Na początku czytaliśmy treści w Internecie. Później braliśmy udział w ich tworzeniu. Teraz możemy stać się ich właścicielami. Web3 zmieni nasze wirtualne życie. Ale też nas jako konsumentów. Nie będziemy tylko odbiorcami marek, ale współtwórcami produktów i usług, a tym samym bardziej lojalnymi klientami.
Zacznijmy od wyjaśnienia, o co chodzi z Web3. To trzecia generacja Internetu, w której wykorzystuje się między innymi technologię blockchain oraz oparte na niej kryptowaluty. To świat zdecentralizowany, w którym użytkownicy stają się właścicielami.
Czym różni się od generacji Web2? W niej użytkownicy, czyli my, jesteśmy uzależnieni od wielkich firm technologicznych, które gromadzą dane o nas i wykorzystują je do swoich celów. Np. wyświetlają nam reklamy czy używając różnych socjotechnik, zachęcają nas do aktywności w sieci, także zakupowych. Web3 zapewni użytkownikom pełną własność ich danych. Innym słowem użytkownicy będą mieli większą kontrolę nad tym, kto może uzyskać dostęp do informacji na ich temat, i będą mogli decydować, jak się tymi danymi dzielić.
Umożliwi to technologia blockchain, która usuwa “poÅ›rednika” w zakresie udostÄ™pniania informacji. Wszelkie dane sÄ… w tym modelu przechowywane w blokach i nie sÄ… uzależnione od firm trzecich. SpoÅ‚eczność Web3 jest wiÄ™c samowystarczalna i w dużej mierze opiera siÄ™ na współpracy użytkowników, którzy chcÄ… siÄ™ w niÄ… zaangażować. Dodatkowo blockchain jest bardzo bezpiecznÄ… technologiÄ….
To otwiera zupełnie nowe możliwości dla marek, które mogą tworzyć społeczności wokół produktów, wartości i klientów.
Åšwiat bez ciasteczek?
Podstawą działań marketingowych w dzisiejszych czasach są informacje o klientach zgromadzone na platformach CRM. Dane o konsumencie i jego zachowaniach zakupowych są wykorzystywane do tworzenia ukierunkowanych strategii marketingowych.
W Å›wiecie Web2 klient naprawdÄ™ musi siÄ™ postarać, by zostać usuniÄ™tym z tego typu baz. NieÅ‚atwo jest mu zachować prawo do prywatnoÅ›ci, której w pewnym sensie zrzeka siÄ™ za każdym razem, gdy akceptuje pojawiajÄ…ce siÄ™ na stronie internetowej ciasteczka. To oczywiÅ›cie ma negatywne konsekwencje dla doÅ›wiadczenia konsumenckiego. Åšwiadomy klient wie, że wÅ‚aÅ›ciwie nie ma kontroli nad swoimi danymi, które sÄ… wykorzystywane przez firmy zewnÄ™trzne po to, by pomnażać ich zyski. I to wÅ‚aÅ›nie ci klienci chcÄ… ograniczenia wÅ‚adzy gigantów technologicznych, takich jak Google, Microsoft, Meta, Amazon, i wiÄ™kszej kontroli nad wÅ‚asnymi danymi. ChcÄ… decydować, komu powierzÄ… informacje o sobie.Â
ZaÅ‚ożeniem Web3 jest wiÄ™c zamiana ról w zakresie udostÄ™pniania i korzystania z danych. To bÄ™dzie miaÅ‚o oczywiÅ›cie niebagatelny wpÅ‚yw na budowanie relacji marek z klientami. W Web3 marki bÄ™dÄ… prosić konsumentów o dostÄ™p do ich cyfrowych portfeli. Pozwoli to klientom dzielić siÄ™ z markami “kluczem”, który odblokuje ich dane, oraz mieć peÅ‚nÄ… kontrolÄ™ nad tym kluczem. Co to oznacza? JeÅ›li konsument nie bÄ™dzie miaÅ‚ ochoty na dalszÄ… interakcjÄ™ z markÄ…, po prostu wyłączy jej dostÄ™p do swojego portfela. Rewolucyjna zmiana? Na pewno!
Nowy pomysł na lojalność
Czas zastanowić siÄ™, jak te zmiany przeÅ‚ożą siÄ™ na funkcjonowanie programów lojalnoÅ›ciowych. Spójrzmy najpierw na ich historiÄ™. Pierwsza generacja lojalnoÅ›ci opieraÅ‚a siÄ™ tak naprawdÄ™ na zwiÄ™kszonym wysiÅ‚ku klienta, który musiaÅ‚ przejść jakÄ…Å› drogÄ™, by dostać bonus – np. zebrać pieczÄ…tki za kupno dziesiÄ™ciu kolejnych kubków kawy.Â
Åšwiat LojalnoÅ›ci 2.0 pozwoliÅ‚ na oddanie wiÄ™kszej wÅ‚adzy w rÄ™ce konsumenta lub przynajmniej na zrównoważenie interesów marki i klienta. DziÄ™ki temu klient może np. zamówić kawÄ™, jeszcze zanim podejdzie do kontuaru, oraz zdobyć punkty przed rozpoczÄ™ciem zamówienia. Taka strategia przynosi korzyÅ›ci obu stronom. Klient daje zgodÄ™ na gromadzenie i wykorzystywanie danych, co pozwala proponować mu produkty i usÅ‚ugi dopasowane do indywidualnych potrzeb.Â
Lojalności w wersji 3.0 idzie znacznie dalej. Wprowadzenie do programów lojalnościowych kryptowalut i technologii blockchain otwiera przed markami i ich klientami zupełnie nowe możliwości. Zmienia pulę nagród, z jakiej mogą korzystać konsumenci. Powszechne stają się tokeny NFT czy nagrody w kryptowalutach. Marki mogą tworzyć bliższe relacje z klientami, którzy z kolei mają szansę uczestniczyć w rozwoju produktów. Konsument ma więc znacznie więcej do powiedzenia. Jego dane natomiast – jeśli już udostępni je marce – są bezpieczne i nie są przekazywane żadnej innej firmie. To buduje większe zaufanie i przywiązanie do marki.
Lojalność3 w praktyce
Jak te zmiany technologiczne wpłyną na budowanie relacji między markami a konsumentami? Oto kilka przykładów:
-  Nagrody nie będą ograniczone do konkretnej transakcji, dzięki czemu marki będą miały możliwość nagradzania klientów za ich czas i zaangażowanie.
- Marki będą mogły oferować swoim najlepszym klientom nagrody o wysokiej wartości. Lojalnych klientów przyciągnie unikalny charakter i siła NFT, dzięki której zyskają dostęp do ekskluzywnych wydarzeń, nagród czy możliwości posiadania części historii marki.
- Klienci bÄ™dÄ… zachÄ™cani do dzielenia siÄ™ swoim “cyfrowym portfelem”.
- Użytkownicy będą nagradzani za tworzenie i rozpowszechnianie treści promujących markę, które pomogą jej dotrzeć do nowych odbiorców.
- Punkty i nagrody będą oparte na odpornej na hakerów technologii blockchain, co sprawi, że będą niedostępne dla potencjalnych internetowych oszustów.
Web3 daje markom zupełnie nowe możliwości marketingowe. Firmy zyskują większą moc wpływania na zachowania konsumentów, a klienci – wartościowe nagrody i władzę nad własnymi danymi. Budowanie trwałych relacji w świecie zakupów wkracza więc na zupełnie nowy poziom. Przyszłość jest bliżej, niż nam się zdaje.