Xavier Perret, OVH: Najwa?niejsze s? dane

Przemys?aw Kucharzewski
10 Min

Rynek us?ug zwi?zanych z chmur? ro?nie w si??, rosn? wraz z nim podmioty zajmuj?ce si? ?wiadczeniem takich us?ug. Nale?y do nich OVH – firma b?d?ca najwi?kszym europejskim dostawc? us?ug cloud. W rozmowie z BrandsIT CDMO OVH – Xavier Perret – opowiada o roli danych w procesie ?wiadczenia us?ug chmurowych, a tak?e o szczegó?ach oferty francuskiego dostawcy.

Xavier Perret, CDMO OVH
Xavier Perret, CDMO OVH

BrandsIT: Opowiedz prosz? o pozycji, jak? OVH zajmuje na rynku ?wiatowym, europejskim i polskim.

Xavier Perret: OVH jest dostawc? rozwi?za? cloud. Jeste?my obecni na rynku blisko 20 lat i pozostajemy czo?owym dostawc? hostingu na ?wiecie, plasuj?c si? w pierwszej dziesi?tce. Zbudowali?my swoj? dzia?alno?? na hostingu WWW i pocz?tkowo z t? us?ug? byli?my kojarzeni we Francji i w Polsce.

Od dekady za? wzmacniamy pozycj? na rynku chmury, rynku ciekawym i wymagaj?cym, gdzie konkurujemy z graczami zza Oceanu i Chin. Jako najwi?kszy dostawca europejski oferujemy chmur? alternatywn?.

Czy produkujecie swoje w?asne serwery w oparciu o platformy SuperMicro?

Produkujemy w?asne serwery, korzystaj?c z dostawców chipsetów, w tym SuperMicro, przy czym nadzorujemy ?a?cuch produkcji na ka?dym jej etapie. Kontrola jest naszym zdaniem najlepszym sposobem na uprzemys?owienie i ustandaryzowanie ca?ego procesu. To nas odró?nia od innych providerów, którzy kupuj? potrzebne serwery oraz oferuj? mo?liwo?? kolokacji. Monitoring procesu produkcji, w po??czeniu z filozofi? open source, pozwala dzia?a? na zupe?nie inn? skal?.

OVHW jaki sposób utrzymujecie swoj? obecn? pozycj? na rynku chmury? W Polsce jest wiele firm, które rozpoczynaj? dzia?alno?? w zakresie us?ug w chmurze, ale to Wy odnie?li?cie sukces.

Tak, to prawda. Ci??ko jest jednak wymieni? g?ówn? sk?adow? sukcesu, cho? na pierwszym miejscu wskaza?bym konsekwencj? – OVH dzia?a od 20 lat, a jej  najwa?niejsze warto?ci nie zmieniaj? si?. Wci?? staramy si? by „rewolucja danych” przynios?a korzy?? wszystkim, co oznacza, ?e chcemy, by ka?dy mia? kontrol? nad w?asnymi danymi, a tak?e by móg? wprowadza? potrzebne innowacje i swobodnie dzia?a?. To za?o?enie u?atwia chmura „SMART” (ang. simple, multilocal, accessible, reversible, transparent), czyli chmura prosta i szybka do wdro?enia, a przy tym multi-lokalna. Chmura odwracalna, otwarta i kompatybilna. Us?uga przejrzysta i zrozumia?a, a przy tym dost?pna dla wszystkich w przyst?pnej i przewidywalnej cenie.

Tak, to prawda – nigdy nie wiesz, ile pieni?dzy b?dziesz musia? wyda?…

Dok?adnie! Przyk?adowo publikacja ?wietnego artyku?u w serwisie oznacza dodatkowe koszty – tak si? dzieje u konkurencji.

A co oznacza odwracalno???

U?ytkownik ma sta?y dost?p do swoich danych, za co nie musi ponosi? dodatkowych kosztów. To wa?ne, bo zaufanie przedsi?biorcy do dostawcy rozwi?za? w chmurze jest kluczowe – im wi?cej barier maj?cych zatrzyma? klienta wymy?li dostawca, tym bardziej klient b?dzie chcia? odej??. Zaufanie i mo?liwo?? rezygnacji z us?ug w ka?dej momencie jest naszym wyró?nikiem.

