Wydatki na IT hamuj?. Firmy ostro?niej podchodz? do decyzji zakupowych

Izabela Myszkowska
5 Min
?ród?o: Freepik

Cho? globalne wydatki na IT maj? w 2025 roku wzrosn?? o blisko 8% – do 5,43 bln dolarów – rynek nie ma nastrojów wzrostowych. Gartner, który jeszcze na pocz?tku roku prognozowa? blisko 10-procentowy skok, w?a?nie obni?y? swoje szacunki. Dane pokazuj? wyra?nie: mimo pozytywnej dynamiki, cyfrowe inwestycje przedsi?biorstw znalaz?y si? w stanie zawieszenia. Nie chodzi o ci?cia. Raczej o rosn?c? ostro?no??.

Ten paradoks najlepiej ilustruje poj?cie „pauzy niepewno?ci”, które analitycy Gartnera przypisuj? dzisiejszej sytuacji. Bud?ety IT pozostaj? stabilne, ale nowe decyzje zakupowe s? wstrzymywane. Niepewno?? gospodarcza, napi?cia handlowe i rosn?ce koszty sprz?tu sprawiaj?, ?e zarz?dy wol? zaczeka?, ni? ryzykowa? b??dne alokacje ?rodków. To nowa normalno??, do której musi dostosowa? si? ca?y sektor technologiczny.

Nastroje ch?odniejsze ni? wyniki

Pomimo makroekonomicznych zawirowa?, wiele firm rozpocz??o rok 2025 z wi?kszym optymizmem ni? rok wcze?niej. Z badania Gartnera wynika, ?e ponad 60% liderów IT pozytywnie ocenia?o pierwszy kwarta?. Jednak tylko jedna czwarta respondentów spodziewa?a si? zako?czy? rok z nadwy?k? wzgl?dem planu.

To sygna?, ?e rynek dzia?a ostro?nie. Przedsi?biorstwa nie anuluj? projektów – ale przek?adaj? je na pó?niej. Decyzje s? analizowane d?u?ej, potrzeba wi?cej uzasadnie? biznesowych, a oczekiwania co do zwrotu z inwestycji rosn?. Nie pomaga geopolityka: napi?cia wokó? ce? i handlu mi?dzynarodowego wywo?uj? niepokój, który bezpo?rednio wp?ywa na decyzje zakupowe w dzia?ach IT.

Infrastruktura cierpi najmocniej

Najwi?ksze spowolnienie wida? w obszarze infrastruktury. Ceny sprz?tu rosn?, a zak?ócenia w ?a?cuchach dostaw – mimo ?e ju? nie tak ostre jak w czasach pandemii – nadal powoduj? trudno?ci logistyczne. Firmy ograniczaj? lub opó?niaj? modernizacj? w?asnych serwerowni, centrów danych czy sprz?tu endpointowego.

To z?a wiadomo?? dla integratorów infrastrukturalnych i dostawców hardware’u. Wieloletnie projekty modernizacyjne s? dzi? zast?powane podej?ciem „utrzymaj to, co dzia?a”. Nie ma tu spektakularnych wdro?e? – s? raczej przed?u?enia SLA i dora?ne zakupy.

Chmura i us?ugi trzymaj? kurs

Stabilno?? zachowuj? natomiast wydatki bie??ce, takie jak subskrypcje chmurowe czy us?ugi zarz?dzane. W modelu OPEX, gdzie koszty s? przewidywalne i dobrze wpisuj? si? w roczny bud?et, przedsi?biorstwa nadal czuj? si? komfortowo. Zw?aszcza ?e wi?kszo?? us?ugodawców AI i SaaS zacz??a oferowa? funkcje generatywnej sztucznej inteligencji jako cz??? istniej?cych pakietów – bez dodatkowych kosztów licencyjnych.

Z perspektywy kana?u sprzeda?y to dobra wiadomo??. W obszarze chmury i us?ug kluczowe staj? si? relacje z klientem i zdolno?? do szybkiego skalowania. Mniej liczy si? liczba sprzedanych jednostek, a bardziej zdolno?? do zapewnienia ci?g?o?ci, optymalizacji i przewidywalno?ci kosztów.

GenAI jako dodatek, nie projekt

Generatywna sztuczna inteligencja – gor?cy temat od ponad roku – równie? wpisuje si? w now? strategi? przedsi?biorstw. Gartner podkre?la, ?e AI jest dzi? wdra?ana nie jako odr?bna inwestycja, ale jako dodatek do istniej?cych platform. Dzia?y IT preferuj? podej?cie plug-and-play, a nie skomplikowane integracje.

To istotna zmiana dla dostawców oprogramowania. Zamiast osobnych bud?etów na AI, firmy szukaj? rozszerze? funkcjonalno?ci w ramach ju? op?acanych systemów. W praktyce oznacza to mniej przetargów, mniej czasu sprzeda?owego i wi?ksz? presj? na dostarczenie widocznej warto?ci w ramach istniej?cych relacji handlowych.

Jak sprzedawa? w czasach pauzy?

Dla kana?u sprzeda?y IT kluczowe jest dostosowanie si? do nowej dynamiki. Przede wszystkim – unikanie agresywnego forsowania du?ych projektów transformacyjnych. Dzisiejszy klient oczekuje konkretów: mierzalnej oszcz?dno?ci, uproszczenia procesów, szybkiego zwrotu z inwestycji.

Zamiast obietnic d?ugofalowych korzy?ci, liczy si? to, co dzia?a od razu. Dobrze funkcjonuje model „proof of value” – szybkie wdro?enie, które pokazuje efekt w ci?gu kilku tygodni. To w?a?nie taki sposób dzia?ania pozwala prze?ama? pauz? i odzyska? dynamik? sprzeda?y.

Warto te? pami?ta?, ?e decyzje nie znikn??y – one tylko si? przesun??y. Dobrze prowadzony proces handlowy mo?e dzi? trwa? dwa razy d?u?ej, ale nadal ko?czy si? podpisaniem umowy. Kluczowe staje si? budowanie zaufania i dostarczanie warto?ci na ka?dym etapie kontaktu z klientem.

Perspektywa: prfzesuni?cie, nie recesja

Obni?one prognozy Gartnera nie oznaczaj? za?amania rynku – raczej wskazuj? na korekt? oczekiwa?. Je?li sytuacja makroekonomiczna ustabilizuje si? w drugiej po?owie roku, mo?na spodziewa? si? powrotu wielu wstrzymanych projektów w IV kwartale lub na pocz?tku 2026 r.

Na razie jednak trzeba nauczy? si? dzia?a? w warunkach wyd?u?onych cykli sprzeda?y, wi?kszej presji na ROI i coraz bardziej ?wiadomych decyzji zakupowych. To czas dla tych firm, które potrafi? dostarcza? technologi? nie tylko nowoczesn?, ale przede wszystkim uzasadnion? biznesowo.

Udostępnij