Wzrost nadu?y? w cyfrowych p?atno?ciach podczas pandemii

Newsroom BrandsIT
7 Min

Okres lockdownu i potrzeba zachowania dystansu spo?ecznego spowodowane pandemi? COVID-19 przyczyni?y si? do powstania wielu nowych aplikacji mobilnych i cyfrowych kana?ów kontaktu, które umo?liwi?y funkcjonowanie w tych trudnych czasach. Us?ugi bankowo?ci mobilnej w Stanach Zjednoczonych wzros?y o 50 proc. w I po?. 2020 roku, a nowe rejestracje wzros?y o 200 proc. w samym kwietniu. Rozkwit zakupów online i zbli?eniowych form p?atno?ci przyczyni? si? do rozwoju rynku e-commerce. Przeniesienie wielu procesów do przestrzeni cyfrowej okaza?o si? zbawienne w czasach kryzysu, jednak, jak wynika z nowego raportu Javelin Strategy & Research i SAS, przyczyni?o si? równie? do wzrostu skali nadu?y? na ca?ym ?wiecie.

Potwierdzaj? to dane Stowarzyszenia Bieg?ych ds. Przest?pstw i Nadu?y? Gospodarczych (ang. Association of Certified Fraud Examiners – ACFE). A? 77 proc. uczestników badania ACFE odnotowa?o wzrost liczby nadu?y? w zwi?zku z kryzysem wywo?anym COVID-19. Co wi?cej, 1/3 organizacji okre?li?a je jako znacz?ce, a 92 proc. spodziewa si?, ?e przest?pstw finansowych b?dzie coraz wi?cej.

Zauwa?yli?my prawie 35-proc. wzrost prób nadu?y?, co oznacza, ?e przest?pcy s? bardziej aktywni w kana?ach cyfrowych, wykorzystuj?c fakt, ?e wi?kszo?? procedur antyfraudowych zak?ada normalne warunki dzia?ania bran?y finansowej, a w roku 2020 niewiele transakcji przebiega w tradycyjny sposób mówi jeden z uczestników badania Javelin Strategy & Research i SAS.

Wp?yw fali nadu?y? jest odczuwany na wiele ró?nych sposobów, co ma zwi?zek ze wzrostem liczby cyfrowych p?atno?ci na ca?ym ?wiecie mówi Stu Bradley, wiceprezes dzia?u Global Fraud and Security Intelligence Division w SAS. Efektywna walka z nadu?yciami wymaga wykorzystania wielu danych cyfrowych i hybrydowego wielowarstwowego podej?cia w podejmowaniu decyzji w trakcie trwania pandemii i po jej ustaniu. Zaawansowana analityka pozwala firmom przygotowa? si? na przysz?e wyzwania.

Kluczowe wnioski i rekomendacje z raportu:

  • Cyfrowe p?atno?ci przyczyniaj? si? do wzrostu globalnego ryzyka. Chocia? technologie p?atno?ci ró?ni? si? w zale?no?ci od regionu, trendy w zakresie nadu?y? maj? wyra?ne cechy wspólne na ca?ym ?wiecie. To oznacza, ?e przest?pcy koordynuj? i dziel? si? informacjami w sposób bardziej otwarty ni? robi? to instytucje finansowe, co daje im znaczn? przewag? w obchodzeniu systemów bezpiecze?stwa.
  • Cyfrowe nadu?ycia s? coraz cz?stsze i bardziej wyrafinowane. Rozwi?zania, którymi dysponuj? przest?pcy, s? równie zaawansowane jak technologie wykorzystywane do wykrywania ich dzia?a?. In?ynieria spo?eczna, phishing, kradzie?e to?samo?ci, a tak?e szeroki wachlarz cyfrowych form p?atno?ci stanowi? bro? w r?kach nieuczciwych u?ytkowników. Organizacje powinny mie? ?wiadomo??, ?e nowe mechanizmy p?atno?ci s? szczególnie cz?stym celem ataków, co wynika z faktu, ?e systemy odpowiadaj?ce za sprawowanie nad nimi kontroli s? cz?sto nieskuteczne ju? w momencie ich uruchomienia.
  • Organizacje ?wiadcz?ce us?ugi finansowe potrzebuj? zaawansowanych rozwi?za? analitycznych, aby móc identyfikowa? nak?adaj?ce si? zagro?enia w czasie rzeczywistym. Z?o?ono?? wektorów ataków sprawia, ?e biznes musi wdro?y? kompleksowe podej?cie, aby wykrywa? i zapobiega? nadu?yciom, jednocze?nie koordynuj?c strategie i dzia?ania ?ledcze. Automatyzacja i zaawansowana analityka zasilane przez sztuczn? inteligencj? oraz uczenie maszynowe mog? sprawi?, ?e firma nie b?dzie polega?a wy??cznie na analizach nadu?y? dokonywanych przez cz?onków zespo?u, co prze?o?y si? na wzrost efektywno?ci.
  • Dane s? kluczowe. Wykorzystanie danych na potrzeby analiz w czasie rzeczywistym i automatyzacja dzia?a? b?d? kluczowe w realiach nowej normalno?ci. Mo?liwo?ci biznesu b?d? ró?ni?y si? w zale?no?ci od stopnia dojrza?o?ci technologicznej. Organizacje, niezale?nie od stopnia rozwoju, potrzebuj? danych w czasie rzeczywistym, aby podejmowa? efektywne decyzje. Co wa?ne, wdro?enie infrastruktury chmurowej na potrzeby zarz?dzania nadu?yciami zwi?ksza mo?liwo?ci przyswajania informacji przez system.