Czy koncentrujecie si? na rynku M?P czy na rynku przedsi?biorstw?

Na obydwu. Na pa?dziernikowym Szczycie OVH og?osili?my cztery obszary dzia?ania, dopasowane do konkretnych typów klientów, na których chcemy si? koncentrowa? i z uwzgl?dnieniem sposobów korzystania przez nich z us?ug. Przyk?adowo do przedsi?biorców adresujemy ofert? OVHmarket, czyli zestaw cyfrowych narz?dzi stymuluj?cych biznes, jak domeny czy sprawny hosting. To katalog rozwi?za? z segmentów Web, Telco i Cloud – szybkich w instalacji, prostych w u?yciu i dost?pnych w atrakcyjnej cenie oraz przy wsparciu lokalnych partnerów OVH. Wi?kszym graczom proponujemy OVHenterprise, alternatywn? chmur? u?atwiaj?c? udan? transformacj? cyfrow?. Potrzeby mniejszych i ?rednich firm oraz oczekiwania du?ych przedsi?biorstw s? inne, np. oczekiwany poziom wsparcia czy inny katalog us?ug, ale na koniec wsz?dzie chodzi o przetwarzanie danych, sieci i bezpiecze?stwo. S? to podstawy chmury.

Dla fanów rozwi?za? „cloud-ready”, pragn?cych rozwija? skalowalne aplikacje w chmurze, oferujemy OVHstack – platform? chmury publicznej opart? o otwarte standardy. Czwarte uniwersum tworzy OVHspirit i obejmuje wszystkie elementy infrastruktury, s?u??ce do zbudowania platformy cloud.

OVHCzy oferujecie swoim klientom rozwi?zania, taki jak backup albo na przyk?ad systemy DLP, które mog? by? hostowane w waszej chmurze?

W tym zakresie wspó?pracujemy z kilkoma vendorami oprogramowania i partnerami. Klienci wybieraj? rozwi?zanie i uzyskuj? bezpo?redni dost?p poprzez chmur? OVH, co jest mo?liwe automatycznie poprzez VLAN.

Nast?pne pytanie odno?nie us?ug. We Wroc?awiu, tak jak w ca?ej Polsce, jest wiele firm, które produkuj? rozwi?zania zabezpieczaj?ce, dlaczego powinny one wspó?pracowa? z OVH?

Rozwi?zania zabezpieczaj?ce, na przyk?ad jakie?

Na przyk?ad szyfrowanie, synchronizacja i wspó?dzielenie plików, backup itp. Dlaczego powinni wybra? OVH?

Po pierwsze, decyduj?c si? na us?ugi OVH, skorzystaj? oni z otwartych standardów i w tym kontek?cie zautomatyzujemy infrastruktur?. Po drugie nigdy nie b?dziemy z nimi konkurowa?. Specjalizujemy si? w infrastrukturze i ch?tnie wspó?pracujemy z innymi firmami.

Moje kolejne pytanie jest zwi?zane z RODO.  Czy to rozporz?dzenie wp?yn??o w jaki? sposób na Wasz? dzia?alno??? Albo id?c dalej: czy rozwi?zanie to sprawi?o, ?e rozwi?zania w chmurze sta?y si? bardziej popularne?

Rozporz?dzenie RODO uwra?liwi?o opini? spo?eczn? wzgl?dem przys?uguj?cych jej praw w kontek?cie ochrony danych. U?ytkownicy zacz?li sobie zadawa? wa?ne pytania – co dzieje si? z moimi danymi, kto je przechowuje, jak i gdzie, czy mam dost?p do danych i czy mog? je wycofa?? Patrz?c z perspektywy, RODO oznacza dla nas konkretn? przewag?, bo mo?emy zaoferowa? klientom us?ugi firmy europejskiej, dzia?aj?cej w obszarze RODO, zgodne z zasad? odwracalno?ci i transparentno?ci. Nowym wyzwaniem s? klienci M?P, hostuj?cy stare systemy w swoich siedzibach i przenosz?cy si? do chmury ze swoimi kluczowymi danymi.

