Wy?cig w Monako pod znakiem pami?ci o Nikim Laudzie

Newsroom BrandsIT
9 Min

W ten weekend kierowcy Formu?y 1 jad? do najbardziej kultowego miejsca – Monako – po grand prix, które symbolizuje najlepsze cechy wielkich bohaterów wy?cigów – precyzj?, kalkulacj?, zaanga?owanie, pasj? i bohaterstwo. Jednak nie b?dzie to mo?liwe bez jednej z najwi?kszych legend tego sportu, cz?owieka, który uciele?nia? wszystkie te wznios?e cechy i nie tylko – Niki’ego Laudy.

Smutna wiadomo?? o odej?ciu Nikiego w tym tygodniu, w wieku 70 lat, okrad?a Formu?? 1 z jednej z jej najbardziej charyzmatycznych postaci. Trzykrotny mistrz ?wiata, przedsi?biorca i cz?owiek w samym sercu chyba najwi?kszego sportowego powrotu wszechczasów, Lauda by?a postaci? wznios?? nie tylko w historii Formu?y 1, ale w ca?ym sporcie.

Robert Kubica, kierowca ROKiT Williams Racing w wywiadzie dla TVP Sport wspomina Niki’ego Laud? w ten sposób „Takich ludzi jest coraz mniej. W stu procentach wy?cigowiec, zero polityki, zawsze mówi? prosto z mostu. Ekstremalne wydarzenia w ?yciu danych ludzi ci??ko ocenia?, a ju? na pewno nie nale?y ich porównywa?. Wrócili?my na tor po wypadkach i to nas ??czy. Gdybym móg?, to cofn??bym czas, ale je?li dla kogo? moja historia czy Niki’ego jest przyk?adem, je?li kto? dzi?ki temu jest w stanie pokona? w?asne s?abo?ci, to jest to dla mnie bardzo wa?ne.”

Dyrektor Zarz?dzaj?cy Formu?y 1, Motorsport, Ross Brawn, sk?ada ho?d znanemu mu Laudie – wspania?emu zawodnikowi, b?yskotliwemu umys?owi i zaciek?emu zawodnikowi, którego bezkompromisowe podej?cie i bezsensowny styl sprawi?y, ?e obawiali si? go rywale i uwielbiali fani. I jak podsumowuje Ross – Formu?a 1 nie zobaczy ju? takich jak on.

„Niki Lauda by? ikon? naszego sportu i cz?owiekiem, którego osi?gni?cia sytuuj? go mocno w panteonie wielkich Formu?y 1. Kiedy patrz? wstecz na jego karier? kierowcy, to w?a?nie podej?cie Niki’ego, które go wyró?nia – metodyczne, obliczone, przemy?lane i precyzyjne.

W pewnym sensie mo?na powiedzie?, ?e by? mo?e nie by? tak naturalnie utalentowany jak Ayrton Senna czy Michael Schumacher, ale jego podej?cie do wy?cigów – jego inteligencja i bezkompromisowe zastosowanie – by?o znakomite. Ludzie, którzy pracowali z nim jako kierowc?, cz?sto mówili mi, jak dobrze radzi sobie z projektowaniem samochodu i dostarczaniem in?ynierom w?a?ciwych informacji.

A dowodem tej rzadkiej zdolno?ci do wyci?cni?cia maksimum z dost?pnego pakietu s? jego wybitne osi?gni?cia. Liczby mówi? same za siebie: 171 grand prix startów, 24 miejsca na boisku, 54 miejsca na podium, 25 zwyci?stw i trzy mistrzostwa ?wiata kierowców Formu?y 1.

Oczywi?cie, nie mo?na oceni? skali osi?gni?? Niki bez uwzgl?dnienia wydarze? z 1976 roku. To, co uda?o mu si? osi?gn?? po wypadku na Nürburgring, by?o absolutnie zdumiewaj?ce. W tamtych czasach relacje medialne na temat sportu nie by?y tak pe?ne jak teraz, a my nie mieli?my mo?liwo?ci, aby naprawd? pozna? traum?, przez któr? przeszed? w ci?gu kilku tygodni po swoim strasznym wypadku. Dopiero po obejrzeniu filmu “Rush” w pe?ni zrozumia?em, jak bardzo bohaterski by? powrót Niki’ego do wy?cigów. Bez w?tpienia pog??bi?o to mój podziw dla niego. By? prawdziwym bohaterem, a jego powrót do Monzy, zaledwie 40 dni po wypadku, jest jednym z najlepszych przyk?adów odwagi i niez?omnej woli w ca?ym sporcie.

Po tym, jak przez wiele lat obserwowali?my go z dystansu, w ko?cu pracowali?my razem, kiedy do??czy? do Mercedesa pod koniec 2012 roku. Pierwszym zadaniem, które podj?li?my wspólnie, by?o sfinalizowanie transakcji z Lewisem Hamiltonem w celu do??czenia do zespo?u. Niki odegra? w tym procesie zasadnicz? rol?. Uda?o mi si? przekona? Lewisa, by do nas do??czy?, ale to Niki przekona? zarz?d Mercedesa, by da? nam pieni?dze na utrzymanie Lewisa, co nie by?o ?atwym zadaniem. Mia?o to udowodni? prze?omowy moment w obecnej podró?y zespo?u Formu?y 1.

