Workation, elastyczno?? i wyzwania HR w epoce cyfrowej – wywiad z Justyn? Wroniak

Klaudia Ciesielska
13 Min

Ostatnie zawirowania na rynku pracy w IT sk?aniaj? do refleksji nad przysz?o?ci? tego rynku. Trudna sytuacja gospodarcza oraz rozwój sztucznej inteligencji to dwa g?ówne czynniki wp?ywaj?ce na taki stan rzeczy. Jednak to nie wszystko. Trendy i oczekiwania pracowników w zakresie HR, rosn?ca luka kompetencyjna, konieczno?? dba?o?ci o potrzeby zarówno pracodawcy, jak i pracownika to kolejne zagadnienia, z którymi obecnie mierzy si? rynek pracy w IT, o czym wi?cej w rozmowie z Justyn? Wroniak, People & Culture Director w Avenga Polska.

Klaudia Ciesielska, Brandsit: Trwa w?a?nie sezon urlopowy. Mam wra?enie, ?e szczególnie w tym czasie coraz wi?cej osób korzysta z opcji workation i ??czy prac? z podró?owaniem. Jednak wed?ug bada? Click Meeting, workation ci?gle nie jest popularnym modelem pracy i tylko 14% respondentów zna to poj?cie, a niewiele wi?cej, bo 19% chcia?oby z takiej opcji skorzysta?. Czy Pani zdaniem workation b?dzie zyskiwa? na popularno?ci?  

Justyna Wroniak, Avenga: Tak, moim zdaniem, workation b?dzie zyskiwa? na popularno?ci. Faktycznie, ten model pracy nie jest jeszcze szczególnie popularny, a nawet niekoniecznie jest powszechnie zrozumiany. Niemniej jednak, z roku na rok obserwujemy wzrastaj?ce zainteresowanie tym rozwi?zaniem w?ród naszych pracowników. Coraz cz??ciej pytaj? o tak? opcj? i sprawdzaj? dost?pne mo?liwo?ci.

Od pewnego czasu staramy si? zapewni? naszym konsultantom, in?ynierom i specjalistom mo?liwo?? pracy w modelu workation – postrzegamy to jako form? indywidualnego podej?cia i dostosowywania warunków pracy do preferencji naszych pracowników. W tym roku grupa naszych pracowników w nagrod? za wyj?tkowe zaanga?owanie dosta?a mo?liwo?? 2-tygodniowej pracy z naszego biura w Kuala Lumpur w Malezji. Utwierdzi?o nas to w przekonaniu, ?e workation jako nagroda w wewn?trznym konkursie pozytywnie wp?ywa na motywacj?, integracj? zespo?u, nabieranie do?wiadcze? w innym ?rodowisku pracy i rozwój indywidualnych zainteresowa?.

Ad imageAd image

“Musimy pami?ta?, ?e ?yjemy w czasach pe?nych stresu i niepewno?ci, a wiele z tych napi?? wynika z trudno?ci w po??czeniu ?ycia zawodowego z prywatnym.”

Klaudia Ciesielska, Brandsit: Jakie s? zalety workation z perspektywy pracodawcy?

Justyna Wroniak, Avenga: Niew?tpliwie elastyczne formy pracy, takie jak workation, zwi?kszaj? zadowolenie i satysfakcj? pracowników. To przek?ada si? na ich d?u?szy pobyt w organizacji – pracownicy rzadziej zmieniaj? miejsce pracy, s? bardziej zadowoleni, a co za tym idzie, cz?sto bardziej efektywni i mniej zestresowani.

Musimy pami?ta?, ?e ?yjemy w czasach pe?nych stresu i niepewno?ci, a wiele z tych napi?? wynika z trudno?ci w po??czeniu ?ycia zawodowego z prywatnym. U?atwianie takiego ??czenia tych dwóch sfer ?ycia wydaje nam si? jednym z kluczy do podnoszenia satysfakcji i zwi?kszania dobrostanu spo?eczno?ci naszej firmy.

