W?o?y? mi?dzy bajki, czyli mity na temat wspó?pracy z agencj? rekrutacyjn?

Bartosz Martyka
6 Min

Na trudnym dla pracodawców rynku, priorytetem staje si? poszukiwanie sposobów na efektywn? rekrutacj?. Znalezienie pracowników jest dzi? bowiem wyzwaniem, któremu trudno sprosta? bez kompleksowej strategii. Proces rekrutacji wymaga zaanga?owania i cierpliwo?ci, zw?aszcza w bran?ach, w których deficyt pracowników jest szczególnie du?y.

By ów proces zako?czy? si? sukcesem, konieczne jest doskona?e przygotowanie – zdefiniowanie najwa?niejszych potrzeb firmy, stworzenie profilu kandydata i opisu stanowiska, wybór lub opracowanie skutecznych narz?dzi rekrutacyjnych. W wielu przypadkach firmy nie s? do tego przygotowane – tak finansowo, jak i kompetencyjnie. Wtedy warto odda? rekrutacj? w r?ce specjalistów z zewn?trznych agencji doradztwa personalnego. Cho? polskie firmy coraz odwa?niej si?gaj? po profesjonalne wsparcie, wielu pracodawców nadal podchodzi z nieufno?ci? do takiego rozwi?zania, opieraj?c si? na mitach, jakie powsta?y wokó? zlecania rekrutacji na zewn?trz. Oto kilka najcz??ciej powtarzanych mitów, z którymi warto si? rozprawi?.

1. Za drogo

Za prac? agencji rekrutacyjnej trzeba p?aci? – to rzecz zupe?nie oczywista. Wiele firm uwa?a jednak, ?e du?o taniej b?dzie zleci? rekrutacj? komu? z wewn?trz organizacji. Podobne my?lenie o kosztach rekrutacji bywa iluzoryczne, a oszcz?dno?ci zwi?zane z omini?ciem prowizji agencji s? pozorne. Oddaj?c rekrutacj? w r?ce pracowników firmy, nale?y liczy? si? nie tylko z wydatkami zwi?zanymi z publikacj? og?oszenia, ale równie? z kosztem wielu godzin pracy osób, którym przydzielono to zadanie. Zw?aszcza, je?li zatrudnione zosta?y do celów odmiennych ni? rekrutowanie pracowników – wtedy czas przeznaczony na poszukiwanie kandydatów móg?by zosta? przeznaczony na dzia?ania maj?ce na celu rozwój firmy. Jednak to co, kosztuje najwi?cej, to konsekwencje nieudanej rekrutacji, które wedle szacunków mog? kilkukrotnie przekroczy? roczne wynagrodzenie pracownika.

2. Og?oszenie wystarczy

Dobrze sformu?owana i przejrzysta oferta pracy to podstawa, która pozwala dotrze? do kandydatów na dane stanowisko i w mniemaniu niektórych pracodawców ca?kowicie wystarczy. Tymczasem stanowi ona jedynie niezb?dne minimum i nie nale?y uwa?a? jej za niezawodne narz?dzie rekrutacji. – Ciekawe i atrakcyjne wizualnie og?oszenie to coraz cz??ciej dzia?anie Employer Brandingowe ni? skuteczne narz?dzie rekrutacyjne. Min??y czasy kiedy rekrutacja opiera?a si? na selekcji otrzymanych aplikacji. Obecnie przy ka?dym stanowisku kontaktujemy si? z osobami nieposzukuj?cymi aktywnie pracy, które nie s? na bie??co z ofertami na portalach. Og?oszenie doskonale sprawdzi si? na kolejnym etapie rekrutacji, gdzie kandydat znajdzie szczegó?y oferty – opowiada Edyta Pawka, Starszy Konsultant w dziale Rekrutacji firmy Advisory Group TEST Human Resources, jednej z wiod?cych agencji doradztwa personalnego w Polsce. Alternatyw? og?oszenia jest wi?c przede wszystkim metoda direct search, czyli rekrutowanie pracowników z bogatej bazy potencjalnych kandydatów, któr? posiada ka?da dobra firma rekrutacyjna. To w?a?nie w ten sposób najcz??ciej rekrutowani s? pracownicy wysokiego szczebla i wysoko wykwalifikowani specjali?ci.

