Wojna handlowa uderza w polskie firmy mocniej ni? w Zachód

2 Min

Polskie firmy eksportuj?ce znalaz?y si? w trudniejszej pozycji ni? wi?kszo?? ich zachodnioeuropejskich konkurentów. Jak pokazuje najnowsze badanie Allianz Trade, a? 58% polskich przedsi?biorstw obawia si? negatywnego wp?ywu globalnych napi?? handlowych, a 51% spodziewa si? spadku obrotów eksportowych. To najwy?szy odsetek spo?ród analizowanych gospodarek europejskich.

Obawy te nie s? bezpodstawne. W odró?nieniu od firm z bardziej rozwini?tych rynków, wiele polskich eksporterów dzia?a w modelu B2B jako dostawcy komponentów, a nie w?a?ciciele silnych marek ko?cowych. Ich produkty ?atwiej zast?pi?, a pozycja negocjacyjna w ?a?cuchach dostaw jest przez to s?absza. W dodatku eksport do USA – cho? bezpo?rednio stanowi tylko ok. 3-4% – po uwzgl?dnieniu reeksportu i us?ug si?ga ju? ponad 8% wed?ug NBP, co zwi?ksza realne ryzyko wp?ywu ce? na dzia?alno??.

W odpowiedzi na zagro?enia, polskie firmy niekoniecznie si?gaj? po najprostsze rozwi?zanie, jakim by?aby podwy?ka cen. A? 64% deklaruje utrzymanie dotychczasowych stawek, a tylko 25% zak?ada wzrosty – to mniej ni? ?rednia dla Europy. Zamiast tego skupiaj? si? na optymalizacji: 45% firm poszukuje ta?szych dostawców, a 30% eksploruje nowe rynki eksportowe – co znów znacz?co przewy?sza ?redni? (odpowiednio 31% i 24%).

To wyra?ny sygna?, ?e polski biznes nie tylko dostrzega strukturalne zagro?enia, ale tak?e zaczyna powa?nie traktowa? potrzeb? d?ugofalowej dywersyfikacji – zarówno geograficznej, jak i operacyjnej. Polskie firmy coraz cz??ciej rozumiej?, ?e konkurencyjno?? nie mo?e opiera? si? wy??cznie na cenie. Potrzebna b?dzie inwestycja w rozpoznawalno?? marek, cyfryzacj? i kontrol? nad wi?ksz? cz??ci? ?a?cucha warto?ci.

Wojna handlowa przyspiesza globalne zmiany – z 80% do 40% spad? udzia? firm spodziewaj?cych si? wzrostu eksportu, a Allianz Trade prognozuje globalne straty eksportowe si?gaj?ce 305 mld USD w 2025 r. To, co dzi? wygl?da jak presja, mo?e by? impulsem do przemy?lanego resetu strategii eksportowych. W tym sensie Polska – bardziej zdeterminowana ni? inne kraje – mo?e zyska? przewag? w nowej, postglobalistycznej uk?adance.

Udostępnij