Klaudia Ciesielska, Brandsit: Nie wszyscy pracodawcy daj? takie mo?liwo?ci. Jakie s? wady takiego rozwi?zania?

Justyna Wroniak, Avenga: Niew?tpliwie, istniej? pewne ryzyka zwi?zane z modelem workation. Przede wszystkim, w skrajnych przypadkach, mo?e on prowadzi? do wypalenia zawodowego lub przepracowania. Ta pokusa ??czenia odpoczynku z prac? mo?e sprawi?, ?e pracownicy zdecyduj? si? nie korzysta? z prawdziwych urlopów, nie robi?c sobie potrzebnych przerw. W d?ugim okresie mo?e to prowadzi? do wypalenia zawodowego, a co za tym idzie, do spadku efektywno?ci i satysfakcji.

Balans pomi?dzy prac? a odpoczynkiem jest kluczowy, co staramy si? regularnie przypomina? naszym pracownikom. Autentyczny odpoczynek jest niezb?dny nie tylko dla ich zdrowia psychicznego i dobrostanu, ale równie? dla efektywno?ci zawodowej.

W erze pandemii ta kwestia sta?a si? szczególnie istotna, gdy praca zdalna zacz??a wchodzi? w nasze ?ycie prywatne, tworz?c nowe wyzwania zarówno w pracy biurowej, jak i domowej.

Klaudia Ciesielska, Brandsit: Wspomina?a Pani o pracy zdalnej i pandemii. Czy zauwa?y?a Pani jakiekolwiek zmiany w oczekiwaniach kandydatów do pracy od pocz?tku pandemii?

Justyna Wroniak, Avenga: Rzeczywi?cie, praca zdalna, szczególnie w?ród specjalistów IT, sta?a si?  preferowanym modelem wspó?pracy. Chodzenie do biura w dzisiejszych czasach to raczej okazja do integracji spo?ecznej, a nie codzienna konieczno??. Na pewno u?atwia aktywniejszy udzia? w ?yciu firmy. Nasze zespo?y odbieraj? prac? w biurze jako co?, co kojarzy si? przede wszystkim z bezpo?rednimi spotkaniami, czy wa?nymi biznesowymi rozmowami. 

“Rzeczywi?cie, praca zdalna, szczególnie w?ród specjalistów IT, sta?a si? preferowanym modelem wspó?pracy.”

Generalnie je?li chodzi o modele wspó?pracy, to w Avenga dzia?amy elastycznie. Je?li kto? czuje potrzeb? kontaktu z wspó?pracownikami, to zawsze znajdzie u nas miejsce w biurze. Je?li woli zosta? w domu, to online te? pomo?emy mu w integrowaniu si? z reszt? zespo?u. Wewn?trzne badania pokazuj?, ?e za t? elastyczno?? jeste?my bardzo wysoko oceniani.

Klaudia Ciesielska, Brandsit: Czyli mo?liwo?? pracy zdalnej jest jednym z oczekiwa? pracowników IT…

Justyna Wroniak, Avenga: Tak, zdecydowanie tak. My?l?, ?e oko?o 90% naszych kandydatów wyra?nie deklaruje, ?e praca zdalna jest jednym z podstawowych wymaga? dotycz?cych nowej oferty wspó?pracy czy nowego miejsca pracy. Widzimy jednak, ?e bli?szy kontakt z firm? i wspó?pracownikami pomaga m.in. w wymianie do?wiadcze? i uzyskaniu wsparcia w bie??cym wykonywaniu zada?. Nawet samodzielny, zdalnie pracuj?cy pracownik raczej nie powinien mie? poczucia, ?e jest pozostawiony sam sobie. 

Klaudia Ciesielska, Brandsit: Dla pracodawcy praca zdalna mo?e stanowi? wyzwanie. Jak to wp?ywa na Wasze procesy HR?

