Wspó?praca w modelu hybrydowym to niepisany obowi?zek organizacji

brandsstream
4 Min

Osi?gn?li?my punkt zwrotny w postrzeganiu pracy hybrydowej – sta?a si? ona nieodzownym elementem modelu wspó?pracy. A? 38% pracowników wykonuje swoje obowi?zki s?u?bowe hybrydowo – wynika z opracowania Microsoft z marca 2022 r. Wed?ug bada? przeprowadzonych przez firm? Poly, a? sze?? na dziesi?? organizacji uwa?a, ?e straci pracowników, je?li nie wdro?y odpowiednich rozwi?za? zwi?zanych z prac? hybrydow?, jednak mniej ni? po?owa z nich jest w pe?ni przygotowana na przyj?cie tej strategii.

Ten model oferuje wiele mo?liwo?ci ochrony i wspierania dobrego samopoczucia pracowników poprzez elastyczne godziny pracy oraz popraw? równowagi pomi?dzy ?yciem zawodowym a prywatnym. Jednak spowodowa? on równie? zatarcie granic „tradycyjnego” czasu pracy. Brak konkretnych regu? w tym zakresie wp?yn?? na budowanie poczucia obowi?zku u zatrudnionych, aby byli stale dost?pni i pozostawali w okolicy komputera nawet po zako?czeniu pracy. Wyniki badania przeprowadzonego przez Poly obrazuj?, ?e prawie po?owa respondentów jest zdania, ?e w ich firmie panuje niezdrowa kultura przepracowania. Dane firmy Microsoft wyra?nie wskazuj? na wyd?u?enie dnia pracy i wzrost liczby osób pracuj?cych po godzinach. Przeci?tny u?ytkownik Microsoft Teams sp?dzi? o 252% wi?cej czasu na spotkaniach online ni? przed wybuchem pandemii. Organizacje powinny wi?c jasno okre?li? swoje oczekiwania dotycz?ce etykiety komunikacji w hybrydowym ?wiecie pracy, gdzie czas oraz miejsce coraz bardziej si? zacieraj? i wci?? brakuje ugruntowanych norm kulturowych. B?dzie si? to wi?za?o z inwestycjami w narz?dzia cyfrowe do planowania czasu pracy, jak równie? wi?kszego zwrócenia uwagi na kultur?, zaufanie i kooperacj?. Konieczne staje si? stworzenie nowej etykiety wspó?pracy, która zaspokoi potrzeby zarówno biurowych, jak i zdalnych pracowników.

Siedziba firmy sta?a si? centrum wspó?pracy, podczas gdy dom lub inna przestrze? stanowi miejsce do pracy indywidualnej. W modelu hybrydowym pracownicy przychodz? do biura wy??cznie dla atmosfery, sposobno?ci na czerpanie energii od kolegów i wymiany do?wiadcze?, a praca, przy której potrzebne jest skupienie – zostaje wykonana w samotno?ci poza biurem. Z badania przeprowadzonego przez Steelcase, wynika, ?e cztery z pi?ciu najwa?niejszych priorytetów pracowników w miejscu pracy dotyczy?y prywatno?ci i miejsc do pracy indywidualnej. Badanie Instytutu Badawczego Genslera przeprowadzone na 2 300 pracownikach biurowych pokazuje podobn? histori? – 6 na 10 pracowników chcia?oby mie? przypisane biurko w biurze. Przes?anie jest jasne: biura potrzebuj? ró?norodnych przestrzeni, aby zaspokoi? wi?cej potrzeb, ni? pocz?tkowo zak?adano. Otwarte miejsca do wspó?pracy i komunikacji musz? wspó?istnie? z zamkni?tymi, spokojnymi obszarami do koncentracji.

Organizacje powinny ponownie oceni?, co oznacza „obecno??” w miejscu pracy i zadba? o to, by pracownicy mieli do dyspozycji narz?dzia cyfrowe, które pozwalaj? im efektywnie pracowa? i „pozosta? w kontakcie” – co zyskuje na znaczeniu, kiedy wykonuj? swoje obowi?zki zdalnie. Firmy musz? równowa?y? aspekt „zawsze dost?pny” w modelu hybrydowym, aby chroni? zatrudnionych przed przepracowaniem. Wa?ne jest, aby dzia?y kadr, IT i nieruchomo?ci w firmie mog?y ?ci?lej ze sob? wspó?pracowa? i mie? wspóln?, holistyczn? wizj? hybrydowych rozwi?za? – mo?e to wymaga? pewnego „przeorganizowania” biznesu. Kluczow? decyzj?, jak? nale?y podj?? przy wdra?aniu hybrydy, jest to, czy pracownicy b?d? wyposa?eni w standardow? technologi?, co stworzy równe szanse, czy te? b?d? mogli spersonalizowa? wykorzystywane rozwi?zania technologiczne, aby dostosowa? j? do w?asnych preferencji.


Autor: Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w Poly

Udostępnij