Wspó?granie technologii i biznesu – wyzwanie dla zarz?dów firm w Polsce i na ?wiecie

Klaudia Ciesielska
8 Min

Cho? 85 proc. prezesów ocenia, ?e ich firmy w okresie pandemii przyspieszy?y digitalizacj?, badanie przedstawicieli zarz?dów i dyrektorów korporacji ujawnia niedoinwestowanie w technologi? i luki w ich zaanga?owaniu w transformacj? cyfrow?. Jak wynika z raportu Digital frontier: A technology deficit in the boardroom, przygotowanego przez firm? doradcz? Deloitte, tylko 45 proc. cz?onków zarz?dów i 41 proc. dyrektorów uwa?a, ?e kadra kierownicza wystarczaj?co anga?uje si? w kwestie technologiczne.

Na pocz?tku 2022 r. w ramach Deloitte Global Boardroom Program przeprowadzono ankiet? w?ród 551 przedstawicieli zarz?dów i dyrektorów (CxO) firm z 55 krajów. Jej celem by?o zrozumienie stopnia zaanga?owania kadry kierowniczej w dzia?ania z zakresu wykorzystania nowych technologii. Mia?a tak?e sprawdzi?, co robi?, aby zapewni?, ?e inwestycje technologiczne s? powi?zane z celami strategicznymi ich organizacji.

Jak wynika z badania Deloitte, ponad 80 proc. ankietowanych by?o przynajmniej w pewnym stopniu przekonanych o swoich mo?liwo?ciach zrozumienia, weryfikacji i dyskusji o strategii oraz programie technologicznym w swoich organizacjach. Jednocze?nie, mniej ni? po?owa cz?onków zarz?dów (45 proc.) i dyrektorów (41 proc.) uwa?a, ?e zarz?dy zapewniaj? wystarczaj?cy nadzór nad kwestiami technologicznymi. Przeciwnego zdania jest odpowiednio a? 41 proc. i 27 proc. badanych.

Ankietowani anga?uj? si? w sprawy technologiczne w stopniu nie odbiegaj?cym od obserwowanego w ubieg?ych latach, a wielu cz?onkom zarz?dów brakuje wiedzy potrzebnej do zadawania ?wiadomych pyta? i upewniania si?, ?e technologia adekwatnie wspó?gra ze strategi? biznesow? przedsi?biorstwa. Powinna ona wykorzystywa? mo?liwo?ci oferowane przez najnowsze technologie, a innowacje powinny nap?dza? kierunki rozwoju. Ogólnie rzecz bior?c, badanie ujawni?o luk? mi?dzy rosn?cym zapotrzebowaniem na wi?ksze zrozumienie i zaanga?owanie w zagadnienia technologiczne, a obecnymi aktywno?ciami zarz?dów w tym zakresie – mówi Daniel Martyniuk, partner, lider doradztwa technologicznego Deloitte.

Uczestnicy badania wskazali g?ówne zagadnienia, maj?ce wp?yw na skuteczny nadzór nad kwestiami technologicznymi. Prawie po?owa twierdzi, ?e w tym obszarze za bardzo polegaj? w zakresie podejmowanych decyzji na zespole zarz?dzaj?cym IT lub wewn?trznym czy zewn?trznym doradcy – tak ocenia 40 proc. cz?onków zarz?dów i 42 proc. dyrektorów. Deficyty w bieg?o?ci technologicznej zarz?dów wymienia odpowiednio 38 i 42 proc. pytanych. Jedna trzecia (36 i 33 proc.) wskazuje na niejasn? struktur? zarz?dzania zagadnieniami technologicznymi. W?ród wyzwa? znalaz?y si? równie? niew?a?ciwie zdefiniowane informacje zarz?dcze dotycz?ce tego obszaru (34 i 42 proc.) oraz niejasno?? powi?za? mi?dzy technologi? a strategi? (30 i 33 proc.).

Zarz?dy przeceniaj? swoje kompetencje technologiczne

Uczestnicy badania Deloitte pytani o ocen? post?pów ich firm w zakresie wykorzystywania technologii w celu osi?gni?cia przewagi konkurencyjnej, byli w wi?kszo?ci optymistyczni – tak uwa?a 66 proc. przedstawicieli zarz?dów i 69 proc. dyrektorów.

Wydaje si?, ?e zbyt optymistyczne podej?cie mo?e by? efektem b??du poznawczego, gdzie brak g??bokiej wiedzy na konkretny temat przek?ada si? na przekonanie o braku zagro?e? i przecenianie w?asnych zdolno?ci w tym zakresie. W tak dynamicznie zmieniaj?cej si? sferze jak technologia zarz?dy firm powinny jednak wykazywa? si? wi?ksz? czujno?ci? – tym bardziej, ?e badanie pokazuje wyra?nie niedoinwestowanie obszaru technologicznego firm. Tak wskazuje 47 proc. pytanych przedstawicieli zarz?dów i 54 proc. dyrektorów – mówi Anna Wi?cek-Kocot, partnerka w Zespole Strategii i Transformacji IT, Deloitte.

