Wed?ug wyk?adowców kryminologii na Uniwersytecie w Surrey zajmuj?cego si? problemem przest?pczo?ci w mediach spo?eczno?ciowych, w 2018 roku za po?rednictwem tych mediów przest?pcy dokonali wy?udze? na ??czn? kwot? 3,25 miliarda dolarów.
Media spo?eczno?ciowe umo?liwiaj? dotarcie do bardzo licznej grupy osób przy relatywnie niskich nak?adach finansowych. Umo?liwiaj? tworzenie, z wykorzystaniem in?ynierii spo?ecznej, wielomilionowych sieci kontaktów, które nast?pnie u?ywane s? do rozpowszechniania wiadomo?ci phishingowych lub linków kieruj?cych do stron zawieraj?cych z?o?liwe oprogramowanie ransomware. Zajmuj? pierwsze miejsce na li?cie metod wykorzystywanych przez przest?pców do rozpowszechniania z?o?liwego oprogramowania, prania brudnych pieni?dzy, sprzeda?y narkotyków czy szukania klientów zainteresowanych kupnem narz?dzi hakerskich.
Popularny bot rozpowszechniaj?cy skrypt zmieniaj?cy komputer w kopark? kryptowalut rozpowszechni? si? g?ównie za po?rednictwem facebookowego Messengera. Inny skrypt do kopania kryptowaluty Monero rozpowszechniany by? za po?rednictwem serwisu Youtube, gdzie z pozoru niewinne reklamy, po klikni?ciu w nie, prowadzi?y do zainfekowanych stron.
Innym sposobem wykorzystania mediów spo?eczno?ciowych jest reklamowanie za ich po?rednictwem botnetów lub exploitów, które nie wymagaj? od u?ytkownika specjalistycznej wiedzy do przeprowadzenia ataku. W trakcie bada? nad cyberprzest?pczo?ci? zaobserwowano, ?e a? 40% portali spo?eczno?ciowych zawiera reklamy takich narz?dzi (najcz??ciej za po?rednictwem Facebooka, Twittera lub Youtuba).
W latach 2015-2017 ilo?? doniesie? na temat przest?pstw dokonanych za po?rednictwem mediów spo?eczno?ciowych wzros?a 300-krotnie. Natomiast popularno?? skryptów do nielegalnego wydobywania kryptowalut rozpowszechnianych za pomoc? aplikacji, linków lub reklam wzros?a w tym okresie o 600%. Problem ten dotkn?? g?ownie u?ytkowników Facebooka i Twittera.
Problemem jest zaufanie u?ytkowników do informacji pojawiaj?cej si? w mediach spo?eczno?ciowych. W czasach, kiedy wi?kszo?? wzbudzaj?cych zaufanie firm wykorzystuje media spo?eczno?ciowe do promocji swojej dzia?alno?ci, problemem staje si? odró?nienie informacji bezpiecznej od takiej, która b?dzie szkodliwa dla u?ytkownika – mówi Mariusz Politowicz, in?ynier techniczny Bitdefender z firmy Marken Systemy Antywirusowe.