Wp?yw wojny na Ukrainie na bran?? IT

Klaudia Ciesielska
3 Min

Opó?nienia w realizacji projektów, wzrost cen i kryzys na rynku talentów technologicznych. Co jeszcze czeka globaln? bran?? IT w nast?pstwie wojny w Ukrainie? Jak zmieni si? sektor technologiczny i w jaki sposób konflikt odbije si? na regionie?

Wojna w Ukrainie to kolejny po pandemii kryzys, który wywo?a? olbrzymie reperkusje niemal w ka?dym sektorze gospodarki. Sytuacja negatywnie wp?ywa tak?e na globaln? bran?? IT. Co to oznacza dla rynku, klientów oraz zwyk?ych u?ytkowników technologii?

Analiza aktualnej sytuacji oraz ocena szans i wyzwa? dla rynku IT to temat nowego raportu przygotowanego przez firm? Team Connect, zajmuj?c? si? outsourcingiem us?ug IT.

Kluczowy region outsourcingu IT w kryzysie

Ukraina od lat uznawana jest za jeden z najwi?kszych o?rodków talentów technologicznych na ?wiecie i najlepszy rynek outsourcingu us?ug IT m.in. dla takich gigantów technologicznych jak Apple, Google czy Microsoft. Dlatego konflikt wywo?any przez Rosj? ma znacz?cy wp?yw nie tylko na ukrai?sk? bran?? outsourcingu IT, która wed?ug IT Ukraine Association eksportuje us?ugi o warto?ci 6,8 mld USD rocznie (co daje oko?o 4% PKB), ale w szerszej perspektywie na globalny rynek IT.

– Ukrai?ski sektor IT wykaza? si? ogromn? odporno?ci? na kryzys, poniewa? us?ugi s? stale dostarczane klientom, g?ównie z centrów zlokalizowanych na zachodzie krajumówi Adam Dziedzic, CEO Team Connect.Nie ma jednak w?tpliwo?ci, ?e rozwój i dalsze funkcjonowanie tej bran?y w Ukrainie b?dzie zale?a?o od tego, jak d?ugo jeszcze potrwa konflikt. Jak wynika z analiz w?ród nabywców us?ug IT ro?nie niepewno??, co do d?ugoterminowej stabilno?ci regionu, czyli Ukrainy, Bia?orusi i Rosji, jako dostawców us?ug IT. Aby unika? przestojów w realizacji projektów zagraniczni klienci najprawdopodobniej b?d? szuka? mo?liwo?ci rozwoju swojego biznesu gdzie indziej, np. w Polsce, Rumunii, czy na W?grzechdodaje.  

Szanse na rozwój polskiej bran?y IT

Przed?u?aj?cy si? kryzys mo?e przysporzy?, ju? i tak dotkni?tej problemami bran?y, nowych k?opotów, w np. wi?kszego zapotrzebowania na wykwalifikowanych specjalistów (wy??czonych z rynku, w wyniku dzia?a? wojennych) czy wzrostu kosztów outsourcingu wywo?anego konfliktem. Z drugiej strony mo?e by? szans? dla krajów z regionu. Rosn?ca niepewno?? w?ród klientów us?ug IT oraz strategia dekoncentracji geograficznej zaopatrzenia, stwarza szanse do relokacji projektów.

– Zauwa?amy wzmo?one zainteresowanie zagranicznych klientów naszymi us?ugamiprzyznaje Oliwia Ostrowska IT Delivery Manager w Team Connect.Polski rynek to wci?? region, gdzie zagraniczne firmy mog? liczy? na sprzyjaj?ce otoczenie biznesowe, umiarkowane koszty realizacji projektów oraz pul? wykwalifikowanych specjalistów. To oczywi?cie wywo?uje jeszcze wi?ksze zapotrzebowanie na pracowników IT na rynku, w którym mo?e pomóc przyci?ganie talentów z Ukrainydodaje. 

Wi?cej na temat aktualnej sytuacji w raporcie: „Wp?yw wojny w Ukrainie na bran?? IT”, w którym zawarto m.in. analiz? struktury ukrai?skiej bran?y IT i jej znaczenia dla globalnego rynku oraz perspektywy i wyzwania zwi?zane z relokacj? talentów i projektów IT do pa?stw regionu.

Udostępnij
Redaktor Brandsit