Uwaga na dane osobowe podczas zakupów w Internecie

Newsroom BrandsIT
4 Min

Analiza dost?pnych opracowa? nt. e-commerce wskazuje, ?e obecnie 55% Polaków kupuje w Internecie a 19% z nich robi w Sieci zakupy spo?ywcze. Eksperci ChronPESEL.pl alarmuj?, ?e jedn? z najpopularniejszych w?ród hakerów metod przejmowania kontroli nad danymi osobowymi osób trzecich jest wykorzystywanie fa?szywych stron s?u??cych do p?atno?ci internetowych, które prowadz? do wy?udzenia danych osobowych i opró?nienia kont bankowych ofiar.

Przedstawiciele platformy wskazuj?, ?e Polacy wykazuj? si? nisk? ostro?no?ci? przy robieniu zakupów w Internecie, przyk?adaj?c ma?o uwagi do kwestii zwi?zanych z bezpiecze?stwem transakcji i przep?ywu danych osobowych. Eksperci zwracaj? uwag?, ?e Polacy nagminnie ignoruj? elementy witryn internetowych, które mog? je uwiarygadnia?. Z badania Gemiusa z 2018 r., po?wi?conego e-commerce wynika, ?e w grupie respondentów robi?cych zakupy w Internecie jedynie 10% kobiet i 19% m??czyzn wskazuje znaki jako?ci i certyfikaty zaufania przyznane przez niezale?ne organizacje jako elementy uwiarygadniaj?ce sklep internetowy. Tylko 2 % badanych kobiet i 3% m??czyzn wskazuje w tym przypadku logotypy banków w p?atno?ciach. Najcz??ciej Polacy szukaj?c wiarygodnej witryny opieraj? si? na opiniach internetowych i szukaj? mo?liwo?ci p?atno?ci przy odbiorze.

Kupuj?c w Internecie zachowujemy si? do?? niefrasobliwie. Wiarygodno??, a co za tym idzie, bezpiecze?stwo, jakie gwarantuje dana witryna, s? kryteriami wp?ywaj?cymi na wybór miejsca zakupów daleko po rekomendacji kole?anki, szybkiej mo?liwo?ci zwrotu zakupionego towaru, czy ?adnej prezentacji produktów. Nie zwracamy nale?ytej uwagi na elementy, które ?wiadcz? o tym, ?e nasza transakcja b?dzie bezpieczna. Konsekwencje takiej niefrasobliwo?ci wygenerowa? powa?ne straty finansowe – zwraca uwag? Anna Marcinkowska, ekspert z serwisu ChronPESEL.pl.

Eksperci ChronPESEL.pl wskazuj?, ?e jedn? z najpopularniejszych w?ród hakerów metod przejmowania kontroli nad danymi osobowymi ofiar jest ich wy?udzanie pod pretekstem udzielenia zgody marketingowej. Kupuj?cy w sieci mog? spotka? si? z  przypadkami, kiedy, aby skorzysta? z promocji, s? proszeni przez witryn? o udost?pnienie swoich danych osobowych oraz udzielenie zgody na otrzymywanie informacji handlowych drog? elektroniczn?. Przedstawiciele platformy ostrzegaj?, ?e wiele z takich aplikacji mo?e by? jedynie form? ataku hakerskiego z wykorzystaniem fa?szywych stron internetowych.

W zesz?ym roku rodzimy sektor finansowy odnotowa? wzmo?on? aktywno?? cyberprzest?pców. Wi??e si? to m.in. z dynamicznym rozwojem technologii p?atno?ci bezgotówkowych. Jedne z najcz??ciej nag?a?nianych przez media form ataku wi?za?y si? z wykorzystaniem fa?szywych stron s?u??cych do p?atno?ci internetowych i prowadzi?y do wy?udzenia danych osobowych i opró?nienia kont bankowych ofiar. Szczególnie perfidne by?y te, gdzie ofiarami byli Polacy szukaj?cy najkorzystniejszych cenowo ofert m.in. na produkty spo?ywcze. Oszu?ci proponowali internautom fa?szywe bony rabatowe w jednej z sieci dyskontów. Po klikni?ciu na baner reklamowy, link z SMS czy e- mail ofiary by?y przekierowywane na fa?szyw?, ?udz?co przypominaj?ca oryginaln? stron? do elektronicznych przelewów. Tam by?y proszone o wpisanie danych do logowania i wykonania przelewu z macierzystego banku. Liczby ofiar i zakresu strat finansowych niedosz?ych klientów dyskontów do tej pory nie oszacowano – opisuje Anna Marcinkowska, ekspert z serwisu ChronPESEL.pl.

Wed?ug ChronPESEL.pl tylko w 2017 r. dokonano 47 000 wy?udze? na skradzione dane osobowe o ??cznej warto?ci nawet 3 mld z?. ?rednia kwota, któr? próbowano wy?udzi? to ponad 65 tys. z?.

Udostępnij