Zarz?dzanie ryzykiem podczas zmian w sposobach p?atno?ci

Zmiany w sposobach p?atno?ci sprawiaj?, ?e instytucje finansowe musz? dok?adnie zna? ?ród?a transakcji. Wa?na jest wiedza, czy pochodz? z aplikacji mobilnych, czy serwisów transakcyjnych. Ich prawid?owe zabezpieczenie przed cyfrowymi nadu?yciami staje si? coraz bardziej skomplikowane.

Zrozumienie przej?cia ze strategii omnichannel do multichannel, a tak?e znajomo?? z?o?onych narz?dzi, które wykorzystuj? przest?pcy, dostarczaj? wskaz?wek instytucjom finansowym, pomocnych w budowie kr?tko- i d?ugofalowych strategii zwalczania nadu?y?mówi Krista Tedder, szefowa dzia?u p?atno?ci w Javelin Strategy & Research. Bez wsparcia technologii i usprawnienia procesów operacyjnych, instytucje finansowe musz? liczy? si? z powa?nymi stratami, zarówno wizerunkowymi, jak i finansowymi. Niektóre usprawnienia mog? by? wdro?one szybko, wypracowanie innych zajmuje miesi?ce, a nawet lata. Wa?ne jest, aby na pocz?tku analizowa? wszystkie strumienie danych w czasie rzeczywistym i po??czy? zarz?dzanie to?samo?ci? oraz monitoring transakcji nie tylko w celu wykrycia nadu?ycia, które ju? wyst?pi?o, ale tak?e zapobiegania przysz?ym tego typu zdarzeniom. Bran?a us?ug finansowych musi w szerszym zakresie wykorzystywa? sztuczn? inteligencj? i uczenie maszynowe.

Nadu?ycia problemem nie tylko bran?y finansowej

Nadu?ycia nie dotykaj? jedynie bran?y finansowej, ale szerzej biznesu. Od czasu wyst?pienia pandemii firmy wdra?aj? kolejne innowacje maj?ce na celu sprostanie oczekiwaniom klientów, którzy chc? elastyczno?ci i szybkich odpowiedzi. Teraz musz? redefiniowa? to, w jaki sposób dbaj? o bezpiecze?stwo swoje i konsumentów. Jak wynika z badania „ACFE Anti-Fraud Technology Benchmarking Report” tylko 39 proc. organizacji korzysta z oprogramowania do zarz?dzania przypadkami nadu?y?. Po?owa ankietowanych u?ywa automatycznego monitorowania alertów bezpiecze?stwa lub przypadków narusze?, a 2/3 wykorzystuje analityk? do wykrywania anomalii i podejrzanych zachowa?. Eksperci ACFE i SAS przewiduj?, ?e w najbli?szych dwóch latach stopie? wykorzystania obu rodzajów rozwi?za? wzro?nie do 72 proc. Innym sposobem walki z nadu?yciami jest weryfikacja u?ytkowników us?ug finansowych na podstawie danych biometrycznych. Z tej technologii korzysta obecnie 26 proc. organizacji. Z kolei 16 proc. planuje wdro?enie rozwi?za? tej kategorii na przestrzeni najbli?szych dwóch lat.
O tym, ?e decydenci ze ?wiata biznesu my?l?, jak skutecznie przeciwdzia?a? nadu?yciom, ?wiadczy fakt, ?e 55 proc. organizacji planuje zwi?kszy?, w ci?gu dwóch najbli?szych lat, bud?et na technologie wspieraj?ce walk? z tym procederem. Zgodnie z przewidywaniami wykorzystanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w tym samym obszarze ma wzrosn?? niemal 3-krotnie.

Udostępnij