W jakim kierunku zmierza rozwój cyfrowej rzeczywisto?ci?

Klaudia Ciesielska
7 Min

Rozwój technologiczny, który z roku na rok nabiera tempa, coraz bardziej wp?ywa na ?ycie ka?dego z nas. Zgodnie z tegorocznym raportem Deloitte „TMT Predictions 2018” centrum cyfrowego ?wiata staje si? smartfon, który pe?ni rol? nie tylko telefonu, ale równie? osobistego komputera, odbiornika telewizyjnego oraz routera.

Kiedy? prenumerata, dzi? subskrypcja serwisu online

Z raportu Deloitte wynika, ?e do ko?ca 2018 roku po?owa doros?ych osób w krajach rozwini?tych b?dzie posiada? co najmniej dwie subskrypcje mediów w kana?ach online, a do ko?ca 2020 roku liczba ta wzro?nie do czterech. Koszt tych subskrypcji, obejmuj?cy g?ównie telewizj?, filmy, muzyk?, wiadomo?ci i pras?, w 2018 roku b?dzie wynosi? ?rednio poni?ej 10 dolarów miesi?cznie za subskrypcj?. W tym roku liczba subskrybentów na ?wiecie wyniesie 350 mln osób, w których posiadaniu b?dzie 580 mln subskrypcji. Wi?kszo?? z nich b?d? stanowi?y subskrypcje VoD (375 mln).

A? 20 proc. osób doros?ych w krajach rozwini?tych wykupi lub b?dzie mia?o dost?p do co najmniej pi?ciu p?atnych subskrypcji mediów online, a do 2020 roku a? dziesi?ciu.

Model subskrypcji znany jest od dawna w kontek?cie mediów tradycyjnych. Wystarczy wspomnie? prenumerat? prasy. Obecnie jednak obserwujemy popularyzacj? subskrypcji równie? w Internecie. Wp?ywa na to szereg czynników – mówi Jakub Wróbel, Starszy Mened?er w Dziale Konsultingu Deloitte. – Jest to przede wszystkim coraz bardziej atrakcyjna tre??, któr? mo?emy odtworzy? na wielu urz?dzeniach a zainteresowana ni? jest rosn?ca liczba klientów, gotowych równie? za ni? zap?aci?– dodaje.

Seryjne ogl?danie Polaków

Trendowi temu sprzyja równie? rozwój technologii i wi?ksza przepustowo?? po??cze? do Internetu. W Polsce w ostatnich kilkunastu miesi?cach obserwujemy rozwój rynku serwisów video, takich jak np. Netflix, Player.pl czy ShowMax, które inwestuj? równie? w rodzime produkcje. Obserwujemy tak?e zjawisko „binge-watching”, czyli seryjnego ogl?dania seriali czy programów telewizyjnych. Niejednokrotnie platformy udost?pniaj? swoim odbiorcom ca?e sezony swoich produkcji naraz, co sprawia, ?e widzowie mog? sp?dzi? przed ekranem swoich telewizorów, komputerów lub telefonów nawet kilka godzin bez przerwy. Z badania Deloitte wynika, ?e zjawisko to dotyczy przede wszystkim przedstawicieli pokolenia milenialsów, w?ród których a? 90 proc. przyznaje si? do takiego sposobu ogl?dania, a 38 proc. robi to regularnie (dotyczy widzów w USA).

Przy dalszej popularyzacji tego trendu, dostawcy tre?ci i reklamodawcy b?d? si? stara? go wykorzysta?, aby lepiej dociera? do klientów. Jednocze?nie nale?y si? spodziewa? rosn?cej poda?y tre?ci, które mo?na ogl?da? seryjnie – mówi Jakub Wróbel.

Domowy Internet mobilny

Rozwój serwisów p?atnej tre?ci online nie by?by mo?liwy, gdyby nie intensywny rozwój infrastruktury sieci telekomunikacyjnych, w tym Internetu stacjonarnego i mobilnego.

Raport Deloitte przewiduje, ?e w 2018 roku jedna pi?ta mieszka?ców Ameryki Pó?nocnej z dost?pem do Internetu b?dzie korzysta? jedynie z sieci mobilnej. W 2022 roku takich osób mo?e by? ju? 30-40 proc. Osoby te w ogóle zrezygnuj? z Internetu stacjonarnego. Ludzie, którzy korzystaj? z sieci mobilnej w miejscach publicznych, w szkole i czasem w pracy przenios? ten zwyczaj równie? do domu. Istnieje wiele powodów takiego podej?cia, zarówno o charakterze demograficznym, spo?ecznym, jak i ekonomicznym. Niejednokrotnie jednak Internet mobilny jest jedyn? dost?pn? opcj? transmisji danych, zw?aszcza poza miastami.

