Firmy analityczne mówi? jasno: rynek IT si? kurczy. Wed?ug danych IDC ca?kowite wydatki w Europie spadn? o 5,1% rok do roku do kwoty 923,49 miliardów USD. W porównaniu do lutowych prognoz warto?? rynku ICT zmniejszy?a si? wi?c o 75,81 mld USD.
Nie inaczej ma by? w Polsce. Aktualne prognozy wskazuj?, ?e warto?? rynku IT spadnie o 5,5%. Tymczasem jeszcze w styczniu 2020 roku prognozy wskazywa?y na 6-proc. wzrost. Tendencj? spadkow? potwierdzaj? nie tylko analitycy firm doradczych, ale te? przedstawiciele bran?y HR.
Obserwujemy, co dzieje si? na rynku i coraz cz??ciej managerowie, team leaderzy i zaprzyja?nione firmy z bran?y informuj? nas o wstrzymaniu lub utracie zakontraktowanych wcze?niej projektów. Martwi? si?, bo trac? ?ród?a przychodów, a jednocze?nie nie chc? zwalnia? ludzi – mówi Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs.
Podczas pandemii jednak nie wszyscy trac?. Warto?? akcji Zoom Video Communications, firmy oferuj?cej rozwi?zania do organizacji wideokonferencji, wzros?a od pocz?tku roku blisko trzykrotnie. W I kwartale br., a wi?c ju? w czasie gdy na ?wiecie z uwagi na COVID-19 wprowadzono restrykcje, Microsoft zwi?kszy? przychody o 15% w porównaniu do analogicznego okresu ubieg?ego roku, do poziomu 35 mld dolarów. Zapotrzebowanie na us?ugi chmurowe wzros?o a? o 775%. Swój stan posiadania powi?kszyli te? tacy gracze jak Facebook, Alphabet czy Apple. Ta ostatnia firma co prawda nieznacznie, bo o 1%, jednak warto odnotowa?, ?e wynik okaza? si? dodatni mimo spowolnienia i ograniczenia stacjonarnego handlu. Zdecydowanym wygranym w obecnej sytuacji wydaje si? by? Amazon, którego obroty wzros?y a? o 35% – do poziomu 75,5 mld dolarów.
Popyt mimo spowolnienia
Pozytywnych przyk?adów nie brakuje tak?e w Polsce. Atman, operator centrum danych, zwraca uwag?, ?e na niektóre us?ugi outsourcingu IT popyt wzrós? zaraz po og?oszeniu pandemii.
– Firmy musia?y bardzo szybko dostosowa? si? do nowej sytuacji – z jednej strony zabezpieczy? ci?g?o?? dzia?ania biznesu, aby dalej móc sprzedawa? produkty czy us?ugi w nowych realiach, z drugiej przenie?? si? do ?wiata online ze wzgl?du na wprowadzone ograniczenia i konieczno?? umo?liwienia pracownikom pracy w formie zdalnej. Potrzebowa?y wi?c i wi?kszej mocy obliczeniowej, i wy?szych przepustowo?ci ??czy, co nap?dzi?o popyt na chmur?, serwery dedykowane i us?ugi telekomunikacyjne – zwraca uwag? Jaros?aw ?uczkiewicz, CMO w Atmanie, operatorze data center.
Tam, gdzie wzrostów i nowych kontraktów nie by?o, bo rynek wstrzyma? oddech, firmy poszerza?y wspó?prac? z dotychczasowymi klientami. W czasie spowolnienia cz??? przedsi?biorstw postanowi?a bowiem wykorzysta? ten czas na usprawnienie swoich procesów biznesowych i wyeliminowanie s?abych punktów. – W kryzysie cz??? klientów zawsze reaguje ci?ciem kosztów, a cz??? my?li perspektywicznie wyci?gaj?c wnioski z sytuacji. W naszym przypadku klienci np. integrowali dane, by w jednym miejscu mie? dost?p do informacji ze wszystkich kana?ów sprzeda?y albo inwestowali w rozwi?zania umo?liwiaj?ce prac? zdaln? – zwraca uwag? Agata Pribulka-Czmyr, dyrektor generalna w firmie Sagra Technology dostarczaj?cej rozwi?zania SFA.
Na pocz?tku roku, na d?ugo przed koronawirusem, du?o mówi?o si? spowolnieniu gospodarczym i ma?o optymistycznych nastrojach w przemy?le. Podczas gdy indeks PMI dla polskiego przemys?u spada? kolejny miesi?c, a nastroje mened?erów by?y kiepskie, firmy IT nie narzeka?y na brak zlece?.