Justyna Wroniak, Avenga: Praca zdalna to rzeczywi?cie wyzwanie z punktu widzenia identyfikacji pracowników z firm? i naszym brandem. W tej zdalnej rzeczywisto?ci trudniej jest przekaza? warto?ci firmowe i klimat organizacyjny, a poczucie anonimowo?ci mo?e wzrosn??. Nowym pracownikom trudniej jest osi?gn?? poczucie przynale?no?ci. Budowanie relacji na pewno jest trudniejsze. Te wyzwania stoj? przed nami z punktu widzenia zarz?dzania lud?mi i HR.

Jednak wydaje nam si?, ?e rozwi?zaniem jest budowanie indywidualnych i personalnych relacji z naszymi pracownikami. Mamy w zespole osoby dedykowane do utrzymywania sta?ego kontaktu ze specjalistami. Znaj? ich potrzeby i oczekiwania, co jest kluczowe dla budowania relacji z wspó?pracownikami i z firm?.

Drugi wa?ny element to szybka reakcja na ewentualne problemy, w?tpliwo?ci czy trudno?ci. Je?eli mamy osoby dedykowane do kontaktu – nasz “single point of contact” – to kluczowe jest szybkie przyj?cie informacji o problemie i jego szybkie rozwi?zanie.

W naszym przekonaniu, poprzez te dzia?ania budujemy relacje i  nasi pracownicy maj? poczucie, ?e nie s? tylko numerem na li?cie. Zdaj? sobie spraw?, ?e po drugiej stronie s? ludzie, którzy s? zaanga?owani w to, aby nasza wspó?praca przebiega?a sprawnie i efektywnie.

“W ostatnim czasie, rynek pracy w IT zdecydowanie uleg? zmianom. Jeszcze wy?ej cenimy specjalistów o profilu seniorskim.”

Klaudia Ciesielska, Brandsit: Rynek pracy w IT ulega w ostatnim czasie sporym przemianom – z jednej strony firmy ograniczaj? koszty, co mo?e generowa? zwolnienia, lecz z drugiej – wci?? potrzebuj? wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Jakie s? najwi?ksze wyzwania zwi?zane z zatrudnianiem i utrzymaniem pracowników IT, na które napotkali?cie w ostatnim czasie?

Justyna Wroniak, Avenga: W ostatnim czasie, rynek pracy w IT zdecydowanie uleg? zmianom. Jeszcze wy?ej cenimy specjalistów o profilu seniorskim. Firmy poszukuj? bardzo konkretnych kompetencji do sprawnej realizacji zada?. Szybkie zmiany technologiczne i du?a konkurencja sprawiaj?, ?e nie maj? teraz czasu i ?rodków na inwestowanie w niedo?wiadczonych pracowników.

Mimo mniejszej ilo?ci ofert pracy i redukcji zatrudnienia w niektórych firmach, nadal zauwa?amy na rynku IT luk? kompetencyjn?, czyli niedobór wykwalifikowanych specjalistów w stosunku do zapotrzebowania pracodawców. Ta luka istnieje mimo recesji czy spowolnienia gospodarki. Równie? dostrzegamy luk? kompetencyjn? w kontek?cie umiej?tno?ci technologicznych. Na rynek wchodz? nowe rozwi?zania, w tym te zwi?zane z AI, i brakuje specjalistów do?wiadczonych w tych dziedzinach. Rynek kandydatów nie nad??a za potrzebami technologicznymi.

“Rynek staje si? coraz trudniejszy dla osób na pocz?tku kariery, tzw. juniorów. Poziom wej?cia do ?wiata IT staje si? wy?szy z roku na rok.”

Podobnie jest, je?li chodzi o obszar bezpiecze?stwa IT. Nowe rozwi?zania i sztuczna inteligencja wymuszaj? na firmach doskonalenie obszaru bezpiecze?stwa i przygotowanie na nowe zagro?enia czy ryzyka. 

Rynek staje si? coraz trudniejszy dla osób na pocz?tku kariery, tzw. juniorów. Poziom wej?cia do ?wiata IT staje si? wy?szy z roku na rok. Spowolnienie gospodarcze powoduje, ?e otwiera si? mniej stanowisk juniorskich. Nasi klienci rzadziej decyduj? si? na kandydatów bez do?wiadczenia, czy z minimalnym do?wiadczeniem. 

