteligencj?, sensory, kamery, radary i lidar (urz?dzenie dzia?aj?ce na podobnej zasadzie, co radr). Cho? autonomiczne ci??arówki je?d?a ju? tak?e po Europie, to jednak pokonuj? znacznie krótsze trasy (zazwyczaj mi?dzy magazynem, a miejscem prze?adunkowym) i rozwijaj? pr?dko?? ok 5 km/h.
Algorytm, który znajduje lek
Do autonomicznego auta wsiedli?my ch?tnie, jednak ch?? skorzystania z us?ug medycznych, w których to lekarza zast?puje sztuczna inteligencja deklaruje zaledwie co szósty z nas – tak wynika z badania NASK. Powinno by? ca?kiem odwrotnie. Wykorzystanie nowoczesnej technologii w medycynie ju? w niedalekiej przysz?o?ci umo?liwi tani? i o wiele szybsz?, ni? obecnie, diagnostyk?. Wed?ug szacunków ok. 30 proc. danych zebranych na ca?ym ?wiecie dotyczy naszego stanu zdrowia. Ka?dy z nas generuje ich ok 80 MB rocznie. W ich analizie najlepiej sprawdza si? sztuczna inteligencja. Ju? dwa lata temu podczas specjalnych zawodów zorganizowanych w stolicy Chin SI wykaza?a si? o 20. proc. wi?ksz? skuteczno?ci? w wykrywaniu chorób neurologicznych ni? lekarze. Podobnie by?o w Stanach Zjednoczonych, gdzie algorytm na podstawie zdj?? RTG w kilka miesi?cy nauczy? si? rozpoznawa? 14 chorób i równie? okaza?o si?, ?e jest bardziej skuteczny ni? radiolodzy. Bior?c pod uwag?, ?e w USA b??dna diagnoza jest ju? trzeci? przyczyn? zgonów, to do?? krzepi?ca informacja.
W leczeniu antybiotykooporno?ci te? trudno nie doceni? zas?ug SI. Badacze z Massachusetts Institute of Technology nauczyli algorytm sztucznej inteligencji rozpoznawa? zwi?zki, które mog? szkodzi? bakteriom. Odkryty antybiotyk nazwali halicyn?. Nazw? wzi?li od szalonego komputera HAL 9000 z ksi??ki science fiction Arthura C. Clarke`a. Na jej podstawie powsta? film Stanleya Kubricka „Odyseja kosmiczna 2001”. Eksperci z MIT planuj? teraz wykorzysta? SI do walki z rakiem.
SI zadba te? o nasze finanse
Sztuczna inteligencja ma równie? ogromny wp?yw na nasze finanse. Nie chodzi tu ju? o samo doradztwo, czy te? przetwarzanie olbrzymich wolumenów danych – niekoniecznie ?atwych do analizy. W przypadku banków SI wykorzystywana jest przede wszystkim do ochrony pieni?dzy. Pozwala na zmniejszenie liczby cyberataków w bankowo?ci, np. poprzez zastosowanie biometrii behawioralnej, która na podstawie tempa i rytmu pisania, a tak?e sposobu poruszania kursorem, daje mo?liwo?? stworzenia unikalnego profilu klienta banku.
– A? 13 proc. Polaków uwa?a, ?e to w?a?nie w sektorze finansowym b?dzie najwi?cej rozwi?za? opartych o nowe technologie – tak wynika z naszego badania opinii. Z czym Polakom kojarz? si? nowoczesne technologie w bankowo?ci? Z naszego badania wynika, ?e g?ównie z aplikacjami, które pozwalaj? zarz?dza? domowym bud?etem (66 proc.), ale równie? z p?aceniem blikiem, czy z szybkim i ?atwym sposobem na wzi?cie po?yczki (34 proc.) – mówi Katarzyna Jó?wik, Dyrektor Generalna Smartney.
Jakie aspekty naszych finansów oddaliby?my w r?ce robota, gdyby?my wiedzieli, ?e zaoszcz?dzimy dzi?ki temu czas i energi?, a rozwi?zanie b?dzie bezpieczne?
– Najbardziej chcieliby?my, by to komputer p?aci? za nas rachunki – tak deklaruje co czwarty z Polaków, a tak?e, by aplikacja bankowa informowa?a nas o zbli?aj?cych si? p?atno?ciach (18 proc.). Zaledwie 5 proc. ankietowanych pozwoli?oby na to, by w przypadku braku ?rodków sztuczna inteligencja wys?a?a wniosek o kredyt w zaakceptowanych wcze?niej instytucjach – dodaje Katarzyna Jó?wik.
Ju? prawie po?owa ankietowanych odpowiedzia?a, ?e zaufa?aby sztucznej inteligencji, która dobra?aby najlepsz? ofert? kredytu poprzez analiz? wydatków, dochodów i stylu ?ycia. Wci?? jednak zdecydowana cz??? z nas (69 proc.), by wzi?? po?yczk?, woli uda? si? do placówki banku. Jedynie co pi?ty ankietowany za?atwi?by wszystkie formalno?ci przez Internet. Szkoda, ?e jednak jest nas tak ma?o, bo to wi??e si? ze znaczn? oszcz?dno?ci? czasu. A jak z kolei wynika z bada? OECD Polacy s? siódmym najbardziej zapracowanym narodem na ?wiecie. Pracujemy 1928 godzin rocznie. Dla porównania, nasi s?siedzi zza Odry przepracowali a? 600 godzin mniej ni? my (1356). Czasu mamy wi?c jak na lekarstwo. Na go przeznaczymy, je?li oszcz?dzimy go dzi?ki nowym technologiom?
– Nasi ankietowani twierdz?, ?e sp?dziliby ten czas z rodzin? i bliskimi (70 proc.), nieco mniej (62 proc.) wykorzysta?aby go na odpoczynek: masa? albo weekend w SPA, a nieco wi?cej ni? po?owa na przyjemno?ci, jak kino czy spotkanie ze znajomymi – podsumowuje Katarzyna Jó?wik.
Nie wiadomo, czy b?dzie to mo?liwe, bo w stosunku do SI jeste?my wci?? nazbyt podejrzliwi. Boimy si?, ?e przez rozwoju sztucznej inteligencji nasze ?ycie b?dzie podlega? inwigilacji (60 proc.), a tak?e ?e przez zast?pienie ludzi “robotami” wzro?nie bezrobocie – tak uwa?a 40 proc. z nas. M.in. z tych powodów uwa?amy, ?e sprawy zwi?zane z wprowadzeniem, sztucznej inteligencji wymagaj? regulacji prawnych.