Wi?ksze wydatki konsumentów podczas pandemii utrzyma?y wzrosty w bran?y produkcji AGD

Klaudia Ciesielska
5 Min

Pandemia COVID-19 nie zaburzy?a rozwoju firm produkuj?cych sprz?t AGD i komponenty. Bran?? uratowa?y wi?ksze zakupy konsumentów, które wynika?y z przesuni?cia wydatków z us?ug i towarów postrzeganych jako mniej potrzebne na m.in. wyposa?enie domów w nowy sprz?t AGD. Po pocz?tkowym za?amaniu na pocz?tku 2020 roku, produkcja w Unii bardzo szybko odbi?a i osi?gn??a poziom o oko?o 10% wy?szy ni? przed epidemi? – wynika z raportu „Producenci i dostawcy AGD w obliczu nowych trendów i wyzwa?”, który na zlecenie Santander Bank Polska przygotowa?a SpotData.

Podobnie jak w ca?ej Unii Europejskiej, równie? w Polsce od drugiej po?owy 2020 roku produkcja sprz?tu AGD przyspieszy?a i znalaz?a si? oko?o 10% powy?ej ?redniej z lat 2018 – 2019. Na pocz?tku pandemii polska bran?a mia?a nadzieje, ?e nasz kraj mo?e zyska? w ?a?cuchach dostaw kosztem Chin. Jednak dane z kolejnych miesi?cy ubieg?ego roku wskazuj?, ?e na razie taki proces nie ma miejsca. Niektóre firmy wskazuj?, ?e zmiany mog? nast?pi? za jaki? czas, po tym jak polscy producenci AGD dostosuj? swoje linie produkcyjne.

– Dobry wynik bran?y w Polsce jest cz??ciowo efektem substytucji wydatków konsumentów, z us?ug w kierunku dóbr trwa?ych. Substytucja mo?e oznacza?, ?e wysokie tempo produkcji nie utrzyma si? po wyga?ni?ciu pandemii, gdy konsumenci wi?ksz? cz??? wydatków przeznacz? na us?ugi takie jak wakacje czy rekreacja. Nie jest to zagro?enie dla producentów, bo ogólna dynamika powinna pozosta? dodatnia, szczególnie w Polsce, ale jest to czynnik, który producenci powinni wzi?? pod uwag? w najbli?szych miesi?cachmówi Ignacy Morawski, dyrektor SpotData.

produkcja, AGD

Po miesi?cach twardego lockdownu niektóre kategorie produktowe zanotowa?y ogromne odbicie, szczególnie jest to widoczne w kategoriach: pralki/suszarki i ch?odziarki. Np. popyt na pralki domowe zanotowa? kilkudziesi?cioprocentowy wzrost. Wida? to po danych importowych poszczególnych krajów. Na wi?kszo?ci rynków, dla których dost?pne s? dane miesi?czne, wzrost importu by? dwucyfrowy. Porównuj?c dane z grudnia 2020 roku, Niemcy zanotowa?y 31% wzrost importu rdr., USA 23% a Wielka Brytania blisko 18% wzrost rdr.

Polska nowym ogniwem w ?a?cuchu dostaw?

Jedn? z najwa?niejszych zmian, jak? potencjalnie mo?e wywo?a? kryzys zwi?zany z COVID-19, jest przetasowanie w ?wiatowych ?a?cuchach dostaw. Utrudnienia i opó?nienia w dostawach komponentów mog? sprawi?, ?e niektórzy europejscy producenci przesun? dostawy do bli?szych lokalizacji. Problemy finansowe firm w krajach rozwini?tych mog? te? sprawi?, ?e b?d? one szuka?y ta?szych dostawców na innych rynkach, takich jak Polska, które oferuj? ni?sze koszty przy bardzo wysokiej jako?ci.

– Niektórzy analitycy rynku uwa?aj?, ?e trwa?e zmiany w ?a?cuchach dostaw pr?dzej czy pó?niej nast?pi?. Na razie jednak nie wida? ich w danych, struktury geograficzne importu nie zmieni?y si? istotnie w 2020 roku, a nawet wzmocnione zosta?y trendy widoczne w poprzednich latach – jak wzrost udzia?u Chin w europejskim rynku. Ich udzia? w ca?kowitym imporcie sprz?tu AGD do UE wzrós? z 23,8% w 2019 roku do 27,5% na koniec ubieg?ego rokumówi Kamil Miko?ajczyk, dyrektor ds. sektora produkcji przemys?owej Santander Bank Polska.

Szczególnie wysoki w ubieg?ym roku by? wzrost udzia?u Chin w europejskim imporcie elementów plastikowych do AGD, w których produkcji Polska si? specjalizuje. Mo?na zak?ada?, ?e w najbli?szym czasie b?dzie to jedno z wyzwa?, z którym przyjdzie si? zmierzy? krajowym producentom. Wraz ze stopniowym wzrostem PKB per capita i wynagrodze?, Polsce trudno b?dzie utrzyma? konkurencyjno?? w niektórych segmentach rynku. Z drugiej strony, warto zauwa?y?, ?e producenci towarów plastikowych w Polsce koncentruj? si? na produkcji wyrobów wysokiej jako?ci.

– W minionym roku obserwowali?my niespotykane w przemy?le turbulencje spowodowane pandemi?. Obecnie czeka? nas mo?e istotna zmiana sytuacji mi?dzynarodowej, która wp?ynie na poda? komponentów i wyrobów gotowych, a tak?e zachowania konsumentów. Je?eli do tego dodamy gwa?towny wzrost cen stali i innych surowców, po?ary w kluczowych fabrykach pó?przewodników czy chocia?by kolizj? jednego z tankowców w strategicznym mi?dzykontynentalnym gardle, zobaczymy elementy, które w swoich decyzjach musz? uwzgl?dnia? decydenci inwestycyjni. Te czynniki z pewno?ci? wp?yn? na zmian? ?a?cucha dostaw i ukierunkowanie go na bardziej bezpieczne lokalizacje. Nasz region, po?o?ony blisko g?ównych rynków konsumenckich mo?e na tym skorzysta?. Tym bardziej, ?e zdali?my ju? jako?ciowy egzamindodaje Wojciech Konecki, prezes APPLiA

Ca?y raport „Producenci i dostawcy AGD w obliczu nowych trendów i wyzwa?” mo?na pobra? ze strony https://www.santander.pl/ws-raport-agd/ 

TEMATY:
Udostępnij
Redaktor Brandsit