Wojna uderza w ?a?cuchy dostaw. Transport drogowy ju? sparali?owany

dr Izabella Tymi?ska
6 Min

W Polsce za?ama? si? ju? rynek transportu drogowego, wiele ci??arówek stoi, bo obywatele Ukrainy, którzy pracowali w Polsce, pojechali na wojn?. W konsekwencji za?amuje si? drogowy ?a?cuch dostaw. Wy??czenie eksportu na rynki Ukrainy, Bia?orusi i Rosji bezpo?rednio wp?ywa na zaprzestanie lub spowolnienie produkcji w wielu fabrykach, a to z kolei powoduje mniejsze zapotrzebowanie na surowce do produkcji – komentuje dr Izabella Tymi?ska ekspert handlu zagranicznego.

Przej?cia graniczne na wschodzie nie przepuszczaj? „zwyk?ego” ruchu towarowego. Wszystkie si?y przekierowane s? na pomoc humanitarn?, dostarczanie sprz?tu wojskowego oraz ewakuacj? uchod?ców. Teraz liczy si? logistyka wojenna a nie logistyka w czasie pokoju.

Niebo nad Europ? zamkni?te dla rosyjskich i bia?oruskich statków powietrznych, to samo z cie?nin? Bosfor, infrastruktura kolejowa zaj?ta pilnymi transportami wojskowymi i humanitarnymi. Sankcje gospodarcze na?o?one przez UE na Rosj? i Bia?oru?, bunt obywateli Unii przeciwko towarom pochodz?cych z krajów agresorów i rezygnacja wielu firm z dostaw do i z Rosji oraz Bia?orusi. Firmy pozbywaj? si? inwestorów rosyjskich ze swoich przedsi?biorstw. Ogromne zawirowania w kursach walut i na gie?dach. To wszystko wp?ywa ?a?cuchy dostaw towarów oraz konieczno?? pilnego ich przeorganizowania.

Transport drogowy ju? stoi

Wielu obywateli Ukrainy opu?ci?o swoje miejsca pracy w Polsce udaj?c si? na wojn?. Najwi?cej Ukrai?ców pracowa?o w bran?y transportowej, budownictwie i w gospodarstwach domowych. Dla rynku transportu powy?sze oznacza, ?e tabory ci??arówek zosta?y bez kierowców i przewo?nicy nie maj? jak wykonywa? zlece?, gdy? nie maj? kim ich „obs?u?y?”. To bezpo?rednio przek?ada si? na terminy dostaw przewo?onych towarów i na wzrost cen tych transportów. Fabryki które produkowa?y na rynek ukrai?ski musz? zatrzyma? wysy?ki towarów ze wzgl?du na brak mo?liwo?ci dostarczenia tego towaru w bezpieczny sposób na teren Ukrainy. A to z kolei przek?ada si? na wzrost ilo?ci magazynowanych towarów i konieczno?? szukania innych rynków zbytu. Jednocze?nie zatrzymanie mo?liwo?ci przewozu towarów ma równie? swoje odbicie w rezygnacji z zamówie? komponentów do produkcji towarów oraz w ich dostawach.

Transport lotniczy

Zamkni?cia nieba nad Uni? Europejsk? dla rosyjskich przewo?ników lotniczych tak?e spowodowa?o znaczne zmniejszenie dostaw towarów. Nale?y pami?ta?, ?e w statkach powietrznych cywilnych wozi si? te? towary cargo. Nieuniknione jest, ?e w odwecie Rosja zamknie swoje niebo dla innych krajów. Wówczas transport lotniczy b?dzie mia? wyd?u?one trasy, b?dzie potrzebowa? wi?ksz? ilo?? paliwa lotniczego oraz wyd?u?y si? czas pracy pilotów. To w konsekwencji wp?ynie na wzrost cen transportu lotniczego oraz opó?nione terminy dostaw towarów.

Natomiast firma DHL zaprzesta?a w?a?nie dostarczania przesy?ek na terytorium Rosji i Bia?orusi.