Trend ten jest równie? coraz bardziej widoczny w Polsce, bior?c pod uwag?, ?e na wsi mieszka ponad 40 proc. populacji. Ro?nie równie? liczba jednoosobowych gospodarstw domowych. W tym roku wed?ug prognoz GUS mo?e by? ju? ich ponad 4,2 mln, a to wed?ug ekspertów Deloitte single s? jedn? z tych grup spo?ecznych, która b?dzie wybiera? cz??ciej ni? inne zamiast Internetu stacjonarnego Internet mobilny.

Liczba u?ytkowników Internetu mobilnego w Polsce od 2014 do 2016 roku zgodnie z danymi UKE wzros?a o blisko 28 proc. do 7,4 mln. Nale?y jednak pami?ta? o wielu tocz?cych si? oraz planowanych inwestycjach w rozwój szerokopasmowych sieci stacjonarnych, które wci?? jednak nie s? dost?pne wsz?dzie – mówi Jakub Wróbel.

Sztuczna inteligencja poszerza zakres swojego dzia?ania

Nowe funkcjonalno?ci u?ywanych przez nas smartfonów nie by?yby mo?liwe, gdyby nie rozwój sztucznej inteligencji.

Ju? niebawem niemal ka?da czynno?? wykonywana przez nas na smartfonie wsparta b?dzie przez uczenie maszynowe. W coraz szerszym zakresie jest ono wykorzystywane równie? przez biznes, cho? wci?? jeszcze mówimy w tym przypadku o pocz?tkowej fazie rozwoju – mówi Jan Michalski, Partner, Lider Sektora TMT, Deloitte.

Wed?ug prognoz Deloitte praktyczne zastosowanie rozwi?za? z zakresu sztucznej inteligencji wzro?nie w du?ych i ?rednich przedsi?biorstwach. W tym roku liczba projektów pilota?owych i wdro?eniowych w tym segmencie b?dzie dwa razy wi?ksza ni? w ubieg?ym roku, a w 2020 roku b?dzie to ju? cztery razy wi?kszy wzrost w stosunku do tego roku. Wydatki na ten cel maj? wynie?? w 2021 roku 57,6 mld dolarów. Dla porównania w ubieg?ym roku by?o to 12 mld dolarów.

Polska na pocz?tku drogi

Rozwój sztucznej inteligencji jest zdominowany przez gigantów technologicznych, a samo USA odpowiada za prawie 80 proc. wszystkich ?rodków przeznaczonych na rozwój tej technologii.

W Europie, w tym w Polsce rozwój sztucznej inteligencji jest w bardzo wczesnym stadium. Jednak w po??czeniu z rosn?cymi oczekiwaniami klientów kreowanymi przez gigantów technologicznych takimi jak Google czy Amazon stwarza spor? nisz? do wykorzystania. W Polsce do bran?, w których najbardziej zauwa?alne jest podejmowanie dzia?a? zmierzaj?cych w kierunku wdro?enia rozwi?za? z zakresu sztucznej inteligencji nale?? np. telekomunikacja, us?ugi finansowe oraz firmy internetowe – mówi Jan Michalski.

W wykorzystanie tej technologii inwestuj? przede wszystkim start-upy oraz fundusze venture capital. Na tym tle wyró?niaj? si? takie spó?ki jak Growbots czy deepsense.ai. Polskim produktem jest równie? Ada, asystent, który przy wsparciu uczenia maszynowego i szeroko rozumianej sztucznej inteligencji pomaga w wynajmie mieszkania. Jednym z najwi?kszych polskich sukcesów w tej dziedzinie by?o stworzenie syntezator mowy Ivona, któr? kilka lat temu kupi? Amazon.

Polska ma potencja?, by sta? si? regionalnym centrum rozwoju sztucznej inteligencji, dlatego jest tak wa?ne, by rodzimy biznes dostrzeg? pojawiaj?c? si? szans? i nie przegapi? rewolucji, która dzieje si? na naszych oczach – podsumowuje Jan Michalski.

Udostępnij
Redaktor Brandsit