– Przez ca?y ubieg?y rok du?o mówi?o si? o recesji i spowolnieniu w bran?y produkcyjnej, ale to, zamiast ograniczy? popyt na rozwi?zania IT, wp?ywa?o pozytywnie na rynek. – komentuje Rafa? Orawski Prezes BPSC, firmy dostarczaj?cej systemy ERP dla sektora produkcyjnego, która w ubieg?ym roku nie tylko zwi?kszy?a przychody ze sprzeda?y, ale te? wypracowa?a znacz?cy zysk.— Gdy gospodarka jest rozp?dzona, firmy „konsumuj?” dobr? koniunktur?. Dopiero w momencie spowolnienia zaczynaj? zwraca? wi?ksz? uwag? na koszty. Wówczas okazuje si?, ?e ka?de dodatkowe pó? procent mar?y zaczyna by? na wag? z?ota. To wp?ywa na my?lenie o informatyzacji w kategoriach szansy i inwestycji z du?? stop? zwrotu, a nie kosztu. – dodaje.
Gie?dowe odbicie
Na nienajgorsze nastroje wskazuj? gie?dowe indeksy. Index WIG Informatyka po t?pni?ciu 12 marca i spadku do poziomu 2458 punktów, wynosi dzi? ponad 3 tys. punktów i jest najwy?szy od 2000 r. Równie? indeks WIGTECH odnotowa? znacz?ce odbicie, zbli?aj?c si? do poziomu 13 tys. punktów (w marcu poni?ej 9 tysi?cy). W trudnym czasie niektóre spó?ki ros?y wr?cz jak na dro?d?ach. Kurs CD PROJEKT RED wzrós? o blisko 100% w ci?gu zaledwie 2 miesi?cy, ale i dostawcy IT odnotowali wzrosty. Kurs akcji ATM dzia?aj?cego pod mark? Atman wzrós? z 7,2 z? do ponad 10 z?.
– W obliczu kryzysu firmy si?gn??y po rozwi?zania tymczasowe, dora?nie zapewniaj?ce im ci?g?o?? dzia?ania. Teraz gdy gospodarka si? odmra?a, musz? przeanalizowa? swoje s?abe strony oraz technologicznie i biznesowo przygotowa? si? na podobne zdarzenia w przysz?o?ci. To poci?gnie za sob? zwi?kszone zainteresowanie us?ugami outsourcingowymi, cho?by w chmur? obliczeniow? i rozwi?zania gwarantuj?ce zachowanie ci?g?o?ci dzia?ania w najmniej przewidywalnych sytuacjach – t?umaczy Jaros?aw ?uczkiewicz z Atmana. Operator ten niedawno informowa? o rozpocz?ciu rozbudowy swojego kampusu data center na warszawskiej Pradze.
Nie wszyscy strac?
IDC zwraca uwag?, ?e cho? kryzys wyhamowuje projekty d?ugofalowe, to obecna sytuacja stwarza ogromn? szans? na przyspieszenie procesu transformacji w organizacjach i wdro?enie nowych modeli pracy zdalnej i zespo?owej, obs?ugi klientów oraz zmian? formu?y dzia?ania – przestawienie si? na sprzeda? i promocj? online. To oznacza wzrost popytu na rozwi?zania do tego niezb?dne – takie jak chmura, narz?dzia do zarz?dzania rozproszonym zespo?em i do pracy zdalnej czy bezpiecze?stwo zdalnego dost?pu do sieci.
– Je?li dzi?ki IT mo?na zwi?kszy? sprzeda? o kilkana?cie procent a przyk?ady nawet du?ych firm z bran?y FMCG to potwierdzaj?, to przedsi?biorstwa nie zrezygnuj? z zakupu technologii. Co wi?cej, nie maj? wyboru, bo tylko dzi?ki IT mog? funkcjonowa? w nowej rzeczywisto?ci. Firmy powinny zrobi? wszystko co w ich mocy, aby umo?liwi? swoim pracownikom prac? zdaln?, zapewni? narz?dzia do rozliczania tej pracy oraz mie? wgl?d w bie??c? analiz? rynku, sprzeda?y i dystrybucji. Tylko w ten sposób b?d? mog?y szybko dostosowa? swoje dzia?ania do zmieniaj?cych si? warunków rynkowych. A te wpisz? si? na sta?e w nasz biznesowy krajobraz – przekonuje Agata Pribulka-Czmyr z Sagra Technology.