Nast?pnie Niki zacz?? odwiedza? gara? z wi?ksz? cz?stotliwo?ci?. Nie musia? tego robi?, ale chcia? zrozumie? proces pracy zespo?u, chcia? by? na r?kach. Przyznaj?, ?e mia? bardzo szczere podej?cie i by?o wiele okazji, kiedy odbijali?my si? od siebie nawzajem, ale my?l?, ?e podczas naszej wspólnej pracy w Mercedesie, znale?li?my sposób na dobr? organizacj? pracy, która ostatecznie przynios?a korzy?ci zespo?owi. Zawsze cenne by?o posiadanie rady Niki’ego, nie w sprawach operacyjnych, ale w szerszej perspektywie, a po ponad czterech dekadach w sporcie, perspektywa by?a wielkim darem Niki’ego – nawet je?li cz?sto by? on jednoznaczny w realizacji tej wizji!

Jego spu?cizna jest ogromna. Odniós? sukces jako kierowca na najwy?szym poziomie, a pó?niej wniós? swoje intensywnie logiczne podej?cie do swoich przedsi?biorczych przygód. Pami?tam, ?e czasami sprowadza? na wy?cigi zespó? kierowniczy ze swojej firmy lotniczej i wykorzystywa? podobie?stwa z Formu?? 1, aby popchn?? ich do wi?kszych osi?gni??. By? wa?n? cz??ci? rozwoju zespo?u, który obecnie dominuje w Formule 1 i który prawdopodobnie odniesie najwi?kszy sukces w historii sportu.

Strata Niki ma ogromne znaczenie dla Formu?y 1. Nasz sport to sport, który obraca si? wokó? osobowo?ci wi?kszych ni? ?yciowe, a Niki by? jedn? z najbardziej zdeterminowanych postaci wy?cigowych. Jego obecno?? na wybiegu przypomnia?a, ?e Formu?a 1 to sport bohaterów, arena dla zawodników, którzy przekraczaj? wspólne granice m?stwa i wytrzyma?o?ci. Po prostu by? legend?.”

Na weekendowym wy?cigu w b?yszcz?cym, pe?nym blasku Monako czeka kilka wa?nych kamieni milowych. Kimi Räikkönen ma do??czy? do ekskluzywnego klubu pi?ciu kierowców, Mercedes oczekuje rekordowego przebiegu wyników, a Valtteri Bottas ma nadziej? pobi? swój wolny od podium rekord w Ksi?stwie.

W ten weekend Kimi Räikkönen b?dzie po raz 300. obecny na Grand Prix. Fin nie przegapi? ?adnego wydarzenia w sezonie, w którym ?ciga? si? od swojego debiutu na Australian Grand Prix 2001, ale w tym czasie zaliczy? trzy starty. W Belgii w 2001 roku wy?cig zosta? zatrzymany po czterech okr??eniach po powa?nym wypadku z udzia?em Eddie Irvine’a Jaguara i Luciano Burti Prosta. Te okr??enia otwarcia, podczas których Kimi dozna? awarii skrzyni biegów, zosta?y anulowane, a Finowie nie wzi?li udzia?u w ponownym starcie. W 2005 r. nie wystartowa? w US Grand Prix z powodu problemów z oponami Michelin, a w 2017 r. w Malezji Grand Prix, Kimi nie wystartowa? z powodu problemów z silnikiem w drodze na siatk?. Jego 300. start odb?dzie si? podczas tegorocznej Grand Prix Austrii.

Z obecnych kierowców, jeden prowadzi? przez wi?cej okr??e? na torze Monako ni? Lewis Hamilton. Pi?ciokrotny mistrz prowadzi? przez 167 okr??e? na czterech z 12 wy?cigów w Ksi?stwie. Prowadzi? przez pi?? okr??e? w debiutanckim sezonie 2007 r., przez 44 okr??enia w pierwszym wy?cigu do zwyci?stwa w 2008 r. ,przez 64 okr??enia w drodze na trzecie miejsce w 2015 r. (wypad? z prowadzenia z powodu b??du pit stopu) i przez 54 okr??enia w drodze do drugiego zwyci?stwa w 2016 r. Tylko czterech innych obecnych kierowców prowadzi?o okr??enia w Monako: Sebastian Vettel (121), Kimi Räikkönen (118), Daniel Ricciardo (102) i Robert Kubica, który prowadzi? przez 10 okr??e? podczas wy?cigu w 2008 roku.

Tytu?owi rywale Sebastian Vettel i Lewis Hamilton s? dobrze dobrani na Grand Prix Monako. Obaj maj? dwa zwyci?stwa w Ksi?stwie i obaj zdobyli je z ró?nymi zespo?ami. Hamilton wygra? w 2008 roku z McLarenem, a nast?pnie w 2016 roku z Mercedesem, natomiast Vettel wygra? z Red Bull Racing w 2011 roku i z Ferrari w 2017 roku. Obydwaj kierowcy maj? równie? po sze?? wyst?pów na podium w Monako. Vettel obwarowuje go jednak czterema kolejnymi miejscami (2010, 2013, 2015, 2018), podczas gdy Hamilton zajmuje dwa drugie miejsca (2007, 2014) i dwa trzecie miejsca (2015, 2018).

Udostępnij