W Polsce ro?nie w si?? rynek smart-urz?dze?

Klaudia Ciesielska
6 Min

Rynek smart-urz?dze? zaczyna si? dynamicznie rozwija? w naszym kraju. Z ta?m produkcyjnych fabryk urz?dze? RTV i AGD w Polsce coraz wi?cej schodzi smart produktów, a producenci wi?ksze ?rodki inwestuj? w budow? centrów R&D w naszym kraju. Wa?nym jest fakt, ?e wi?kszo?? z tych produktów przeznaczana jest na eksport. Cho?, jak wynika z raportu „Polska rewolucja w segmencie smart” opracowanego przez ZIPSEE „Cyfrowa Polska” i Ministerstwo Rozwoju, w naszym kraju równie? coraz ch?tniej si?ga si? po nowoczesne telewizory czy du?y sprz?t AGD.

Sektor elektroniki u?ytkowej to dzi? jeden z kluczowych atutów IV rewolucji, w której Polska bierze aktywnie udzia?. Nasz rz?d jako pierwszy w Polsce stworzy? kompleksowy ekosystem dla rozwoju innowacji, sk?adaj?cy si? z szeregu ulg podatkowych, instrumentów wsparcia finansowego i rozwi?za? u?atwiaj?cych wspó?prac? nauki z biznesem. Natomiast synergia globalnych koncernów obecnych w Polsce z coraz silniejszymi krajowymi inwestorami pozwalana nam mierzy? wysoko i odbudowywa? potencja? polskiej bran?y elektroniki u?ytkowej – mówi wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

Obecn? sytuacj? w tym segmencie komentuje równie? Prezes ZIPSEE “Cyfrowa Polska” Micha? Kanownik:

Producenci sprz?tu AGD i RTV coraz ch?tniej wybieraj? Polsk? jako miejsce dla swoich o?rodków R&D. Doceniaj? warto?? polskiego zaplecza technicznego i naukowego. Jest to istotne z punktu widzenia ca?ej polskiej gospodarki. Bo rozwi?zane tworzone w centrach R&D s? wykorzystywane przy produkcji urz?dze? z sektora elektronicznego na ca?ym ?wiecie, wi?c tym samym ro?nie znaczenie polskiej gospodarki w skali globalnej

Jego zdaniem nale?y zrobi? wszystko, by wspiera? dzia?alno?? m?odych in?ynierów i start-upów tak, by ich potencja? by? wykorzystywany w kraju, przy tworzeniu polskich, innowacyjnych produktów, które b?d? mog?y ?mia?o konkurowa? na ?wiatowych rynkach:

Dzi? wielu zdolnych m?odych ludzi pracuje dla zagranicznych koncernów. Wspólnie musimy odwróci? ten trend tak, by w przysz?o?ci byli oni jeszcze wi?kszym ko?em nap?dowym polskiej gospodarki .

Wed?ug autorów raportu „Polska rewolucja w segmencie smart” sektor elektroniki u?ytkowej jest jedn? z najbardziej dynamicznie rozwijaj?cych si? dziedzin polskiej gospodarki. Jego udzia? w krajowym wzro?cie gospodarczym systematycznie ro?nie. W 2016 r. przychody tego sektora tylko w segmencie urz?dze? AGD wynios?y prawie 5 mld euro, co da?o naszemu krajowi trzeci? pozycj? w Europie. Lepsze wyniki osi?gn?li tylko Niemcy i W?osi.

Tak dobre rezultaty to g?ównie wynik ogromnej wielko?ci eksportu sprz?tu elektronicznego. W 2016 roku a? 87 proc. produkcji urz?dze? AGD trafi?o na rynki zagraniczne, g?ównie do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji. Polska jest tak?e najwi?kszym producentem i przy tym eksporterem telewizorów w Europie. Za granic? rokrocznie wysy?anych jest niemal 90 proc. ich produkcji.

Polacy coraz wi?cej wydaj? na elektronik?

Stabilna jest tak?e sprzeda? urz?dze? RTV i AGD w kraju. Jak wynika z raportu ZIPSEE „Cyfrowa Polska” i Ministerstwa Rozwoju, wydatki polskich konsumentów na elektronik? u?ytkow? zbli?aj? si? do tych, które ponosz? mieszka?cy Europy Zachodniej. W 2015 roku pod tym wzgl?dem brakowa?o nam oko?o trzech lat, w 2016 roku dwóch lat, a w tym roku ten dystans skurczy? si? do roku. Polacy coraz bardziej zwracaj? te? uwag? na oferowane przez producentów rozwi?zania technologiczne i s? sk?onni wydawa? wi?cej, je?eli widz?, ?e w zamian otrzymaj? wi?cej korzy?ci. Jak wynika z raportu, przeci?tny Polak wymienia telewizor ?rednio co 7 lat, a lodówk? co 8 lat. To oznacza, ?e rocznie polskie gospodarstwo domowe przeznacza na zakup telewizora 270 z? i 200 z? na lodówk?.

Smart produkty szans? dla polskiej gospodarki

Raport podaje, ?e ogromn? szans? dla polskiego sektora elektroniki u?ytkowej jest rosn?ce zapotrzebowanie na urz?dzenia wykorzystuj?ce rozwi?zania typu Smart Home. W Polsce coraz wi?cej sprz?tu AGD i RTV powstaj?cego w Polsce produkowane jest w technologii smart (connected). Produkcj? inteligentnych rozwi?za? w naszym kraju zajmuje si? obecnie 10 fabryk, gdzie powstaj? najnowszej generacji telewizory, piekarniki, lodówki, pralki, zmywarki oraz okapy. W Polsce funkcjonuje te? 7 centrów R&D, które zajmuj? si? badaniem i rozwojem produktów z segmentu elektroniki u?ytkowej. Wydatki na ten cel w naszym kraju w sektorze AGD si?gn??y ju? prawie 150 mln euro i s? jednymi z najwi?kszych w Europie, po Niemczech i W?oszech.

Polacy zainteresowani smart AGD i RTV

Na rynku RTV producenci dostrzegaj? dwa g?ówne trendy: wzrost zainteresowania Smart TV oraz rosn?ce przek?tne ekranów sprzedawanych telewizorów – czytamy w raporcie. Obecnie ju? 80 proc. sprzedanych telewizorów stanowi? modele Smart TV, czyli takie, które umo?liwiaj? korzysta-ie z filmów, muzyki za po?rednictwem internetu. W 2016 roku by?o to tylko 60 proc. sprzeda?y. Jednocze?nie Polacy wybieraj? coraz to wi?ksze rozmiary telewizorów. Obecnie najch?tniej wybieraj? te z ekranami rozmiarach powy?ej 40 cali. Coraz cz??ciej te? s? to telewizory UHD (4K) Smart TV o przek?tnej 50 cali i wi?ksze, z najbardziej zaawansowanymi technologiami. Od lipca ubieg?ego roku do lipca 2017 roku prawie o po?ow? wzros?a sprzeda? telewizorów o przek?tnych 60 cali i wi?kszych. Jednocze?nie w tym samym okresie o kilkana?cie procent spad?o zainteresowanie telewizora-mi o przek?tnych do 39 cali.

W przypadku sprz?tu AGD Polacy coraz ch?tniej wybieraj? ch?odziarki z technologi? NOFROST. Konsumenci stawiaj? tak?e na pralki typu SLIM o wy?szej klasie energetycznej, z wi?kszym za?adunkiem i jednocze?nie o jak najmniejszym rozmiarze.

Udostępnij
Redaktor Brandsit