Jakie g?ówne wyzwania napotykacie ze strony najwi?kszych rywali, jak na przyk?ad Google, Amazon itp.?  

Mamy liczn? konkurencj?. W OVH koncentrujemy si? jednak na naszych mocnych stronach: dzia?amy multi-lokalnie, elastycznie i transparentnie. Naszym wyzwaniem nie jest rywalizacja z najwi?kszymi, tylko zrozumienie warto?ci, jakie oferujemy, czyli ?e jest alternatywa oferuj?ca rozwi?zania, które dorównuj? konkurencji.

Firma OVH we Francji zajmuje pierwsze miejsce, a w Polsce trzecie w sektorze rejestracji domen . Dlaczego?

A dlaczego nie? (?miech) Web hosting i domeny tworz? specyficzny rynek, s? to inne us?ugi ni? chmura, ni? B2C. Dodam jednak, ?e we wszystkich tych krajach konkurujemy z lokalnymi graczami, co jest wyzwaniem. Wskaza?bym jednak, ?e naszym tajemnym sk?adnikiem sukcesu, tak w przypadku chmury czy domen, jest transparencja. Nie serwujemy rejestruj?cym domen? w OVH niespodzianek, jak to ma czasem miejsce w przypadku naszej konkurencji, gdzie oferta jest atrakcyjna na pocz?tku, ale ju? jej przed?u?enie okazuje si? bardzo drogie.

Czy podoba si? Wam w Polsce?

To mój pierwszy pobyt we Wroc?awiu, ale biuro OVH dzia?a tu od 1999 roku. Pod Warszaw? za? mie?ci si? nasze centrum danych i tu te? jest cz??? naszego centrum wsparcia oraz dzia? R&D. Jeste?my obecni w Polsce te? dlatego, ?e dla OVH jest to historycznie wa?ny rynek. Tak jak ju? wspomnia?e?, dzi?ki ró?nym produktom jeste?my znani na polskim rynku, tak jak we Francji. Polska jest rynkiem, który pr??nie si? rozwija. Fascynuj?ce jest móc si? temu przygl?da? i uczestniczy? w tym procesie. Ten kraj ?wietnie odzwierciedla efekt synergii, gdy talent ??czy si? z kompetencjami.

Jak odnajdujesz równowag? mi?dzy ?yciem prywatnym a prac?, czy jest to mocna strona OVH?

Pracuj?c dla OVH stajemy si? cz??ci? ducha tej firmy. T? gotowo?? weryfikujemy ju? podczas procesu rekrutacji (?miech). Na ka?dym etapie jest dla nas wa?ny entuzjazm i ch?? nauki.  Wymagamy du?ego zaanga?owania, ale cz?sto nasi pracownicy nie czuj?, ?e pracuj?. To troch? idealistyczne podej?cie, ale taka jest prawda, Jeste?my jedynym w Europie dostawc? us?ug w chmurze operuj?cym na tak? skal?, dlatego m.in. praca tu jest interesuj?ca. Innym wyzwaniem jest, jak utrzyma? tego ducha i wizj? firmy, poniewa? doceniamy ludzi za ich prac?, a nie stawiamy na procesy. Jest to trudne w tak dynamicznie rozwijaj?cej si? firmie.

Czy masz jeszcze co? dodatkowego do powiedzenia czytelnikom BrandsIT?

Powiedzia?em ju? naprawd? du?o, ale to, co chcia?bym doda? jako Europejczyk, to to, ?e kiedy dzia?acie jako przedsi?biorstwo, spójrzcie na dostawców us?ug w chmurze z punktu widzenia waszych klientów. Zadawajcie sobie w?a?ciwe pytania, które stawiaj? sobie u?ytkownicy. Najwa?niejsze s? dane. Sprawd?cie zatem alternatywn? chmur? od OVH.

Dzi?kujemy.

Udostępnij
Przez ponad 20 lat pracy w bran?y IT zdoby? do?wiadczenie w budowaniu kana?ów sprzeda?y, szczególnie w dystrybucji. Pasjonat bezpiecze?stwa IT.