Jeszcze do niedawna obiecywano nam, ?e proces twórczy na d?ugo pozostanie domen? cz?owieka. Wszystko wskazuje na to, ?e ten, kto tak mówi?, b?dzie musia? si? g?sto t?umaczy?. W zesz?ym tygodniu SI zacz??a ca?kiem sprawnie pisa?, a w tym – skomponowa?a now? piosenk? na potrzeby Tik Toka. Takich newsów b?dzie wkrótce o wiele wi?cej. Szacuje si?, ?e w ci?gu zaledwie roku wydatki na t? dziedzin? wzrosn? o… po?ow?! Czy to oznacza, ?e mamy problem?
Jak podaje firma badawcza Research And Markets, globalny rynek sztucznej inteligencji wzro?nie z 28,42 mld USD w 2019 r. do 40,74 mld USD w 2020 r. Oznacza to blisko 43% dynamik? zmian w ci?gu zaledwie 12 miesi?cy. Piotr Prajsnar, CEO warszawskiej spó?ki Cloud Technologies, która wykorzystuje algorytmy SI do analizy wielkich zbiorów danych, jakie pozostawiaj? po sobie internauci w sieci, t?umaczy, ?e: – Globalny lockdown sta? si? punktem zapalnym cyfrowej rewolucji. Od tego momentu mo?emy mówi? o powstaniu nowej fali transformacyjnych technologii, które skupiaj? si? na automatyzacji procesów. W tym przede wszystkim technologii sztucznej inteligencji, która postrzegana mo?e by? jako antidotum powstrzymuj?ce epidemi? i jej skutki.
Taniec zwyci?stwa
Zaledwie 2 lata temu Yann LeCun, Chief AI Scientist w Facebooku i profesor NYU, podczas Viva Technology w Pary?u zapewnia?, ?e minie wiele lat, zanim sztuczna inteligencja rozwinie si? na tyle, by zagrozi? ludzkiej kreatywno?ci. Dzi? wydaje si?, ?e jeste?my bli?ej tego stanu ni? kiedykolwiek wcze?niej.
Ostatnie tygodnie to prawdziwa kanonada, je?eli chodzi o newsy opisuj?ce nowe osi?gni?cia SI. Startup Musiio w?a?nie wykorzysta? swoje algorytmy sztucznej inteligencji do analizy muzyki, aby stworzy? idealny hit na TikToku. Czemu w?a?nie tam? Spo?eczno?? twórców zgromadzona wokó? chi?skiej platformy nieustannie poszukuje nowych piosenek, które mog? by? wykorzystane do tworzonych filmów.
Musiio przeanalizowa?o wi?c 120 najlepszych utworów z listy odtwarzania TikTok Trending z 18 maja 2020 r., a nast?pnie przepu?ci?o utwory przez system SI. Algorytmy mia?y za zadanie zidentyfikowa? elementy muzyczne, które sprawiaj?, ?e film zyskuje wirusowy zasi?g.
– Identyfikacja kluczowych cech, które sprawiaj?, ?e za?o?ony przez nas cel jest osi?gany przy u?yciu sztucznej inteligencji to, co prawda w miar? nowe narz?dzie, ale doskonale znane w ?wiecie marketingu. Dobrym przyk?adem jest reklama realizowana w modelu automatycznym, czyli programmatic. Ta technologia polega na tym, ?e to algorytm decyduje o tym, komu, gdzie i za jak? cen? ma si? wy?wietli? dana reklama. A to wszystko dzieje si? w u?amku sekundy, na podstawie danych o zachowaniu internauty. Jak podaje serwis eMarketer, dzi?, ta forma sprzeda?y powierzchni reklamowych odpowiada za 84% wszystkich sprzedanych reklam w sieci. – t?umaczy Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies.
Autor nieznany
Je?eli stworzenie muzyki wydaje si? komukolwiek ?atwym zadaniem dla algorytmów to kolejne odkrycie, mo?e wywo?a? zak?opotanie, nawet u zwolenników SI. Zaledwie kilka tygodni temu, robot nap?dzany sztuczn? inteligencj? o nazwie GPT-3 napisa? interesuj?cy esej dla ludzi, mówi?c, ?e jego gatunek (roboty) nie ma zamiaru unicestwi? gatunku homo sapiens.
W stworzonym przez siebie eseju, który liczy ponad 1000 s?ów, wykorzystano pot??ny generator j?zyka oparty na sztucznej inteligencji. Aplikacja stara?a si? przekona? ludzkich czytelników, ?e roboty s? nieszkodliwe i przychodz? z pokojem nastawieniem. Opublikowany na ?amach serwisu „The Guardian” materia? wzbudzi? du?e zainteresowanie czytelników z ca?ego ?wiata, poniewa? po raz pierwszy cz?owiek móg? lepiej pozna? sposób my?lenia maszyny.
– Zmierzamy w kierunku sytuacji, w której sztuczna inteligencja stanie si? znacznie m?drzejsza od ludzi. My?l?, ?e ramy czasowe wynosz? mniej ni? pi?? lat. Jednak to nie znaczy, ?e za pi?? lat wszystko pójdzie do diab?a. Oznacza to tylko, ?e sytuacja staje si? niestabilna lub dziwna – powiedzia? Elon Musk, Dyrektor generalny Tesli i SpaceX w wywiadzie dla New York Times.
Czy mo?emy zawierzy? futury?cie i technologicznemu wizjonerowi, jakim jest Musk? I tak, i nie. Ekscentryczny milioner znany jest ze swojego zami?owania do teorii, które wiele nie odbiegaj? od fabu?y wielu filmów kategorii science-fiction i nie zawsze znajduj? one pokrycie w rzeczywisto?ci. Jedno jest pewne – przed nami bardzo interesuj?ce pi?? lat.