Coroczny raport FBI o przest?pstwach internetowych wskazuje, ?e w 2020 roku ??czna liczba otrzymanych skarg wzros?a o 69 proc. w ci?gu roku, a zg?oszone straty si?gaj? rekordowych 4,2 mld dol. Ponad 28 tys. skarg dotyczy?o ataków zwi?zanych z COVID-19. Cyberprzest?pcy najcz??ciej wykorzystuj? phishing, ransomware czy w?amuj? si? do poczty elektronicznej.
– Cyberprzest?pcy w czasie pandemii korzystaj? z naszego uzale?nienia od technologii, aby rzuci? si? w wir przest?pczo?ci internetowej – podkre?la Paul Abbate, zast?pca dyrektora Federalnego Biura ?ledczego.
Ubieg?y rok okaza? si? rekordowy pod wzgl?dem liczby cyberprzest?pstw. Coroczny raport Internet Crime Complaint Center (IC3) FBI wskazuje, ?e w 2020 roku ofiary cyberprzest?pczo?ci w USA straci?y ??cznie 4,1 mld dol. w ci?gu roku. To o 700 mln dol. wi?cej ni? w 2019 roku. Znacz?co wzros?a tak?e liczba skarg otrzymanych przez IC3.
– IC3 (Internet Crime Complaint Center – przyp. red.) otrzyma?o rekordow? liczb? blisko 792 tys. skarg od Amerykanów w 2020 roku. Oznacza to 69-proc. wzrost liczby skarg w stosunku do 2019 roku. Straty wynikaj?ce z cyberprzest?pstw przekroczy?y za? 4,1 mld dol. – wylicza Paul Abbate, zast?pca dyrektora Federalnego Biura ?ledczego.
W du?ej mierze to efekt pandemii, pracy zdalnej czy coraz popularniejszych platform do komunikacji. Aplikacja Zoom, miejsce spotka? wirtualnych, by?a nieustannie celem ró?nych cyberataków. W kwietniu 2020 roku dosz?o do ogromnego naruszenia danych. Ponad 500 tys. hase? Zoom zosta?o skradzionych, sprzedanych, a nawet rozdanych za darmo na forach dark web. Udost?pniono dane logowania ofiar, adresy URL osobistych spotka? i klucze hostów.
Najbardziej nowatorskimi formami przest?pczo?ci, jakie pojawi?y si? w zesz?ym roku, by?o wykorzystywanie w Internecie ustawy CARES, federalnego pakietu pomocy gospodarczej dla ma?ych firm w czasie pandemii. Zorganizowane grupy oszustów cz?sto sk?ada?y masowo fa?szywe wnioski, wykorzystuj?c skradzione dane osobowe. Przest?pcy podszywali si? pod urz?dników pa?stwowych, kontaktowali si? z ofiarami za po?rednictwem poczty elektronicznej, telefonów i mediów spo?eczno?ciowych w celu zebrania ich danych osobowych. Do IC3 wp?yn??y tysi?ce skarg dotycz?cych pojawiaj?cych si? przest?pstw finansowych zwi?zanych z funduszami CARES, w szczególno?ci dotycz?cych ubezpiecze? na wypadek bezrobocia, po?yczek w ramach programu ochrony pensji i po?yczek na wypadek szkód ekonomicznych dla ma?ych firm.
Wci?? jednak, jak wynika z raportu IC3, cyberprzest?pcy najcz??ciej wykorzystuj? phishing, vishing (phishing wideo), smishing (phishing tekstowy) i pharming (przekierowanie ruchu internetowego na stron? kontrolowan? przez cyberprzest?pców).
Cz?ste s? równie? w?amania na biznesow? poczt? e-mail. Haker uzyskuje dost?p do firmowego konta e-mail lub fa?szywego konta, a nast?pnie podszywa si? pod wiadomo?ci e-mail dyrektorów firmy, ??daj?c przes?ania p?atno?ci przelewem. W 2020 roku do IC3 wp?yn??o 19 369 skarg dotycz?cych tego rodzaju ataków, z których straty finansowe wynios?y ok. 1,8 mld dol.
– Przest?pcy wykorzystuj? phishing, spoofing, wymuszenia i ró?ne rodzaje oszustw internetowych, aby dotrze? do najbardziej nara?onych osób w naszym spo?ecze?stwie – pracowników medycznych poszukuj?cych ?rodków ochrony osobistej, rodzin szukaj?cych informacji o czekach stymulacyjnych pomocnych w op?aceniu rachunków i wielu innych – wymienia Paul Abbate.