Zalecenia dotycz?ce utrzymania dystansu spo?ecznego spowodowa?y, ?e ludzie w du?ej mierze przenie?li swoje kontakty interpersonalne do internetu i na ??cza telefonii komórkowej. Jak pokazuje badanie Mindshare, nasilone korzystanie z us?ug telefonii komórkowej mia?o wi?kszy wp?yw na odczuwaln? jako?? internetu mobilnego ni? po??cze? g?osowych. Jednocze?nie lockdown nie wp?yn?? znacz?co na zakupy Polaków w kategorii us?ug oferowanych przez operatorów sieci.
Po wprowadzeniu stanu zagro?enia epidemicznego operatorzy sieci odnotowali skokowy wzrost liczby po??cze? komórkowych i transmisji danych. Rozgorza?a wówczas dyskusja dotycz?ca utrzymania przepustowo?ci sieci – nie tylko w Polsce. Jednak dostawcy zapewniali, ?e sytuacja nie powinna wp?yn?? na jako?? ?wiadczonych us?ug. Jak pokazuj? wyniki badania przeprowadzonego przez Mindshare w przypadku po??cze? g?osowych 60% internautów w Polsce nie odczu?o negatywnych skutków zwi?kszonego wykorzystania us?ug komórkowych, a 31% zauwa?y?o pogorszenie si?. Z kolei sytuacja dotycz?ca internetu mobilnego wygl?da ju? nieco gorzej – niemal 50% respondentów deklarowa?o pogorszenie si? jego jako?ci. Przy czym badani generalnie przywi?zuj? niemal tak? sam?, du?? wag? do jako?ci obu rodzajów wspomnianych us?ug.
Odczuwane w czasie lockdown pogorszenie si? jako?ci internetu mobilnego wynika z jednej strony z przeci??enia sieci, z drugiej za? prawdopodobnie z tego, ?e ludzie korzystali z niego cz??ciej i wi?cej ni? przed wybuchem epidemii, do?wiadczaj?c bardziej osobi?cie ewentualnych zak?óce?.
Pod wzgl?dem zakupów sektor telefonii komórkowej okaza? si? do?? odporny na rynkowe zmiany, chocia? wzmo?one zapotrzebowanie na kontakt ze ?wiatem za pomoc? internetu (zwi?zane m.in. z przej?ciem na zdalny tryb pracy i nauczania) mog?oby sugerowa? pewne wzrosty. Jednak tylko 7% ankietowanych zadeklarowa?o zwi?kszone zakupy pod wp?ywem epidemii w tym obszarze i by?o ich mniej ni? osób, które z takiego zakupu w tym czasie zrezygnowa?y. Na ten wynik mog? mie? wp?yw liczne bonusy przygotowane przez operatorów na czas epidemii, np. w postaci bezp?atnych dodatkowych gigabajtów internetu.
Obserwuj?c jednak wyniki operacyjne telekomów za pierwszy kwarta? (og?oszone pod koniec maja) oraz deklaracje polskich internautów zwi?zane z planami zakupowymi na najbli?szych kilka miesi?cy, sytuacja epidemiczna nie powinna mie? negatywnego wp?ywu na d?ugoterminowe wyniki sprzeda?y pochodz?ce z us?ug. W ci?gu kolejnego pó?rocza mo?na spodziewa? si? nawet lekkiego wzrostu w kategorii wzgl?dem obecnej sytuacji.
Natomiast krótkoterminowo operatorzy mog? by? nara?eni na straty zwi?zane z ograniczeniem zakupów urz?dze?. Zgodnie z deklaracjami badanych, epidemiczna rzeczywisto?? spowodowa?a, ?e spo?ród internautów, którzy mieli zamiar kupi? smartfon przed wybuchem epidemii – 28% zrezygnowa?o z takich planów. Obserwacje te koresponduj? z globalnymi znacz?cymi spadkami sprzeda?y s?uchawek.