W 2019 roku pierwszy milion smartfonów obs?u?y 5G

Klaudia Ciesielska
8 Min
smartfon

Dziesi?? lat temu eksperci zajmuj?cy si? technologi? ekscytowali si? rozwojem sieci bezprzewodowej czwartej generacji. Jak wynika z 18. edycji raportu „Global TMT Predictions” firmy doradczej Deloitte, w tym roku ju? 25 operatorów telekomunikacyjnych udost?pni sie? 5G. Cyfrowy rozwój firm b?dzie mo?liwy tak?e dzi?ki sztucznej inteligencji, której rozwi?zania staj? si? coraz bardziej powszechne i dost?pne w chmurze. Co ciekawe, drug? m?odo?? zyskaj? w tym roku drukarki 3D, a warto?? us?ug z nimi zwi?zanych przekroczy 2,7 mld dolarów. Zdaniem ekspertów Deloitte w cyfrowym ?wiecie prawdziwe triumfy ?wi?ci? b?dzie radio, które obchodzi w?a?nie 99 urodziny. Tygodniowo b?d? go s?ucha? prawie 3 miliardy ludzi.

Demokratyzacja sztucznej inteligencji

O sztucznej inteligencji i jej wp?ywie na biznes mówi si? od kilku lat.

Algorytmy uczenia maszynowego by?y od wielu lat rozwijane mi?dzy innymi przez gigantów technologicznych, którzy dysponuj? du?ymi bud?etami, odpowiedni? infrastruktur? oraz zasobami kadrowymi. Udost?pnienie tych rozwi?za? w chmurze oraz popularyzacja wiedzy na ich temat przyczyni? si? do upowszechnienia zastosowania rozwi?za? kognitywnych w biznesie. Stan? si? one jeszcze bardziej dost?pne tak?e dla mniejszych przedsi?biorstw i b?d? mia?y istotny wp?yw na sposób dzia?ania oraz zdobywania przewagi konkurencyjnej na rynku – mówi Pawe? Zarudzki, Partner Associate, Robotics & Cognitive Automation Leader w Deloitte.

Rok 2019 przyniesie pog??bienie zwi?zków pomi?dzy sztuczn? inteligencj? a rozwi?zaniami w chmurze. A? 70 proc. firm wykorzystuj?cych AI, b?dzie to robi? dzi?ki oprogramowaniu dla przedsi?biorstw w chmurze. Z kolei 65 proc. stworzy aplikacje AI przy u?yciu chmurowych us?ug programistycznych. Do 2020 r. wska?niki te wzrosn? do odpowiednio 87 i 83 proc. Jak przewiduj? eksperci Deloitte chmura b?dzie nap?dza? wi?ksz? liczb? pe?nowymiarowych implementacji AI, zapewni lepsz? efektywno?? oraz pozwoli na szybszy zwrot z inwestycji. Co wa?ne, firmy nie b?d? potrzebowa?y skomplikowanego oprogramowania i specjalistycznych us?ug programistycznych. Ju? jedna aplikacja, umo?liwiaj?ca na przyk?ad korzystanie z chatbotów, pozwoli na uruchomienie cyfrowego biznesu.

5G wkracza i zmienia rynek

Dla firm z bran?y telekomunikacyjnej na ?wiecie wa?nym tematem w najbli?szych kilkunastu miesi?cach b?dzie uruchomienie sieci 5G. Oczekuje si?, ?e sieci pi?tej generacji w porównaniu z 4G zapewni? szybsze po??czenia dla konsumentów i biznesu, przy ni?szych opó?nieniach oraz stworz? nowe ?ród?a przychodów dla firm z sektora TMT i nie tylko. Z szacunków Deloitte wynika, ?e obecnie ponad 70 operatorów testuje 5G w skali globalnej. W tym roku uruchomi j? 25 operatorów, a w 2020 roku liczba ta prawdopodobnie si? podwoi. W 2019 roku zostanie sprzedany pierwszy milion telefonów (z 1,5 mld smartfonów sprzedanych ogó?em), które umo?liwi? korzystanie z sieci pi?tej generacji, a w 2020 roku liczba ta b?dzie ju? wielokrotnie wy?sza i si?gnie 15-20 mln sztuk. Rok pó?niej mo?e zosta? przekroczona liczba 100 mln w skali globalnej. Rozwija? si? b?dzie tak?e sprzeda? innych urz?dze? dost?powych 5G. Do 2025 roku jedno na siedem po??cze? mobilnych dokona si? za pomoc? sieci 5G (z wy??czeniem internetu rzeczy).

