Przez ostatni rok rzeczywisto?? nie przestawa?a nas zaskakiwa?. Ewoluowa?y w tym czasie: tryb pracy, relacje spo?eczne, mobilno??, a nawet nawyki i sposób korzystania z niektórych dóbr i us?ug. Niezmiennie jednak koniec roku to najbardziej intensywny okres w handlu. Z badania przeprowadzonego na zamówienie OVHcloud wynika, ?e przebieranie w promocjach podczas Black Friday i Cyber Monday stanie si? nasz? now?, ?wieck? tradycj?, a rokroczne ?wi?to zakupów dodamy do kalendarzy, jak Walentynki. Porównywanie cen w e-sklepach staje si? za? naszym sportem narodowym.
Z roku na rok popularno?? przecen zwi?zanych z Black Friday ro?nie. Jeszcze w 2019 roku z okazji cenowych skorzysta?o ponad 50 proc. ankietowanych. Niestety, prawie po?owa z nich (49 proc.) do?wiadczy?a utrudnie? w zwi?zku z zakupami przez sie? – od wolnego ?adowania strony (33 proc.), po utrudnienia w dodaniu produktów do koszyka (14 proc.) i z p?aceniem za zakupy (13 proc.).
– Wystarczy, ?e strona sklepu ?aduje si? d?u?ej ni? 2-3 sekundy, a potencjalny klient opu?ci j?, szukaj?c okazji gdzie indziej. Mamy tu wi?c do czynienia z sytuacj? „przygotuj si? lub zgi?”. To, co mnie osobi?cie cieszy, to coraz lepsze przygotowanie firm do sza?u zakupów. Przyczyni?a si? do tego tak?e obecna sytuacja – wymuszaj?c zmiany i mobilizuj?c e-sklepy do jeszcze szybszego rozwoju. Pytanie, czy to wystarczy na tegoroczny Black Friday, który tym razem w zdecydowanej wi?kszo?ci b?dzie „online”? – zastanawia si? Robert Paszkiewicz odpowiedzialny za region Europy ?rodkowo-Wschodniej w OVHcloud.
W 2020 roku sytuacja si? skomplikuje. Tym razem a? 60 proc. zapytanych twierdzi, ?e zamierza zrobi? promocyjne zakupy w Black Friday, a kolejne 30 proc. jeszcze si? nad tym zastanawia. Stanowcze „nie” postawi nowej tradycji mniej ni? jeden na dziesi?ciu ankietowanych. Zdecydowanie wi?cej Polaków przychylnym okiem spogl?da wi?c na mo?liwo?? zaoszcz?dzenia nie rzadko sporych pieni?dzy na zakupie ró?nych artyku?ów. Najwi?cej, bo a? 87 proc. przebadanych na zlecenie OVHcloud, twierdzi, ?e Black Friday to dla nich dogodna okazja do kupienia prezentów na maj?ce miejsce miesi?c pó?niej ?wi?ta Bo?ego Narodzenia.
Black Friday 2020 – co i jak kupimy?
Zakupy przez Internet nie s? dla Polaków niczym nowym, a pandemia zdecydowanie przy?pieszy?a adopcj? tego kana?u.
– Pandemia koronawirusa znacz?co przy?pieszy?a rozwój bran?y e-commerce. Ten rok przyniós? wzrost prognozowany na kolejne 2, a nawet 3 lata. Z naszych obserwacji wynika, ?e wiele osób po raz pierwszy skorzysta?o z mo?liwo?ci zakupów w Internecie i zdaje si?, ?e du?a cz??? z nich zostanie z nami na sta?e. Wi?kszym zaanga?owaniem zacz?li si? wykazywa? tak?e ci, którzy do tej pory w sieci kupowali sporadycznie. Pozwala to przypuszcza?, ?e b?dzie to utrzymuj?cy si? trend. – mówi Miko?aj Wezdecki, dyrektor e-commerce w eobuwie.pl – Nie mo?na zapomina? o tym, ?e przez pewien okres galerie handlowe, w których zlokalizowane s? nasze sklepy stacjonarne, by?y i znowu b?d? zamkni?te. Klienci zostali wi?c niejako zmuszeni do zmiany swoich przyzwyczaje?. My, na szcz??cie jeste?my gotowi, dzi?ki inwestycjom rozpocz?tym jeszcze przed pandemi?.
