W jaki sposób “nowe pokolenie” podchodzi do kultury organizacyjnej i relacji?

Izabela Myszkowska
4 Min

Tylko w Stanach Zjednoczonych nowe Pokolenie Z stanowi prawie jedn? czwart? ca?ej populacji. Osoby urodzone mi?dzy 1995 a 2012 rokiem maj? zupe?nie inne potrzeby i oczekiwania ni? ich poprzednicy – Millenialsi. Zetki posiadaj? odmienne podej?cie do pracy. Uwa?aj?, ?e ta ma by? ?rodkiem, umo?lwiaj?cym wygodne ?ycie, a nie celem samym w sobie. Istotny jest dla nich work-life-balance, a tak?e budowanie relacji ze wspó?pracownikami. Jak zatem zaspokoi? potrzeby m?odych pracowników? Kluczem jest sukcesywna organizacja stacjonarnych eventów.

Pokolenie Z jest zale?ne od technologii, chce prze?y? ?ycie wed?ug w?asnych zasad, a tak?e ma swoje przyzwyczajenia. M?odzi ludzie s? mniej lojalni wobec marek – na co wskazuj? badania Delloite, a tak?e – jako pierwsze cyfrowo natywne pokolenie – doceniaj? wszelkie aktywno?ci online. B?d? te wykorzystuj?ce nowe technologie.

Zetki w pracy to spore wyzwanie

Pokolenie Z boryka si? z wieloma problemami. Wzrost kosztów edukacji, a tak?e koszty najmu mieszka? wskazuj?, ?e jest to najbardziej wykszta?cone, a jednocze?nie zad?u?one pokolenie. Ponadto m?odzi ludzie do?wiadczaj? drastycznych wzrostów cen us?ug, produktów, a tak?e galopuj?cej inflacji czy trudnej sytuacji geopolitycznej, zwi?zanej z agresj? Rosji na Ukrain?. To tak?e pokolenie, które mia?o do czynienia z ogólno?wiatow? pandemi? koronawirusa.

 – Wszystkie te czynniki sprawiaj?, ?e m?odzi ludzie maj? zupe?nie inne podej?cie do otaczaj?cego ?wiata ni? osoby urodzone w latach osiemdziesi?tych i wcze?niej. Na w?asne oczy widzieli szereg zmian politycznych i gospodarczych. Dla nich ogromn? rol? odgrywa równowaga mi?dzy ?yciem prywatnym a obowi?zkami zawodowymi. W zwi?zku z tym pracodawcy wymy?laj? nowe sposoby nie tylko na zrekrutowanie pracownika, ale tak?e na zatrzymanie go w firmiewyja?nia Anna Go?awska z Commplace.  

Czego oczekuje Pokolenie Z?

Pokolenie Z to niezale?ne, przedsi?biorcze pokolenie, ale jest inne od Millenialsów, których ?cie?ki rozwoju kariery wydawa?y si? by? skierowane do startupów i firm we wczesnej fazie rozwoju. M?odzi – co mo?e by? zaskakuj?ce – oczekuj? stabilnego zatrudnienia u pewnego pracodawcy.  Cyfrowi tubylcy z pokolenia Z s? zainteresowani prac? w bran?y technologicznej – 58 proc. osób wybiera tak? drog?. Co jeszcze jest dla nich istotne? Aby firma wspiera?a edukacj? (41 proc.), a tak?e oferowa?a opiek? zdrowotn? – 37 proc.

 – Wszelkie benefity poza p?acowe s? bardzo doceniane przez m?odego pracownika. Organizujemy setki imprez integracyjnych w ci?gu roku i widzimy, jak bardzo ró?ni si? m?ode pokolenie od osób, z którymi mieli?my do czynienia jeszcze kilka lat temu. Pandemia spowodowa?a, ?e coraz wi?cej z nich chce sp?dza? czas ze wspó?pracownikami. Brakuje im wyjazdów, a jednocze?nie nie ci?gnie ich do du?ych miast. Obserwujemy zwi?kszone zainteresowanie wypoczynkiem, a tak?e organizacj? wyjazdów integracyjnych w góry. Nie mog? to by? jednak zwyk?e imprezy. Pracownicy wymagaj? kreatywnego podej?cia. Najlepiej, aby by?o eco i w my?l najnowszych technologiiwylicza Joanna Hoc-Kopiej, ekspert w organizowaniu eventów firmowych w górskim obiekcie Dwór Korona Karkonoszy. 

Jakie atrakcje s? w trendzie? M?odzi pracownicy doceniaj? imprezy, podczas których mog? porozmawia? ze swoimi kolegami z pracy. ?wietnie sprawdzaj? si? ogniska czy biesiady na ?wie?ym powietrzu. Ponadto w trendzie s? wszelkie sportowe aktywno?ci, jak wspólne rajdy czy zawody.

TEMATY:
Udostępnij