Jedwabny Szlak

W zwi?zku z nag?ym odp?ywem kierowców z rynku transportowego ju? nast?pi?o zatrzymanie cz??ci taboru i ryzyko zamkni?cia g?ównej nitki Jedwabnego Szlaku, która prowadzi przez Bia?oru? i Rosj? a? do Chin. Ma to swoje odbicie bezpo?rednio w p?ynno?ci dostaw towarów i dostarczania ich zgodnie z kontraktami, przy jednoczesnym limicie i mo?liwo?ci tankowania paliwa na stacjach benzynowych i wzro?cie jego cen. Nale?y ?ledzi? rozwój wydarze?, bowiem mo?liwe ?e Rosja w odwecie za sankcje UE, zdecyduje si? zamkn?? np. mo?liwo?ci wkraczania obywateli i transportów UE na teren Rosji. Druga nitka Jedwabnego Szlaku idzie przez Moskw? i Kijów. I jest ona oczywi?cie wy??czona ze wzgl?du na wojn?, a odbudowa infrastruktury potrwa lata. I tu ju? mamy ograniczon? drog? do przemieszczania towarów.

Surowce

Na terenie Unii Europejskiej nale?y przeorganizowa? dostawy surowców takich jak gaz, ropa czy w?giel. Ze wzgl?du na sankcje na?o?one na Rosj? i wy??czenie Rosji z systemu bankowego SWIFT Unii Europejska musi niezw?ocznie zacz?? zaopatrywa? si? z innych ?róde? ni? Rosja. Trzeba zatem i w tym miejscu przeorganizowa? ca?y ?a?cuch dostaw, który b?dzie d?u?szy i dro?szy ni? dotychczas.

Przyst?pienie Ukrainy do UE

Wczoraj 1 marca br. Parlament Europejski przyj?? wniosek Ukrainy o przyst?pienie do Unii Europejskiej. Je?li tak si? stanie, oznacza? to b?dzie przesuni?cie granicy zewn?trznej UE na zewn?trzn? granic? Ukrainy. Ukraina zostanie wprowadzona do jednolitego wolnego rynku, z przep?ywem towarów, osób, us?ug i kapita?u. Zostan? zdj?te przej?cia graniczne w Polsce i nie b?dzie celników na granicy PL/UA.

Komisja Europejska rozwa?a nadanie specjalnego statusu obywatelom Ukrainy, gdy? formalno?ci prawne w przyst?pieniu Ukrainy do UE musz? potrwa? nawet w przypadku przy?pieszonych dzia?a?.. Wówczas obywatele byliby ju? cz??ciowo obj?ci prawem z zakresu swobody przep?ywu osób.

Wojna w sieci

Nale?y jeszcze wspomnie? o cyberwojnie, która tak?e mo?e nabra? niebywa?ych rozmiarów. Cyberataki mog? rozla? si? na globaln? gospodark? je?eli dojdzie do celowego uderzenia. Wsparcie Ukrainy przez grup? Anonymous, która swoimi dzia?aniami spowodowa?a zamykanie rosyjskich banków czy bia?oruskich fabryk, mo?e spowodowa? odwet i cyberataki ze strony hakerów rosyjskich. Ameryka?skie banki ju? przygotowuj? si? na cyberataki, które maj? by? konsekwencj? sankcji gospodarczych na?o?onych na Rosj?.


Autorka: dr Izabella Tymi?ska, ekspert celny, ekspert handlu zagranicznego.
Zajmuje si? doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importu i eksportu towarów i us?ug, analiz? finansowo-ekonomiczn? kontraktów mi?dzynarodowych. Specjalizuje si? w sprawach z tzw. „górnej pó?ki trudno?ci” – zawi?ych i nietypowych. Wieloletni pracownik Urz?du Celnego. Przez wiele lat pracowa?a dla firm logistycznych i spedycyjnych, gdzie piastowa?a m.in. funkcj? cz?onka zarz?du. Jest wyk?adowc? na Akademii Sztuki Wojennej na Wydziale Zarz?dzania i Dowodzenia w Instytucie Logistyki w Warszawie. Wyk?ada?a w Szkole Wy?szej w Warszawie ALMAMER, Wy?szej Szkole C?a i Logistyki czy Uczelni Techniczno – Handlowej. Absolwentka Ekonomii, Logistyki, Stosunków Mi?dzynarodowych, Zarz?dzania oraz Ekonomiki Obronno?ci.

Udostępnij