?a?cuch dostaw w bran?y motoryzacyjnej z roku na rok staje si? coraz bardziej z?o?ony, a wydarzenia regionalne maj? wp?yw na globaln? produkcj?. Kl?ski ?ywio?owe i katastrofy spowodowane przez cz?owieka, w tym pandemia i cyberataki, stanowi? powa?ne zagro?enie dla produkcji motoryzacyjnej na ca?ym ?wiecie. Do tego dochodz? mo?liwo?ci zak?óce? wewn?trznych, takich jak niedobór opakowa?, zak?ócenia w dzia?aniu ERP/MRP/EDI, utrata niezb?dnych zapasów czy kontenerów, awarie maszyn i urz?dze?, problemy z infrastruktur? IT, niedobory zasobów ludzkich czy te? przerwy w dostawach energii, gazu czy wody.
Ryzykiem, które u wi?kszo?ci dyrektorów OEM i Tier 1 sp?dza sen z powiek, jest brak widoczno?ci poza dostawcami Tier 1. Jest to kluczowy obszar, na którym wielu producentów OEM chce, aby dostawcy Tier 1 skupili si? podczas oceny ryzyka.
Podobnie dostawcy z bran?y motoryzacyjnej, zw?aszcza na ni?szych poziomach ?a?cucha dostaw, potrzebuj? aktualnych informacji na temat zmian w zak?óceniach operacyjnych i biznesowych OEM i Tier 1. Mog? one mie? wp?yw na ich harmonogramy produkcji, a tak?e na d?ugoterminow? rentowno?? biznesow?. Co si? dzieje, gdy dochodzi do strajków pracowniczych u producentów OEM? Jak ten rodzaj zak?óce? wp?ywa na dostawców na wszystkich poziomach ?a?cucha dostaw, nie tylko w przypadku przestoju OEM, ale tak?e na zdolno?? dostawców do jednoczesnego ponownego uruchomienia zak?óconych operacji zgodnie z wymaganiami klientów?
Poni?ej zostanie przedstawionych kilka podstawowych kwestii zwi?zanych z zarz?dzaniem ryzykiem w tym sektorze:
1. Identyfikacja ryzyka: systematyczna identyfikacja potencjalnych zagro?e? zwi?zanych z dzia?alno?ci? firmy motoryzacyjnej. Obejmuje zarówno ryzyka zwi?zane z produkcj?, jak i operacyjne, logistyczne czy rynkowe.
2. Analiza ryzyka: szczegó?owa analiza potencjalnych skutków i prawdopodobie?stwa wyst?pienia poszczególnych zagro?e?. Pomaga w nadaniu priorytetów dzia?a? dla zarz?dzania ryzykiem.
3. Planowanie reakcji na ryzyko: opracowywanie planów zarz?dzania ryzykiem, w tym strategii minimalizacji, transferu, akceptacji lub unikania ryzyka. To równie? mo?e obejmowa? zakup ubezpiecze? i rozwijanie planów awaryjnych.
4. Monitorowanie i ocena ryzyka: regularne ?ledzenie i aktualizacja identyfikowanych ryzyk, poniewa? w dynamicznym ?rodowisku motoryzacyjnym sytuacja mo?e si? zmienia? z dnia na dzie?.
5. Zarz?dzanie ?a?cuchem dostaw (SCM): specjalne uwzgl?dnienie ryzyka zwi?zanego z dostawcami, w tym monitorowanie ich stabilno?ci finansowej, dostosowalno?ci do zmian na rynku i zapewnienie alternatywnych ?róde? dostaw. Dobr? praktyk? jest mapowanie dostawców (równie? ze wzgl?du na lokalizacj?) wraz z ocen? rentowno?ci finansowej i operacyjnej.
6. Innowacyjno?? i technologia: skoncentrowanie si? na innowacyjno?ci i nowoczesnych technologiach, ale jednocze?nie ?wiadomo?? zwi?zanych z nimi ryzyk, takich jak cyberbezpiecze?stwo, czy zale?no?? od dostaw nowych technologii.
7. Zarz?dzanie ryzykiem rynkowym: analiza zmian w trendach rynkowych, preferencjach konsumentów i przepisach bran?owych, aby dostosowa? strategi? firmy do zmieniaj?cego si? otoczenia.
