Nauka obs?ugi specjalistycznych maszyn produkcyjnych, ?wiczenia w warunkach po?aru czy nawet monta? pralek – to przyk?adowe szkolenia w wirtualnej rzeczywisto?ci, które znajduj? coraz wi?cej zastosowa? w ?wiecie biznesu. Rozwojowi tego typu projektów sprzyja fakt, ?e Polska znajduje si? u progu wdro?enia technologii 5G. Dostrzega to polski startup Connected Realities, który w ramach S5 – Akceleratora Technologii 5G w ?ódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (?SSE) oraz we wspó?pracy ze specjalistami firmy Ericsson rozwija platform? do prowadzenia wirtualnych szkole? Connected VR.
Wirtualna rzeczywisto?? (virtual reality, VR) pozwala u?ytkownikom przebywa? w cyfrowo odwzorowanej przestrzeni ?wiata rzeczywistego lub do?wiadcza? warunków, które by?yby niemo?liwe do osi?gni?cia w prawdziwym ?wiecie. Dzi?ki goglom VR u?ytkownik mo?e zanurzy? si? w przestrzeni cyfrowej, b?d?c ca?kowicie oddzielonym od ?wiata rzeczywistego.
Wykorzystanie wirtualnej rzeczywisto?? w naturalny sposób zwi?ksza efektywno?? szkole? pracowników. Dostajemy nieograniczone mo?liwo?ci cyfrowego odtworzenia praktycznie ka?dych warunków w zak?adzie pracy. Przyk?adowo, pracownicy mog? si? szkoli? bezpiecznie z obs?ugi maszyn i urz?dze? z dowolnego miejsca na terenie przedsi?biorstwa dzi?ki mobilnym goglom VR, bez generowania przestojów linii produkcyjnej.
W ramach Akceleratora S5 tworzymy tego typu rozwi?zanie w fabryce AGD Miele. Interaktywna forma nauki zwi?ksza mo?liwo?ci przyswajania wiedzy, ??cz?c teori? z mo?liwo?ci? manualnych ?wicze? tzw. „learning by doing” – t?umaczy Andrzej Horoch, jeden z wspó?za?o?ycieli Connected Realities.
Wed?ug danych producenta okularów VR Oculus pami?? mi??niowa i do?wiadczenia kontekstowe pozwalaj? uczy? si? kilkukrotnie szybciej. Bezpiecze?stwo ludzi, maszyn i urz?dze? ma równie? priorytetowe znaczenie. Jak podkre?la Andrzej Horoch, takie korzy?ci wyra?nie wida? na przyk?adzie projektu w Miele, gdzie konsekwencj? jednej ?le przykr?conej nakr?tki mog? by? wysokie koszty serwisowe i przestoje. Dzi?ki szkoleniu VR, pracownik mo?e uczy? si? dokr?ca? nakr?tk? do woli bez generowania ?adnych kosztów.
Cyfrowe szkolenia podnosz?ce kwalifikacje zawodowe pracowników s? mo?liwe w fabryce Miele, m.in. dzi?ki wdro?eniu wewn?trznej sieci 5G.
„Wirtualna rzeczywisto?? opiera si? na analizie i przetwarzaniu du?ych zbiorów danych, zwi?zanych z graficzn? wizualizacj? danej przestrzeni, jak i odwzorowaniem realnych procesów. Technologia 5G, ze wzgl?du na wysok? przepustowo?? transmisji danych, bardzo niskie opó?nienia i mo?liwo?? realizacji polece? w czasie rzeczywistym jest idealnym rozwi?zaniem sprzyjaj?cym tego typu projektom” – t?umaczy Ma?gorzata Wdówka, Technical Training Center Manager w firmie Ericsson, która pe?ni funkcj? mentora w programie S5 – Akceleratora Technologii 5G w ?ódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.
Dobre szkolenie VR wymaga wiedzy technologicznej
Teoretycznie ka?de szkolenie mo?na przenie?? do wirtualnej rzeczywisto?ci. Jednak esencj? dobrego szkolenia VR jest opracowanie przemy?lanego scenariusza szkolenia w wirtualnej rzeczywisto?ci, wykorzystuj?cego w pe?ni potencja? tej technologii, ale te? rozumiej?c jej ograniczenia.