Klaudia Ciesielska, Brandsit: Wysoko wykwalifikowani, do?wiadczeni specjali?ci staj? si? coraz starsi, poza tym s? ju? obsadzeni na stanowiskach. Jednocze?nie juniorzy nie maj? gdzie zdobywa? do?wiadczenia, bo wi?kszo?? firm oczekuje kandydatów ju? z do?wiadczeniem. Taka sytuacja mo?e tworzy? luk? na rynku. Jakie mo?e mie? to d?ugofalowe konsekwencje?

Justyna Wroniak, Avenga: Istnieje realne zagro?enie, ?e ta luka na rynku pracy w IT stanie si? coraz wi?ksza. Wysoka poprzeczka wej?cia do tego ?wiata mo?e sprawi?, ?e mniej osób b?dzie w stanie si? do niego przedosta?. Z drugiej strony co roku polskie uczelnie ko?czy kilkana?cie tysi?cy nowych specjalistów IT. Mimo trudno?ci znajduj? mo?liwo?ci zdobywania praktyki i nabierania do?wiadczenia. My te? ca?kowicie nie rezygnujemy z juniorów lub osób, które chc? si? przekwalifikowa?. Je?li konkurencja o specjalistów IT, programistów i in?ynierów, stanie si? jeszcze wi?ksza, to pracodawcy b?d? musieli jeszcze bardziej si? postara?, aby zatrzyma? talenty w swojej organizacji lub pozyska? je z rynku. 

Klaudia Ciesielska, Brandsit: Wspomnia?a Pani wcze?niej o sztucznej inteligencji – czy zauwa?y?a pani jakiekolwiek specyficzne umiej?tno?ci zwi?zane  z sztuczn? inteligencj?, które s? teraz najbardziej po??dane w IT?

Justyna Wroniak, Avenga:  Z pewno?ci? wiele organizacji i firm z nadziej? patrzy na chatboty, takie jak GPT, i ich potencja?. S? zainteresowane tym, jak mog? one wspomaga? procesy wewn?trzne. Coraz wi?cej systemów, aplikacji i producentów korzysta z rozwi?za? opartych na sztucznej inteligencji, a ChatGPT staje si? integralnym modu?em tych aplikacji.

W tym obszarze najbardziej po??dane s? obecnie umiej?tno?ci zwi?zane z machine learningiem, które pozwalaj? na tworzenie rozwi?za?,  zasilaj?cych i rozwijaj?cych sztuczn? inteligencj?. 

Klaudia Ciesielska, Brandsit: Czyli umiej?tno?? wspó?pracy ze sztuczn? inteligencj? b?dzie jedn? z kluczowych w procesie rekrutacji w IT w przysz?o?ci?

Justyna Wroniak, Avenga: Tak, wierz?, ?e umiej?tno?? wspó?pracy ze sztuczn? inteligencj? rzeczywi?cie stanie si? kluczowa w procesie rekrutacji w IT. Dotyczy to zarówno do?wiadczonych specjalistów, jak i tych, którzy dopiero wchodz? na rynek pracy w IT. Dodatkowo, sztuczna inteligencja, moim zdaniem, tylko podkre?li wag? tak zwanych kompetencji mi?kkich zwi?zanych z komunikacj? i wspó?prac? z biznesem oraz tworzeniem rozwi?za?. W zautomatyzowanym i zrobotyzowanym ?rodowisku pracy tzw. czynnik ludzki nadal b?dzie mie? pierwszorz?dne znaczenie. 

Klaudia Ciesielska, Brandsit: Dzi?kuj? za rozmow?.


Justyna Wroniak – Od ponad 12 lat zwi?zana z bran?? rekrutacyjn?. W Avenga od kilku lat odpowiada za tworzenie standardów rekrutacyjnych, budowanie strategii i dobór narz?dzi sourcingowych oraz employer branding. W 2020 do??czy?a do wewn?trznego zespo?u HR, z którym wspó?tworzy strategi? HR dla spó?ek w grupie.

Udostępnij