U?ywane auto psuje si? ju? po… pó? roku od zakupu. Stre?y?ska: problem rozwi??e blockchain

Klaudia Ciesielska
5 Min

70 proc. Polaków uwa?a, ?e w og?oszeniach o samochodach u?ywanych zawarte s? nieprawdziwe informacje, a 3/4 badanych musia?o naprawia? u?ywane auto w ci?gu pó? roku od momentu jego kupna. Zapobiec temu ma nowo opracowany Cyfrowy Paszport Pojazdu, który jest ju? dost?pny na popularnym portalu og?oszeniowym. Us?uga przygotowana przez Otomoto i Carsmile b?dzie si? opiera? na technologii blockchain, co oznacza, ?e b?dzie niemo?liwa do podrobienia. Twórcy chc?, aby cyfrowy paszport sta? si? standardem w bran?y. – Zapis badania technicznego na blockchainie powoduje, ?e on jest niezmienny i w ka?dym czasie ka?dy zainteresowany mo?e sprawdzi?, w jakim stanie auto by?o w momencie tego badaniat?umaczy Anna Stre?y?ska, w?a?ciciel i wspólnik MC2 Innovations, by?a minister cyfryzacji.

– Pomys? biznesowy Otomoto polega na tym, ?eby ka?da sprzeda? poprzedzona by?a bardzo drobiazgowym badaniem technicznym pojazdu, które w 120 punktach potwierdza jego stan. A je?eli zapada decyzja o naprawie jakiegokolwiek z tych 120 punktów, ?eby to by?o wyra?nie odnotowane. W ten sposób nabywca, po pierwsze, wie, w jakim stanie jest auto na konkretn? dat?, po drugie, wie, co w nim by?o naprawiane po tej diagnozie, mo?e podj?? t? decyzj? ?wiadomie i zapewni? ekwiwalentno?? swojej zap?aty do stanu technicznego pojazdumówi Anna Stre?y?ska.

Cyfrowy Paszport Pojazdu jest odpowiedzi? na nieuczciwe praktyki handlarzy samochodów z drugiej r?ki, które s? coraz powszechniejsze. Z bada? portalu Otomoto.pl wynika, ?e wed?ug 70 proc. Polaków w og?oszeniach dotycz?cych samochodów u?ywanych zawarte s? nieprawdziwe informacje. Co wi?cej, a? 3/4 badanych osób musia?o naprawia? u?ywany samochód w ci?gu pó? roku od momentu jego zakupu. Jednocze?nie a? 50 proc. osób, które kupi?y taki samochód, spotka?o si? z problemem ukrytej wady.

– Tutaj nie chodzi o sam? technologi?. Ka?dy, kto kiedykolwiek kupowa? u?ywane auto, zapewne modli? si?, ?eby to by?a dobra decyzja, prosz?c szwagra, brata czy okolicznego specjalist? od samochodów, ?eby potwierdzili, ?e to auto warto kupi?. To nie jest kupno chleba czy nawet telefonu komórkowego, tu z regu?y w gr? wchodz? du?e pieni?dze, które powoduj? obci??enie dla ca?ego bud?etu domowego i zbyt cz?sto s? decyzj? nietrafion?mówi by?a minister cyfryzacji.

Wszystkie samochody sprzedawane na nowej platformie Otomoto KLIK b?d? mia?y tzw. Cyfrowy Paszport Pojazdu. To oznacza, ?e dla ka?dego z nich zosta? przygotowany raport diagnostyczny zgodnie ze standardem ISO 9001:2015. Specjali?ci dokonuj? wnikliwej inspekcji samochodu w 120 najwa?niejszych punktach jego konstrukcji, takich jak pow?oka lakiernicza, opony, o?wietlenie, silnik, uk?ad jezdny i nap?dowy, wn?trze pojazdu, elektronika i wyposa?enie. Stan ka?dego z tych podzespo?ów wyra?any jest w punktach, które nast?pnie s? sumowane. W zale?no?ci od liczby uzyskanych punktów auto uzyskuje ocen? od A+ do C-.

– Zapis badania technicznego na blockchainie powoduje, ?e on jest niezmienny i w ka?dym czasie ka?dy zainteresowany mo?e sprawdzi?, w jakiej kondycji i w jakim stanie w tych 120 punktach to auto by?o w momencie tego badania. Je?li auto wróci ponownie na rynek i za pi?? lat b?dzie znowu w sprzeda?y i nagle si? oka?e, ?e nie ma przejechanych 300 tys., tylko 30 tys. i nie by?o wcale wypadkowe, tylko jest „jak nowe” i w dodatku pierwszy w?a?ciciel, to co? nas tutaj bardzo zaniepokoi wskazuje Anna Stre?y?ska.

Blockchain w projekcie Otomoto b?dzie wykorzystywany do zabezpieczenia zapisu kolejnych bada? technicznych pojazdu we wszystkich 120 punktach wymaganych przez Cyfrowy Paszport Pojazdu. W ?a?cuchu bloków zawarta b?dzie informacja m.in. o wymienianych cz??ciach w poje?dzie czy ewentualnych poprawkach i naprawach dokonywanych po badaniu.

– Poniewa? blockchain to jest technologia zwi?zana z rozproszeniem informacji o obiekcie b?d?cym jej przedmiotem na wielu ró?nych komputerach, to ta technologia zawiera równie? bardzo przestrzegane i jednoznaczne zasady uzgadniania tre?ci zabezpieczonych ni?. Czyli ca?y ?a?cuch nodów, na których przechowywane s? informacje o poje?dzie, musi potwierdzi?, ?e rzeczywi?cie ta informacja w ka?dym z tych miejsc jest taka sama, ?e nigdzie nie dosz?o do jej zniekszta?cenia, czyli do próby jakiegokolwiek naruszenia autentyczno?ci tej informacjit?umaczy by?a minister cyfryzacji.

Twórcy rozwi?zania planuj?, ?e stanie si? ono standardem na rynku u?ywanych samochodów. Na razie paszport pojazdu b?dzie dost?pny w nowym serwisie Otomoto KLIK.

– Cyfrowy Paszport Pojazdu b?dzie si? rozwija? i chcemy, ?eby by? rozwi?zaniem powszechnie dost?pnym, ?eby zarówno firmy handluj?ce pojazdami, jak i zwyk?y cz?owiek, który pozbywa si? swojego starego auta, mogli wykona? takie badanie i z tym Cyfrowym Paszportem Pojazdu wyj?? na rynek i sprzedawa? swój samochód. Wtedy nasze bezpiecze?stwo ekonomiczne i fizyczne znacznie si? poprawi, a przecie? o to chodzipodkre?la Anna Stre?y?ska. 

Udostępnij
Redaktor Brandsit