W 2019 wydamy ponad 20 mld USD na stworzenie nowej rzeczywisto?ci

Klaudia Ciesielska
6 Min
VR min

Zamknij oczy i wyobra? sobie ekskluzywny butik, którego centralnym punktem jest twoja kanapa. Na pó?kach produkty z ca?ego ?wiata, które s? dok?adnie tym czego chcesz i s? idealnie dopasowane do ciebie. Wszystko dost?pne 24/7. Brzmi jak sen? Nie, to ?wiat A.D. 2019. Rozszerzona rzeczywisto?? i big data odmieni? sposób w jaki robimy i my?limy o zakupach. To nap?dzi koniunktur? sektora AR i VR, którego warto?? w przysz?ym roku ma przekroczy? 20 miliardów dolarów, podaje IDC. G?ównym beneficjentem b?dzie bran?a ecommerce, która rozsmakowa?a si? w nowoczesnych technologiach.

W drugiej cz??? filmu “Powrót do przysz?o?ci” Marty McFly grany przez Michaela J. Foxa po przenosinach do niedalekiej przysz?o?ci, zostaje zaatakowany przez gigantycznego rekina, który reklamuje film Szcz?ki. Ku jego zdziwieniu okazuje si?, i? by? to jedynie hologram bazuj?cy na rozszerzonej rzeczywisto?ci. Jeszcze kilka lat temu by? to niemo?liwy do zrealizowania scenariusz, dzi? podobne próby podejmuj? firmy z ca?ego ?wiata, np. Pepsi, która w swojej kampanii marketingowej u?ywa przystanku autobusowego, który poddawany jest atakowi obcych z kosmosu.

Potencja? technologii AR wykorzystuj? Google i Microsoft. Wprowadzenie ?rodowiska ARcore czy Hololens dla szerokiego odbiorcy, wywo?a?o lawinowy wysyp aplikacji opartych o wykorzystanie rozszerzonej rzeczywisto?ci. – mówi Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies i dodaje – Przyk?adem jest ?wiatowy fenomen w dziedzinie rozrywki – Pokemon Go. Aplikacja oparta o AR i prost? mechanik? podbi?a serca graczy w ekspresowym tempie, a dochody by?y astronomiczne – przez 2 lata firma Niantic zarobi?a 2 mld USD.

Rozszerzone mo?liwo?ci

Grudzie? to czas podsumowa? i prognoz. O te drugie pokusili si? analitycy z IDC. Najnowszy raport nie postawia z?udze?, w jakim kierunku zmierza biznesowe wykorzystanie zawansowanych technologii. Firma analityczna szacuje, ?e ?wiatowe wydatki na rozszerzon? i wirtualn? rzeczywisto?? (AR/VR) wynios? w 2019 roku prawie 20,4 mld USD, co oznacza wzrost o blisko 70% w porównaniu do 2018 (12,1 mld USD).

Jak dynamicznie rozwija si? ten rynek najlepiej dowodzi wspomniana publikacja IDC na temat rynku rozszerzonej i wirtualnej rzeczywisto?ci. Firma musia?a zaktualizowa? swoje prognozy, poniewa? sektor rozwija si? szybciej ni? wskazywa?y nawet najbardziej optymistyczne szacunki. Okazuje si?, ?e w ci?gu najbli?szego pi?ciolecia warto?? sektora wzro?nie rok do roku o 70%. To nie pomy?ka i zero nie wkrad?o si? tam przypadkowo.

Ten wynik jednoznacznie pokazuje, ?e ?yjemy w epoce prze?omowej i na naszych oczach ?wiat si? zmienia. Ka?da nowa technologia korzysta z danych, które mo?na potraktowa? jak energi? niezb?dn? do ich funkcjonowania. – komentuje wyniki Grzegorz Kosi?ski, CEO Audience Network, firmy specjalizuj?cej si? w data consultingu.

Sprzedawaj do?wiadczenia, nie produkty

AR to jeden z klocków, który pos?u?y biznesowi w budowaniu skutecznej strategii sprzeda?y. Wed?ug eMarketer Retail 42% klientów uwa?a, ?e ??nowe technologie, takie jak VR, poprawiaj? wra?enia klientów. Jak wobec tego b?dzie wygl?da? sprzeda? w najbli?szych latach?

Ad imageAd image

Przede wszystkim firmy b?d? skupia? si? na sprzeda?y do?wiadcze?, a nie produktów. Jest to szczególnie istotne dla pokolenia C, które charakteryzuje si? tym, ?e nieprzerwanie funkcjonuje w sieci, a granica pomi?dzy ?wiatem wirtualnym, a rzeczywistym, zaciera si?. Decyduj?c si? na zakup nie kieruj? si? oni cen? czy specyfikacj?, a korzy?ciami i warto?ciami jakie ma do zaoferowania marka. – analizuje Marcin Filipowicz, wiceprezes Audience Network.

Trzej muszkieterowie ecommerce

Trzy wa?ne technologie, które wp?yn? na customer experience to AR, AI i Big Data. Ludzko?? funkcjonuje w czasach, w których jeste?my otoczeni danymi i to mo?e by? kluczem do uzyskania bogatych informacji o naszym ?wiecie. Mo?emy wy?wietla? z?o?one struktury danych w sposób jaki wcze?niej nie by? mo?liwy – prostszy i bardziej zrozumia?y. Big Data to nowy paradygmat wynikaj?cy z niezliczonych ?róde? danych, takich jak: transakcje, internet, sieci spo?eczno?ciowe, urz?dzenia i wszelkiej ma?ci czujniki.

Zebrane informacje trzeba jednak uporz?dkowa?, w tym celu stosujemy mechanizmy sztucznej inteligencji, które pe?ni? rol? filtra. W zale?no?ci od efektu, jakiego oczekujemy, mo?emy nastawi? odpowiednie parametry i w oparciu o to AI b?dzie poszukiwa? interesuj?cych z naszego punktu widzenia informacji. – opisuje Piotr Prajsnar z Cloud Technologies, do której nale?y jedna z najwi?kszych na ?wiecie hurtowni danych typu audience data.

JD, jedna z g?ównych stron internetowych handlu elektronicznego w Chinach, og?osi?a w ubieg?ym roku, ?e zainwestuje 30 miliardów juanów (4,5 mld USD) w budow? centrum AI w ma?ym mie?cie Fenggang w Guangdong, aby lepiej rozwin?? swoj? technologi? sztucznej inteligencji dla biznesu.

Samo AI potrzebuje jednak danych, dzi?ki którym mo?e rozwija? swoje umiej?tno?ci poprzez algorytmy uczenia maszynowego. Jak bardzo zyska na znaczeniu w ci?gu najbli?szych lat? Z raportu OnAudinece.com wynika, ?e jeszcze w tym roku globalny rynek danych osi?gnie warto?? 20,6 mld dolarów, a w 2019 r. b?dzie on wart ju? 26 mld, co oznacza wzrost na poziomie 26,6% rdr.

Udostępnij