Nie mo?na si? wi?c dziwi?, i? podczas tegorocznego Black Friday a? 87 proc. badanych planuje zakupy online, a w tym a? 48 proc. deklaruje ch?? zrobienia tego wy??cznie przez Internet. Tylko 13 proc. zamierza?o szuka? promocji wy??cznie w sklepach stacjonarnych. Tu jednak na plany mog? wp?yn?? rz?dowe restrykcje, takie jak ograniczenie godzin funkcjonowania lub dost?pno?ci punktów handlowych. Efektywnie jeszcze wi?cej osób mo?e uda? si? na poszukiwanie okazji do e-sklepów.
A jest o co walczy?, bo deklarowane apetyty zakupowe tak?e rosn?. W tym roku a? 41 proc. planuje w ramach promocji Black Friday wyda? wi?cej ni? 500 pln, zbli?ony odsetek mówi g?o?no o bud?ecie mi?dzy 200 a 500 pln. Badani zamierzaj? przeznaczy? te ?rodki przede wszystkim na zakup odzie?y i obuwia (79 proc.), elektroniki (58 proc.) i kosmetyków (52 proc.). Prawie co czwarty (23 proc.) zapytany zaznacza, ?e w tym roku do jego koszyka zakupowego trafi? tak?e produkty cyfrowe,
np. e-booki czy gry.
Czujno?? – nowy sport narodowy Polaków
W za?o?eniu Black Friday wydaje si? doskona?? okazj?, by zaoszcz?dzi?. Jednak presja, wynikaj?ca z ograniczonego czasu trwania promocji cenowych mo?e sk?ania? do zakupów pod wp?ywem chwili, tym bardziej, ?e wi?kszo?? osób (60 proc.) podczas sezonowych promocji dokonuje decyzji zakupowych w sposób spontaniczny.
Z roku na rok klienci staj? si? jednak coraz bardziej krytyczni w stosunku do proponowanych im ofert. Swobodnie mo?na uzna?, ?e porównywanie cen w ró?nych sklepach sta?o si? nowym sportem narodowym Polaków – a? 69 proc. ankietowanych przyzna?o, ?e jest to dla nich bardzo istotne w procesie zakupowym. 40 proc. badanych doda?o, ?e przed skorzystaniem z „super okazji” stara si? sprawdzi?, czy ma do czynienia z rzeczywist? obni?k?. Mo?na si? tylko domy?la?, ?e to pok?osie ubieg?orocznych wydarze? wzmocni?o t? czujno??. Prawie co trzeci (27 proc.) badany uzna? bowiem, ?e w ostatnie Black Friday do?wiadczy? manipulacji cen?.
Oszcz?dzaj, ale nie na bezpiecze?stwie
O ile w kwestii oferowanych cen mo?emy mówi? o pewnym uwra?liwieniu konsumentów, o tyle, jak si? okazuje, weryfikacja wiarygodno?ci samego sklepu nie jest ju? tak wa?na dla kupuj?cych. Tylko 30 proc. badanych deklaruje te?, ?e nie podaje bezpo?rednio danych kart p?atniczych w miejscach uprzednio niezweryfikowanych. Natomiast ponad po?owa (bo a? 53 proc.) klientów w ogóle nie sprawdza sklepu ani sprzedawcy przed dokonaniem zakupu. Warto jednak zwi?kszy? nasz? czujno?? i przed transakcj? upewni? si? co do miejsca, z którego chcemy skorzysta? – tak, aby?my nie zostali ani bez pieni?dzy, ani bez prezentów na ?wi?ta.
To o tyle istotne, ?e do szukania promocji Polacy podchodz? coraz bardziej otwarcie. Chcia?oby si? powiedzie?, ?e do?? kosmopolitycznie, bo a? 54 proc. badanych wskaza?o, ?e korzysta równie? z zagranicznych sklepów. W?ród nich najwi?cej wskaza? zebra?y chi?skie (29 proc.), brytyjskie (27 proc.), niemieckie (16 proc. ) i ameryka?skie (15 proc.).
– Zakupy online ciesz? si? nad Wis?? ogromn? popularno?ci?, a? 77 proc. ankietowanych robi je przynajmniej raz w miesi?cu, 29 proc. co najmniej raz w tygodniu. Je?li przyjmiemy, jak wskazuj? badania, ?e od kupowania w sieci wstrzymuje si? tylko 1 proc. badanych, to jest o co walczy?. e-commerce mo?e tylko skorzysta?. – mówi Robert Paszkiewicz