Ponad 60 proc. rodziców uwa?a, ?e dzieci, które od najm?odszych lat uczy si? warto?ci pieni?dza, ?atwiej radz? sobie z sytuacjami kryzysowymi, jak np. ta wywo?ana koronawirusem – wynika z badania GfK przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Banku Millennium. Co trzeci jest zdania, ?e nauka finansów to konieczny element edukacji, a 70 proc. ch?tnie zapisa?oby dzieci na warsztaty finansowe. Du?a rola spoczywa jednak na rodzicach, którzy sami mog? uczy? warto?ci pieni?dza.
– Wi?kszo?? rodziców jest zdania, ?e osoby, które b?d?c dzie?mi, mia?y kontakt z edukacj? finansow?, które uczono warto?ci pieni?dza, oszcz?dzania i przedsi?biorczo?ci, w dobie pandemii lepiej sobie radz? z zaistnia?? sytuacj?. Edukacja finansowa jest wi?c poduszk?, która umo?liwia mi?kkie l?dowanie, gdy pojawiaj? si? jakie? zawirowania natury gospodarczej – podkre?la Rafa? Neska, strategic insight manager, ekspert w instytucie GfK.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez GfK na zlecenie Fundacji Banku Millennium, 65 proc. rodziców dzieci w wieku przedszkolnym uwa?a, ?e im szybciej rozpocz?ta edukacja finansowa, tym wi?ksza zaradno?? finansowa w czasie obecnego kryzysu. Eksperci s? zgodni, ?e im wcze?niej dzieci zaczynaj? rozumie? podstawy ?wiata finansów, tym sprawniej b?d? si? porusza? w nim jako doro?li.
– Edukacj? finansow? warto zaczyna? od najm?odszych lat. Wiek przedszkolny jest dobrym momentem, kiedy mo?emy wprowadza? dzieci w ?wiat finansów. Wtedy dzieci najch?tniej si? ucz?, chc? poznawa? ?wiat, obserwuj? doros?ych i ch?tnie ich na?laduj? – przekonuje Paulina Wo?osz-Sitarek, cz?onek zarz?du Fundacji Banku Millennium.
Rodzice zdaj? sobie spraw? z wagi edukacji finansowej. Cz??? uwa?a, ?e taka nauka powinna rozpocz?? si? jeszcze w przedszkolu lub w pierwszych klasach szko?y podstawowej.
– A? 98 proc. rodziców oczekuje, ?e na którym? etapie ?ycia dzieci b?d? mia?y kontakt z jak?? zinstytucjonalizowan? form? edukacji finansowej – zauwa?a Rafa? Neska.
– 67 proc. rodziców ch?tnie zapisa?oby dzieci na warsztaty finansowe, a 32 proc. uwa?a, ?e nauka finansów to wr?cz konieczny element edukacji – wskazuje Paulina Wo?osz-Sitarek. – W edukacji finansowej w Polsce s? jednak pewne luki, szczególnie dotyczy to dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Cz??? rodziców zaczyna uczy? dzieci o pieni?dzach we w?asnym zakresie. Dobrym pomys?em jest dawanie im nawet niewielkiego kieszonkowego, dzi?ki czemu szybciej naucz? si? oszcz?dza?, czy w??czanie w dyskusje dotycz?ce domowego bud?etu.
– 90 proc. rodziców próbuje t?umaczy? swoim dzieciom, jak rozs?dnie wydawa? pieni?dze, czyli wyja?nia, ?e nie nale?y ulega? wszystkim zachciankom. Blisko 2/3 idzie krok dalej i anga?uje swoje dzieci, przynajmniej od czasu do czasu, w dyskusje dotycz?ce finansów czy wi?kszych wydatków, np. wyjazdów wakacyjnych – wskazuje ekspert instytutu GfK.
W odpowiedzi na luki w edukacji finansowej najm?odszych Fundacja Banku Millennium stworzy?a Finansowy Elementarz, czyli cykl bezp?atnych warsztatów w przedszkolach w ca?ej Polsce wspieranych materia?ami edukacyjnymi – ksi??kami i filmami. Dotychczas w ponad 2,2 tys. warsztatów w 630 przedszkolach wzi??o udzia? 53 tys. dzieci. Na czas pandemii, kiedy przedszkola by?y zamkni?te, a rodzice pozostawali w domach, materia?y zosta?y przeniesione równie? do internetu.
– W odpowiedzi na obecn? sytuacj? pandemii, kiedy wielu z nas musi pozosta? w domach, a ci??ar edukacji cz?sto spoczywa na rodzicach, udost?pnili?my specjalnie dla dzieci wersj? animowan? ksi??eczek. Natomiast dla rodziców udost?pnili?my cykl artyku?ów poradnikowych, w których mówimy o tym, w jaki sposób rozmawia? z dzie?mi na temat finansów. Dodatkowo na kanale YouTube Fundacji Banku Millennium udost?pniamy rozmowy z dr Ma?gorzat? Chojak, które mog? stanowi? inspiracj?, jak wdra?a? pozytywne nawyki dotycz?ce zarz?dzania pieni?dzmi – wymienia Paulina Wo?osz-Sitarek.
Finansowy Elementarz nie tylko uczy ?wiata finansów, ale te? buduje w dzieciach kompetencje przydatne w doros?ym ?yciu – umiej?tno?? pracy w grupie czy kreatywno??.
– Rodzice s? przekonani, ?e cechy, które buduje edukacja finansowa prowadzona przez Fundacj? Banku Millennium, czyli m.in. przedsi?biorczo?? i wiara w siebie, u?atwiaj? dzieciom start w doros?e ?ycie – przekonuje Rafa? Neska.