W?ród obszarów, w których ich organizacje planuj? inwestycje w ci?gu najbli?szych trzech lat cz?onkowie zarz?dów i dyrektorzy wymieniaj? przede wszystkim analityk? danych, poprawiaj?c? efektywno?? i podejmowanie decyzji (odpowiednio 73 i 81 proc.), popraw? do?wiadcze? klienta (71 i 73 proc.) oraz usprawnienia w zakresie cyberbezpiecze?stwa (58 i 65 proc.). Na dalszych pozycjach znalaz?y si?: poszerzanie umiej?tno?ci technologicznych pracowników (49 i 61 proc.) i rozwój sztucznej inteligencji i robotyki, maj?cy zwi?kszy? produktywno?? (47 i 56 proc.), a tak?e wykorzystanie rozwi?za? cyfrowych do optymalizacji ?a?cuchów dostaw (43 i 46 proc.) oraz do przyspieszenia zielonej transformacji (34 i 33 proc.).

Skuteczna ochrona danych firmowych wyzwaniem najbli?szej przysz?o?ci
Badanie Deloitte pokaza?o te? braki zaufania cz?onków zarz?dów i dyrektorów do istniej?cych w ich organizacjach procesów zwi?zanych z ochron? zasobów danych. Tylko po?owa respondentów twierdzi, ?e s? one dobrze zabezpieczone. Pozostali albo nie s? pewni, czy tak rzeczywi?cie jest (oko?o jedna trzecia), albo czuj?, ?e musz? zrobi? wi?cej w tym zakresie (15 proc.). Ró?ni?o si? to nieco w zale?no?ci od regionu. W Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA) wi?cej respondentów uwa?a zgromadzone dane za bardziej bezpieczne ni? w innych regionach, a respondenci z rejonu Azji i Pacyfiku s? najbardziej sceptyczni co do swoich mo?liwo?ci ich ochrony.

Wi?kszo?? ankietowanych ocenia, ?e rozumie zagro?enia cybernetyczne, z którymi musz? mierzy? si? ich organizacje i ich potencjalny wp?yw na prowadzenie biznesu. Mimo to, nie potrafi? wskaza? trzech najpowa?niejszych zagro?e? w tym obszarze lub okre?li?, w jaki sposób firma mog?aby je minimalizowa?. Bior?c pod uwag? stale zmieniaj?ce si? metody i rosn?ce zaawansowanie techniczne cyberprzest?pców, przedstawiciele zarz?dów i dyrektorzy firm powinni po?wi?ci? temu obszarowi wi?cej uwagi mówi Micha? Sosinka, dyrektor w Zespole Cyberbezpiecze?stwa, Deloitte.

Uczestnicy badania Deloitte wskazali tak?e dzia?ania, które mog? podj??, aby poprawi? zaanga?owanie i sposób zarz?dzania obszarem technologicznym w ich organizacjach – 66 proc. cz?onków zarz?dów i 61 proc. dyrektorów wymienia przede wszystkim potrzeb? edukowania zarz?dzaj?cych w zakresie najnowszych trendów technologicznych. Niewiele mniej (odpowiednio 60 i 61 proc.) mówi o konieczno?ci opracowania bardziej holistycznego planu dotycz?cego technologii i jej powi?zania ze strategi? zarz?du. Kolejny postulat – uczynienie z technologii sta?ego punktu porz?dku obrad na spotkaniach oraz wi?ksza wspó?praca z techniczn? kadr? dyrektorsk? (CIO, CTO, CISO) – by? znacznie powszechniejszy w?ród pytanych CxO (54 proc.) ni? przedstawicieli zarz?dów (45 proc.). Jeszcze wi?ksza dysproporcja w uzyskanych odpowiedziach dotyczy propozycji zaanga?owania do zarz?dów osoby dysponuj?cej szerok? wiedz? techniczn?, co zaleca po?owa dyrektorów i tylko 34 proc. przedstawicieli zarz?du.

Dzia?ania te mog? dotyczy? innej niezwykle istotnej kwestii, któr? porusza badanie – powi?zania strategii organizacji z agend? technologiczn?. A? 40 proc. cz?onków zarz?dów i 38 proc. dyrektorów nie s?dzi albo nie jest przekonanych o tym, ?e te elementy s? wystarczaj?co zintegrowane.

Znaczenie technologii nieustannie ro?nie, cz?sto stanowi?c bezpo?rednio o pozycji konkurencyjnej i wynikach finansowych organizacji. Dlatego zarz?dy powinny koniecznie skupi? si? na powi?zaniu strategii biznesowej i technologicznej – nie powinno to pozostawa? wy??cznie w gestii CIOs. Brak w zarz?dzie wiedzy o tym, czy rozwój technologii w organizacji wspiera cele strategiczne – a wed?ug badania odpowiedzia?o tak a? 13 proc. cz?onków zarz?du i 7 proc. dyrektorów – nie powinien mie? ju? miejsca, niezale?nie od bran?y mówi Anna Wi?cek-Kocot.

Pe?ny raport do pobrania znajduje si? tutaj.

Udostępnij
Redaktor Brandsit