Jest wiele wyzwa?, jak szkoli? efektywnie w wirtualnej rzeczywisto?ci, podobnie jak wiele jest teorii mówi?cych o efektywnej nauce. Pomimo ?e wirtualna rzeczywisto?? opiera si? na nauczaniu w oparciu o bod?ce i fizyczne wykonywanie czynno?ci, to w dalszym ci?gu pozostaje du?e pole do popisu przy konstruowaniu samego szkolenia, tak ?eby efektywnie przekaza? wiedz?. Poza tym przygotowanie szkolenia VR musi poprzedzi? dok?adne poznanie potrzeb klienta i jego pracowników.
„Mimo ogromnego potencja?u, szkolenia VR nie s? ‘dla wszystkich’. Chcemy w tym zakresie równie? szkoli? samych przedsi?biorców. W tym celu przygotowali?my otwarty cykl szkole?, dost?pnych na naszym kanale YouTube “Innowatorzy” – kana? o innowacjach technologicznych w biznesie. Opowiadamy w nich realnie o mo?liwo?ciach, zaletach, ale i zagro?eniach zwi?zanych z wdra?aniem ró?nego rodzaju technologii w firmach. Na tym jeszcze do?? nieznanym powszechnie rynku edukacja to podstawa, a transfer wiedzy musi by? dwukierunkowy. Dzi?ki sta?ym kontaktom z biznesem w ramach Akceleratora na ?SSE i wspó?pracy z in?ynierami firmy Ericsson mo?emy sukcesywnie rozwija? nasz? platform? i czyni? j? bardziej przyjazn? dla u?ytkownika i gotow? do wykorzystania mo?liwo?ci sieci 5G” – mówi wspó?za?o?yciel startupu Connected Realities.
Startupy nap?dzaj? 5G w Polce
Akcelerator S5 w ?ódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej pe?ni funkcj? realnego ekosystemu przemys?owego, w którym bierze udzia? 40 startupów oraz pi?ciu partnerów przemys?owych – Polkomtel, Miele, PGE, Indigo i Wielton.
„Fabryki przysz?o?ci stawiaj? na nowoczesn? edukacj? pracowników. Wirtualna rzeczywisto?? pozwala na wdro?enie w procesy firmowe kadry rozsianej po ca?ym ?wiecie. Umo?liwia symulacj? wszystkich warunków danego miejsca pracy, w tym tych niebezpiecznych, nie blokuj?c jednocze?nie linii produkcyjnej” – podsumowuje Agnieszka Sygitowicz, Wiceprezes Zarz?du ?SSE S.A. – „Rozwi?zania dostarczane przez zespó? Connected Realies to precyzyjne instrukcje dzia?ania, powtarzalno?? szkole?, a tak?e dost?p do wiedzy w dowolnym momencie, dogodnym dla szkolonego. To przysz?o?? edukacji w fabrykach 4.0” – dodaje Marek Michalik, Prezes Zarz?du ?ódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Firma Ericsson zaprojektowa?a i dostarczy?a urz?dzenia potrzebne do uruchomienia sieci wewn?trznej 5G na terenie kampusu ?ódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Eksperci firmy zapewniaj? równie? indywidualny transfer wiedzy, nie tylko do specjalistów ?ódzkiej Strefy, ale tak?e partnerów biznesowych i przede wszystkim startupów wspó?pracuj?cych z ?SSE. Ericsson w Polsce razem z ?ódzk? Specjaln? Stref? Ekonomiczn? i Politechnik? ?ódzk? wspó?pracuje ze ?rodowiskiem akademickim, startupami, przedsi?biorstwami i operatorami telekomunikacyjnymi, aby umo?liwi? pierwszym bran?om w Polsce wdro?enie nowych produktów i us?ug opartych na technologii 5G.
https://business.oculus.com/case-studies/johnson-and-johnson/