Bogatsi o do?wiadczenie z wdro?e? sieci 4G, a wcze?niej 3G, nale?y si? spodziewa?, ?e popularyzacja 5G w?ród u?ytkowników b?dzie post?powa?a i zajmie wiele czasu. B?dzie to zale?ne od wielu czynników, w tym m.in. tempa wdro?enia sieci 5G przez operatorów, popularyzacji urz?dze? ko?cowych wspieraj?cych now? technologi?, jak równie? tempa rozwoju i innowacji w zakresie us?ug oferowanych z wykorzystaniem nowej sieci. Najbardziej zauwa?alnymi zaletami sieci 5G dla u?ytkowników powinny by? pr?dko?ci istotnie wy?sze ni? oferuje dzisiejsza technologia 4G i si?gaj?ce w szczycie gigabitów na sekund? a ?rednio rz?du setek megabitów na sekund?. – mówi Jakub Wróbel, Ekspert od rynku TMT w Deloitte.                    

Renesans druku 3D

Mo?liwo?ci druku 3D, z ró?nych przyczyn, przede wszystkim kosztowych, nie by?y w pe?ni wykorzystywane, mimo pocz?tkowych przewidywa?. Jednak bran?a ta, mimo pewnego spowolnienia, rozwija?a si?. Co wi?cej, zdaniem ekspertów Deloitte, dzi?ki rozwojowi technologii ma ona szans? na sta?y dwucyfrowy wzrost. Warto?? sprzeda?y drukarek 3D, materia?ów i us?ug z tym zwi?zanych przekroczy w tym roku 2,7 mld dolarów i kolejne 3 mld dolarów w 2020. A to oznacza coroczny ?redni wzrost o 12,5 proc. Lista mo?liwych materia?ów do druku 3D wzros?a ponad dwukrotnie w ci?gu ostatnich pi?ciu lat, co wraz z innymi ulepszeniami doprowadzi?o do ponownego wzrostu bran?y.

Ad imageAd image

Chiny nie do pobicia

Deloitte przewiduje, ?e ju? w 2019 r. pa?stwem, które b?dzie posiada? wiod?ce na ?wiecie sieci telekomunikacyjne, b?d? Chiny. Nie zmieni si? to równie? w perspektywie ?rednioterminowej. Infrastruktura komunikacyjna Pa?stwa ?rodka zapewni podstawy do rozwoju nowych ga??zi przemys?u,  które mog? generowa? dziesi?tki miliardów dolarów przychodu rocznie do roku 2023. Z naturalnych powodów demograficznych Chiny mog? si? te? pochwali? najwi?ksz? na ?wiecie liczb? u?ytkowników urz?dze? i aplikacji cyfrowych, co tak?e nap?dza rozwój biznesu telekomunikacyjnego w tym kraju. Na pocz?tku 2019 roku w Chinach 600 milionów ludzi skorzysta ze swoich telefonów przy p?atno?ciach mobilnych. Oko?o 550 mln Chi?czyków b?dzie u?ywa? ich do robienia zakupów w sieci, a oko?o 200 mln do skorzystania z rowerów publicznych.

Niedoceniane radio

Pog?oski o ?mierci radia s? mocno przesadzone. Eksperci Deloitte przewiduj?, ?e ponad 85 proc. doros?ej populacji w krajach rozwini?tych b?dzie s?ucha? radia co najmniej raz w tygodniu (tyle samo, co w 2018 r.). W krajach rozwijaj?cych si? ten zasi?g b?dzie kszta?towa? si? na ró?nym poziomie. Tygodniowo ??cznie prawie 3 miliardy ludzi na ?wiecie b?dzie s?ucha? radia, ?rednio przez ok 90 minut dziennie. Co wi?cej – w?ród nich b?dzie du?o ludzi m?odych. W Stanach Zjednoczonych w tym roku ponad 90 proc. osób w wieku od 18 do 34 lat w??czy odbiornik radiowy co najmniej raz w tygodniu, a do 2025 roku prawdopodobnie wi?cej czasu po?wi?ci temu medium ni? ogl?daniu tradycyjnej telewizji.

Przychody biznesu radiowego w 2019 przekrocz? na ?wiecie 40 mld dolarów. W Polsce zasi?g radiowy obejmuje 94 proc. populacji, a roczne ?rednie przychody generowane przez biznes radiowy wynosz? 4 dolary per capita. Dla porównania w Niemczech jest to 46 dolarów, a w USA 67 dolarów.

Radio jest medium powszechnie niedocenianym i niezauwa?anym, zarówno przez s?uchaczy, jak i przez reklamodawców. Na wielu rynkach dane o s?uchalno?ci s? zbierane za pomoc? urz?dze? pasywnych. Kiedy prosi si? badanych o samodzielne oszacowanie wymiaru czasu, które po?wi?cili radiu, cz?sto podaj? oni znacznie mniejszy zakres ni? wskazuj? na to czujniki. Wszystko dlatego, ?e jest to medium nieabsorbuj?ce naszej uwagi. Tymczasem radio ?yje i ma si? dobrze i przewidujemy, ?e szybko si? to nie zmieni – mówi Jan Michalski, lider sektora TMT oraz Deloitte Digital CE.

Udostępnij