W czasie pandemii Polacy szukaj? alternatyw dla transportu zbiorowego

Klaudia Ciesielska
4 Min
Panek, Jeep, car sharing

Pierwsza fala pandemii koronawirusa przyczyni?a si? do spadku przychodów bran?y mikromobilno?ci i sharing economy. W uj?ciu d?ugofalowym bran?e te znacznie zyskaj? – g?ównie dzi?ki temu, ?e ludzie b?d? poszukiwali alternatywy dla transportu zbiorowego. Wraz z zainteresowaniem klientów pojazdami mikromobilnymi ro?nie ich poziom zaawansowania technologicznego. Hulajnogi ju? same odnajduj? miejsce ?adowania, a sam proces ?adowania jest optymalizowany przez sztuczn? inteligencj?, by pojazdy by?y zawsze w pe?ni na?adowane. Innowacje b?d? te? dotyczy?y programowania do?wiadcze? u?ytkowników, tak aby pojazdy zapewnia?y mo?liwie najwi?kszy komfort u?ytkowania i wspó?dzielenia.

– Ca?a bran?a mikromobilno?ci, jak i sharing economy zosta?y wystawione na prób? zwi?zan? z pandemi?, podobnie jak wiele innych. Tutaj podej?cia by?y dwa: jedno mówi?o o tym, ?e bran?a zostanie dosy? mocno spowolniona i sharing economy nie b?dzie mia? zastosowania, a drugie podej?cie twierdzi?o, ?e ta bran?a b?dzie ros?a dzi?ki temu, ?e ludzie b?d? unikali transportu publicznego i bardziej skieruj? si? na ?rodki transportu indywidualnego – wskazuje Karol ?ebrowski, odpowiedzialny za rozwój biznesu i sprzeda? w MorAmp.

Pandemia koronawirusa zachwia?a rynkiem sharing economy, zjawiska polegaj?cego na wspó?dzieleniu lub wspó?u?ytkowaniu pewnych dóbr, a nie ich posiadaniu. Z danych opublikowanych przez Elsevier wynika, ?e mi?dzy 29 stycznia 2020 roku a 7 marca 2020 roku chi?ski Didi i francuski BlaBlaCar odnotowa?y spadek pobra? aplikacji o odpowiednio 75 i 65 proc. Z tego samego opracowania wynika, ?e 53 proc. kierowców Ubera obawia si? znacznego spadku zarobków. Uber w wyniku pandemii zmniejszy? zatrudnienie o 14 proc., a Lyft o 17 proc. Okazuje si? jednak, ?e w miar? nabierania przez spo?ecze?stwo i rynek do?wiadcze? zwi?zanych z sytuacj? epidemiczn? to si? zmienia.

– Przy pierwszej fali koronawirusa wiele firm sharingowych ?wiadcz?cych swoje us?ugi w tej ga??zi przemys?u ograniczy?o swoje us?ugi b?d? ca?kowicie zamkn??o, wycofa?o si? z wielu miast, z?omowa?o pojazdy. Teraz obserwujemy dosy? gwa?towny wzrost wypo?ycze? i u?ytkowania tego typu pojazdów. Ca?y rynek mikromobilno?ci, jak i wspó?dzielonej mobilno?ci b?dzie bardzo gwa?townie rós? w kolejnych latach – przewiduje Karol ?ebrowski.

Ad imageAd image

Sprzyja? temu trendowi mo?e fakt, ?e miasta s? coraz bardziej zat?oczone. Z raportu TomTom Traffic Index wynika, ?e kierowcy sp?dzili w ubieg?ym roku w korkach ?rednio 87 minut. Najwy?szy wska?nik zakorkowania zanotowano 23 stycznia w Kijowie, ale w pierwszej dziesi?tce najbardziej zat?oczonych miast Europy znalaz?y si? dwa polskie: ?ód? i Kraków.

– Miasta s? coraz bardziej zat?oczone. Obserwujemy coraz wi?cej korków na ulicach i utrudnie? dojazdu. Pojazdy mikromobilne b?d? wykorzystywa?y swoj? przewag? dzi?ki swojej mobilno?ci. Prognozy s? takie, ?e w ci?gu najbli?szych pi?ciu lat rynek mikromobilno?ci i pojazdów wspó?dzielonych wzro?nie oko?o 60-krotnie – podkre?la ekspert MorAmp.

Wraz z popularyzacj? pojazdów mikromobilnych zmienia si? te? ich specyfikacja techniczna. W hulajnogach elektrycznych znajdziemy m.in. szereg rozwi?za? z zakresu sztucznej inteligencji. Wspó?czesne hulajnogi s? w stanie samodzielnie wróci? na miejsce parkowania, a tak?e tak zoptymalizowa? proces ?adowania baterii, by pe?ne na?adowanie nast?pi?o dok?adnie wtedy, kiedy u?ytkownik b?dzie musia? wyruszy? w tras?. Innowacje obejmuj? równie? takie funkcjonalno?ci jak np. wykrywanie wypadków czy interakcja z u?ytkownikiem (np. komunikaty audiowizualne).

– Technologie wewn?trz pojazdów b?d? si? rozwija?y. Wiele innowacji b?dzie powstawa?o w zwi?zku z systemami elektronicznymi, z systemami zarz?dzania pojazdem, jak i flot? pojazdów, czyli równie? rozwi?zania IoT dotycz?ce ogólnego managementu i programowania user experiences u?ytkowników. W tym zakresie wiele innowacji b?dzie mog?o powstawa? – twierdzi Karol ?ebrowski.

Z raportu P&S Intelligence wynika, ?e do 2025 roku przychody z rynku mikromobilno?ci osi?gn? pu?ap 9,8 mld dol.

Udostępnij