3. Zero kontroli

Pracodawca poszukuj?cy pracownika lubi mie? kontrol? nad tym procesem – to oczywiste. Nadzorowanie przebiegu rekrutacji pozwala na wybór osoby najlepiej pasuj?cej do firmy. Niektórzy pracodawcy obawiaj? si?, ?e nie b?d? mieli mo?liwo?ci takiego nadzoru, je?li rekrutacj? zajmie si? zewn?trzna firma. Tymczasem zlecenie procesu pozyskiwania pracowników agencji rekrutacyjnej, nie oznacza wcale utraty kontroli nad tym, kto zostanie zatrudniony. Profesjonali?ci ds. rekrutacji doskonale zdaj? sobie spraw? z tego, i? efektywna rekrutacja to taka, która opiera si? na wspó?pracy z klientem. Zarówno na pocz?tku procesu, kiedy wspólnie z pracodawc? tworzy si? profil idealnego kandydata, jak i na pó?niejszych etapach. Pracodawca ma sta?y dost?p do raportów na temat potencjalnych kandydatów i to do niego nale?y ostateczna decyzja o zatrudnieniu.

4. Jeste?my za mali

Przeciw si?gni?ciu po pomoc agencji rekrutacyjnej cz?sto wysuwa si? argument, ?e dana firma jest zbyt ma?a, by zleca? pozyskiwanie pracowników na zewn?trz. Takie b??dne my?lenie zak?ada, ?e tylko tzw. wielcy gracze prowadz?cy szeroko zakrojon? dzia?alno?? outsourcuj? proces rekrutacyjny, bo po pierwsze ich na to sta?, po drugie wol? skoncentrowa? si? na rozwoju firmy. Fakty s? jednak odmienne. To w?a?nie niewielkie firmy, które nie posiadaj? w?asnych dzia?ów HR, mog? (i powinny) na pomocy agencji najbardziej skorzysta?. W ma?ych przedsi?biorstwach obowi?zek poszukiwania pracownika spada bowiem z regu?y na samego kierownika firmy/szefa/prezesa, który najcz??ciej nie dysponuje ani odpowiednimi narz?dziami, ani kompetencjami potrzebnymi do przeprowadzenia efektywnej rekrutacji. A, jak mo?emy si? domy?li?, konsekwencje wyboru niew?a?ciwego pracownika, b?d? zdecydowanie bardziej dotkliwe dla ma?ej firmy ni? pot??nej korporacji!

5. ?le wybior?

Kolejna obawa zwi?zana ze zleceniem rekrutacji pracowników firmie zewn?trznej wyrasta z przekonania, ?e tylko kto? znaj?cy przedsi?biorstwo od ?rodka b?dzie w stanie znale?? odpowiedniego kandydata. Jest to oczywi?cie opinia z gruntu niew?a?ciwa. Najwa?niejsz? przewag? profesjonalnych rekruterów jest bowiem doskona?a znajomo?? rynku pracy, zarówno na poziomie poszczególnych bran?, jak i oczekiwa? kandydatów. Przed dokonaniem wyboru agencji warto oczywi?cie sprawdzi? jej do?wiadczenie. Je?li oka?e si?, ?e dana firma rekrutacyjna wspó?pracowa?a ju? z wieloma przedsi?biorstwami z naszego sektora, mo?emy by? pewni, ?e posiada doskona?? wiedz? na temat specyfiki naszej pracy i bezb??dnie dokona selekcji kandydatów, podsy?aj?c nam osoby idealnie pasuj?ce do danego stanowiska.

Mity na temat wspó?pracy z agencjami s? krzywdz?ce i to niekoniecznie dla samych rekruterów. Skutkiem wiary pracodawców w te nieprawdziwe opinie jest bowiem zmniejszenie w?asnych szans na pozyskanie najlepszych pracowników. A to, jak wiadomo, oznacza? mo?e nie tylko du?e koszty, ale tak?e zagro?enie dla stabilnego rozwoju firmy.

Udostępnij
Posiada wieloletnie do?wiadczenie w PR, przedsi?biorca, by?y reseller i programista. Specjalizuje si? w zarz?dzaniu strategicznym.