Wspó?za?o?yciel Snowflake, firmy notowanej na nowojorskiej gie?dzie, wycenianej na 49 mld dolarów, do??czy? do Rady Naukowej IDEAS NCBR. Marcin ?ukowski ??czy do?wiadczenie na polu naukowym i biznesowym. Jego doktorat, obroniony na Uniwersytecie w Amsterdamie (UvA), odbi? si? tak szerokim echem w ?wiecie IT, ?e Polak zosta? zaproszony do wspó?tworzenia Snowflake, która sta?a si? jedn? z najwi?kszych firm tworz?cych rozwi?zania z zakresu baz danych w chmurze.
Marcin ?ukowski i Snowflake
Ekspert jest zwi?zany z bran?? IT od lat 90. By? CEO i wspó?za?o?ycielem holenderskiego Vectorwise, firmy tworz?cej system baz danych oparty na badaniach z jego pracy doktorskiej. W ramach Vectorwise odpowiada? za rozwój technologii i firmy, jak równie? kontynuowa? prac? naukow? jako promotor 7 studentów magisterskich. Po udanej akwizycji firmy przez Ingres Corp. (dzisiaj Actian) w 2010 r., pracowa? tam do 2012 r., po czym w 2013 r. przeniós? si? do Kalifornii, by zak?ada? Snowflake. Jest cz?onkiem zarz?du spo?eczno?ci twórców firm technologicznych Endeavor Poland.
Snowflake jest aktualnie wyceniana na 49 mld dolarów. Snowflake Data Cloud pozwala organizacjom przetwarza?, gromadzi? i udost?pnia? dane. Innowacyjno?? rozwi?za? firmy wi??e si? z zast?pieniem silosów danych chmur? obliczeniow?, która znajduje si? na pojedynczej platformie. Dzi?ki temu dane firmy korzystaj?cej z rozwi?zania s? ?atwo dost?pne w ca?ej organizacji. Mog? one by? tak?e udost?pniane – w ramach ekosystemu chmury danych – osobom trzecim, je?li tylko firma podejmie tak? decyzj?. Snowflake ma swoje biura równie? w Europie, w tym w Polsce. Wed?ug danych finansowych za III kwarta? 2023 r., firma obs?uguje 639 klientów z listy Forbes Global 2000.
– Jedn? z wa?niejszych przes?anek sukcesu Snowflake by?o krytyczne spojrzenie i znalezienie nowego podej?cia do znanego problemu, nawet “pój?cie pod pr?d”, co?, co naukowcy robi? chyba cz??ciej ni? firmy – mówi Marcin ?ukowski. – Dla mnie najwa?niejsze by?y lekcje z pierwszej firmy, kiedy zobaczyli?my, ?e aspekty produktu, które nas najbardziej poci?ga?y jako in?ynierów i naukowców, nie by?y tymi najbardziej potrzebnymi dla sukcesu firmy. Widz? podobne problemy w wielu projektach wychodz?cych z uniwersytetów – przekucie technologii w produkt i firm? jest cz?sto du?o trudniejsze ni? naukowcy si? spodziewaj?.
Rola w IDEAS NCBR
Do??czaj?c do Rady Naukowej IDEAS NCBR, Marcin ?ukowski – wraz z jej dotychczasowymi cz?onkami – zajmie si? opiniowaniem polityki badawczej i planowanych dzia?a? organizacji, a tak?e przedstawianiem propozycji zmian. Do zada? Rady nale?y ponadto opiniowanie zatrudnienia liderów grup badawczych, opiniowanie stopnia realizacji i wyników dzia?a? grup badawczych, a tak?e wyra?anie opinii we wszystkich kwestiach zwi?zanych z dzia?alno?ci? o?rodka.
Ekspert poszerzy? grono Rady Naukowej IDEAS NCBR, staj?c si? jej ósmym cz?onkiem. W jej sk?ad wchodz?: Marta Kwiatkowska (Uniwersytet Oksfordzki, Przewodnicz?ca Rady Naukowej), Marek Barwi?ski (Isomorphic Laboratories), Ran Canetti (Boston University), Zofia Dzik (Instytut Humanites), Aleksander M?dry (Massachusetts Institute of Technology), Tim Roughgarden (Columbia University), Wojciech Samek (Fraunhofer Heinrich Hertz Institute) i Marcin ?ukowski (Snowflake).
– Do rady naukowej IDEAS NCBR nale?? przedstawiciele najwa?niejszych na ?wiecie o?rodków naukowych w dziedzinie informatyki oraz mened?erowie od lat odnosz?cy sukcesy na arenie mi?dzynarodowej – mówi dr hab. Piotr Sankowski, prezes IDEAS NCBR. – To te osoby decyduj?, kim b?d? liderzy nowych grup badawczych i w jaki sposób b?dzie si? rozwija? nasza instytucja. Chcemy korzysta? z do?wiadcze? ludzi, którzy od dekad prowadz? innowacyjne badania i mog? podzieli? si? wiedz?, jak ??czy? nauk? z zastosowaniami biznesowymi. To ?wie?e spojrzenie z zewn?trz jest nie do przecenienia. Sk?ad Rady i jej szerokie kompetencje sprawiaj?, ?e wielu specjalistów z Polski i zagranicy chce prowadzi? swoje badania i rozwija? projekty w?a?nie w IDEAS NCBR.