8. Przygotowanie na globalne wyzwania: zrozumienie wp?ywu wydarze? globalnych, takich jak np. zmiany w polityce handlowej, na bran?? motoryzacyjn? i dostosowywanie strategii firmy do tych zmian.
Jakie s? wymagania bran?owe dotycz?ce zarz?dzania ryzykiem?
Producenci OEM z bran?y motoryzacyjnej ju? teraz wymagaj? od dostawców opracowania procedur zarz?dzania ryzykiem, planów awaryjnych i strategii. Stosowane normy i wytyczne równie? maj? dodatkowe wymagania w tym zakresie. Wytyczne operacji logistycznych MMOG/LE (Materials Management Operations Guideline, Logistic Evaluation) oraz norma jako?ciowa IATF 16949 promuj? my?lenie oparte o ocen? ryzyka. Chocia? my?lenie w kategorii ocen ryzyka i zarz?dzanie ryzykiem mog? brzmie? inaczej, proces rozwi?zywania problemów MMOG/LE i IATF 16949 ma zgodne podej?cie obejmuj?ce: identyfikacj? ryzyka oraz kontrol? w celu zarz?dzania ryzykiem i okre?lania dzia?a?.
Ocena ryzyka jest równie? integraln? cz??ci? wymaga? IATF 16949 Automotive QMS. Ryzyka (i szanse) s? identyfikowane z organizacyjnego punktu widzenia, a tak?e ryzyka technicznego zwi?zanego z projektowaniem produktów i procesami produkcyjnymi spe?niaj?cymi wymagania klientów. Podobnie jak w przypadku MMOG/LE, ocena ryzyka jest równie? kluczowym czynnikiem zwi?zanym z wyborem dostawcy i bie??cym zarz?dzaniem dostawcami, a tak?e w planowaniu i dodatkowo wdra?aniu zmian produktowych, procesowych, a nawet organizacyjnych. Metody stosowane do oceny i zarz?dzania ryzykiem w IATF 16949 mog? obejmowa? plany awaryjne, wykonalno?? produkcji, FMEA (analiza przyczyn i skutków awarii), a tak?e inne podej?cia okre?lone przez producentów OEM lub okre?lone przez organizacj?.
MMOG/LE ustanawia proces opracowywania solidnego zestawu dzia?a? i planów awaryjnych oraz wymaga, aby wszystkie informacje zebrane z mapowania dostawców, kart wyników wydajno?ci i ocen by?y regularnie weryfikowane w celu oceny ryzyka i podj?cia dzia?a? naprawczych, je?li to konieczne.
Aby by? na bie??co i spe?nia? wszystkie omówione wymogi oraz pozna? praktyczne wyja?nienie wymaga? formu?owanych przez OEM wobec swoich dostawców, nale?y przej?? profesjonalne, certyfikowane szkolenie, pod opiek? rozwojow? organizacji Odette.
Ponadto MMOG/LE w obecnej 6-tej wersji wymaga od poddostawców przeprowadzenia oceny ryzyka i opracowania niezb?dnych dzia?a? lub planów awaryjnych. Wymagania w stosunku do poddostawców powinny by? dookre?lone we wzorcu umowy z poddostawc? i regularnie analizowane przez organizacj?. Co?, co mo?e nie by? ryzykiem w jednym roku, mo?e szybko sta? si? ryzykiem w nast?pnym. Przy stale rosn?cych kosztach, zak?óceniach w zak?adach, niedoborach si?y roboczej i przej?ciu z produkcj? na rzecz pojazdów elektrycznych, wielu dostawców ni?szego szczebla mo?e by? zagro?onych bankructwem. Obecnie coraz wi?cej organizacji powinno cz??ciej przygl?da? si? rentowno?ci finansowej wszystkich poddostawców.
Dostawcy bran?y Automotive musz? skutecznie zarz?dza? ryzykiem, aby utrzyma? wysok? jako?? swoich produktów, zadowolenie klientów oraz stabilno?? finansow?. Regularna ocena ryzyka i skoordynowane strategie zarz?dzania ryzykiem s? kluczowe dla sukcesu w tej bardzo konkurencyjnej bran?y.