Waga opinii klientów z sektora B2B – 4 sposoby na popraw? ilo?ci i jako?ci informacji

Izabela Myszkowska
5 Min

Firmy, które na pierwszym miejscu stawiaj? do?wiadczenia klientów, wiedz?, ?e potrzebuj? wystarczaj?co du?o informacji zwrotnych, aby przeanalizowa? opinie i dostosowa? dzia?ania do oczekiwa? swojej grupy docelowej. Pozyskanie feedbacku od klientów B2B jest sposobem na zobrazowanie poziomu ich satysfakcji i lojalno?ci. Pozyskanie nowego klienta kosztuje pi?? razy wi?cej ni? utrzymanie obecnego. Warto zastanowi? si?, w jaki sposób przedsi?biorcy powinni kontaktowa? si? ze swoimi kontrahentami i partnerami w sprawie ich opinii, aby zebra? najbardziej warto?ciowe odpowiedzi, które pomog? w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych.

Nadszed? czas, aby rozszerzy? zakres osób, które prosisz o opinie

Wiele firm B2B wysy?a pro?by o informacj? zwrotn? tylko do bezpo?redniego nabywcy produktu lub us?ugi, ale jest znacznie wi?cej osób, które bezpo?rednio lub po?rednio maj? styczno?? z firm? – ich opinia równie? jest istotna. Aby uzyska? mo?liwie najbardziej kompleksow? opini? o prowadzonym biznesie, warto wnikliwie przeanalizowa? informacje zwrotne od wszystkich po?rednicz?cych w procesie zakupowym oraz u?ytkowników produktów lub us?ugi. Czasami szersze spojrzenie na problem, poznanie do?wiadcze? klientów i innych osób znaj?cych oferowane towary pozwala na sprawne znalezienie i rozwi?zanie potencjalnych problemów.

Jak poprawi? odpowiedzi na pro?by o opinie

Tradycyjne pro?by o informacje zwrotne maj? g?ównie form? maila z pro?b? o wype?nienie internetowej ankiety. Istnieje jednak kilka sposobów na popraw? poziomu responsywno?ci ankietowanych oraz szybko?ci ich reakcji. Warto pami?ta?, ?e w tym przypadku czas jest najwa?niejszy – sprawne wys?anie maili z pro?b? o odpowied? i to w okre?lone dni tygodnia jest kluczowe.

Marta Kin EMEA Marketing Director w firmie Medallia
Marta Kin EMEA Marketing Director w firmie Medallia

„Z naszych analiz wynika, ?e najlepszym dniem na dostarczenie tego typu wiadomo?ci s? wtorki i ?rody, za? poniedzia?ki i pi?tki generuj? najgorsz? liczb? odpowiedzi z oczywistych powodów. Istotna jest tak?e godzina wys?ania mail, nawet przez taki detal mo?emy zaakcentowa? szacunek do czasu respondenta. Wa?ny jest równie? tekst zaproszenia i lista pyta?, które powinny by? mo?liwie najkrótsze, aby nie zniech?ca? do odpowiedzi. Osoba otrzymuj?ca wiadomo?? z pro?b? o uzupe?nienie ankiety musi mie? powód do jej otwarcia, dlatego warto doda? interesuj?cy temat e-mail”komentuje Marta Kin EMEA Marketing Director w firmie Medallia. „Istotne jest równie? rejestrowanie nawet tych niekompletnych informacji zwrotnych – je?eli klienci odpowiedz? na podstawowe pytania i niektóre otwarte odpowiedzi ankieta nie powinna zosta? odrzucona, je?li kto? nie odpowiedzia? na pytania na stronie numer sze??”dodaje ekspert Medallia.

Rozszerzanie kana?ów informacji zwrotnych poza tradycyjne

Istnieje wiele sposobów na wyj?cie poza tradycyjne ankiety e-mailowe – i wa?ne jest, aby to robi?. W przypadku klientów, którzy maj? numer telefonu komórkowego w CRM firmy, warto wypróbowa? wysy?anie pro?by o opini? za pomoc? wiadomo?ci tekstowych/SMS. Kreatywno?? zawsze jest mile widziana przy zbieraniu feedbacku – dodanie kodu QR na produkcie czy w prasie bran?owej, który b?dzie przenosi? do witryny ankiety, mo?e by? dobr? metod? dotarcia do m?odszych przedstawicieli klienta. Nale?y równie? rozwa?y? umo?liwienie u?ytkownikom produktu lub us?ugi nagrywanie g?osu w celu uzyskania otwartych odpowiedzi na opinie. Dzi?ki mo?liwo?ci udzielenia odpowiedzi w formie wideo marka mo?e rejestrowa? jeszcze wi?cej – analiza obrazu pomo?e okre?li? istotne emocje, które odczuwa konsument.

Chc?c rozpocz?? dzia?ania oparte na analizie CX, warto na pocz?tek zebra? i przeanalizowa? opinie z w?asnych stron w mediach spo?eczno?ciowych, a tak?e z ocen online i platform z recenzjami oraz forów. Witryny, które zbieraj? opinie o produktach, mog? by? równie? dobrym narz?dziem do analizy konkurencji. Nie ka?dy klient odpowie na pierwsz? pro?b? o opini?, ale to nie znaczy, ?e nie doceni stara? o pozyskanie informacji zwrotnych. Niektórzy konsumenci mog? odpowiedzie? na kolejne ??danie. Zbieranie opinii mo?e wydawa? si? trudnym i ?mudnym procesem, jednak przy wykorzystaniu odpowiednich rozwi?za? technologicznych pozwala bli?ej pozna? klientów oraz dopasowa? towar, czy us?ug? pod ich oczekiwania. Dbanie o CX staje si? priorytetem firm w wielu bran?ach, dzi?ki niemu mog? nie tylko budowa? lojalno?? klientów, sprawnie odpowiada? na ich potrzeby, ale równie? umocni? pozycje swojej marki na rynku.

TEMATY:
Udostępnij