We wspó?czesnych handlu planowanie zapasów i dostaw jest trudniejsze ni? kiedykolwiek. W tym skomplikowanym systemie nie sprawdzi si? ju? tzw. „ch?opski rozum”, nawet je?li dodatkowo jest wspierany przez arkusz kalkulacyjny. Aby mie? pe?ny obraz sytuacji, potrzebna jest wie?a kontrolna.
Control Tower, czy te? po polsku – wie?a kontrolna – to poj?cie zapo?yczone wprost z lotnictwa. W podstawowym znaczeniu odnosi si? do zarz?dzania skomplikowan? siatk? po??cze? lotniczych. Wszyscy wiemy, ?e praca kontrolera lotów jest niezwykle odpowiedzialna, a b??d pope?niony na wie?y mo?e doprowadzi? nawet do katastrofy.
Czym jest Control Tower w logistyce?
U?ycie tego samego poj?cia w odniesieniu do logistyki ma na celu podkre?lenie faktu, jak skomplikowane i odpowiedzialne jest zarz?dzanie przep?ywem towarów i us?ug. Tak jak wie?a kontrolna pozwala z szerokiej perspektywy analizowa? ruch lotniczy i podejmowa? trafne decyzje, tak te? Control Tower w przedsi?biorstwie pozwala skutecznie sterowa? ruchem produkcji, transportu, magazynowania, czy te? dostawami do klientów ko?cowych. Wspó?cze?nie ta siatka wzajemnych zale?no?ci bywa tak skomplikowana, ?e – szczególnie w du?ych firmach – zapanowanie nad ca?o?ci? bez specjalistycznego oprogramowania wydaje si? wprost niemo?liwe.
Co si? dzieje, gdy firma nie ma swojej wie?y kontrolnej? Decyzje podejmowane s? w poszczególnych dzia?ach bez zwracania uwagi na pe?ny kontekst sytuacji. Dzia? produkcji decyduje o poziomie produkcji bez wiedzy o tym, co i jak w danym momencie si? sprzedaje, a dzia? transportu usi?uje ogranicza? koszty dostaw bez uwzgl?dnienia optymalnego zarz?dzania magazynem. Ka?dy ocenia pojedynczo to, co dzieje si? na jego obszarze dzia?ania, ale nikt nie obejmuje zale?no?ci pomi?dzy poszczególnymi elementami tego systemu.
To szczególnie niebezpieczne w niestabilnych czasach, gdy reakcje rynku mog? by? trudne do przewidzenia. Zapotrzebowanie na rozmaite produkty mo?e si? szybko zmienia?. Zmieniaj? si? tak?e miejsca zakupów – sklepy stacjonarne ust?puj? miejsca internetowym, cho? nikt nie powiedzia?, ?e punkty stacjonarne nie mog? okresowo uzyskiwa? przewagi. Np. w bran?y ogrodniczej sezon wiosenno-letni mo?e sprzyja? zakupom stacjonarnym, nawet je?li w okresie jesienno-zimowym dominuj? zakupy internetowe. Z kolei w e-sklepach popularne s? coraz to inne metody dostaw.
Jak za tym wszystkim nad??y?? Najlepiej by?oby reagowa? natychmiast i od razu podejmowa? trafne decyzje. Szczególnie przy du?ej skali dzia?alno?ci wymaga? to b?dzie odpowiedniej integracji na poziomie oprogramowania.
Z czego sk?ada si? wie?a?
Okre?lenie „wie?a kontrolna” jest pewnego rodzaju uproszczeniem. W rzeczywisto?ci nie mamy tu do czynienia z budynkiem obserwacyjnym. Poj?cie to zawiera w sobie pot??ny arsena? zintegrowanych programów i operacji. Co to oznacza w praktyce?
– W naszej firmie Control Tower umo?liwia monitorowanie wykonywanych operacji, zapewnia pe?n? widoczno?? wszystkich procesów oraz umo?liwia analiz? na ka?dym etapie ?a?cucha dostaw – wyja?nia Daniel Korbus z firmy logistycznej XBS Group.
Oznacza to, ?e g?ówne funkcje wie?y kontrolnej mo?na podzieli? na 3 grupy. Pierwsza z nich to realizacja operacyjna. W oparciu o konfigurowalne aplikacje internetowe mo?liwe jest przyjmowanie zamówie? – przychodz?cych do firmy (np. od klientów internetowych), magazynowych (zwi?zanych z zapotrzebowaniem na przestrze? do sk?adowania towarów) oraz wychodz?cych z firmy (b?d? to m.in. zamówienia wysy?ane ze sklepu do dystrybutora lub producenta).
Drugi aspekt to widoczno??. Nie wystarczy mie? dane – trzeba je jeszcze zrozumie? i wyci?gn?? poprawne wnioski. W tym pomagaj? z kolei narz?dzia do raportowania i wizualizacji danych, które ??cz? dane z ?a?cucha dostaw z biznesem.
Trzeci zestaw funkcji to tzw. analityka – pozwala na ci?g?e doskonalenie operacji oraz optymalizacj? kosztów dostaw. Mowa tu zarówno o dostawach z zak?adu produkcyjnego do magazynu, jak i z magazynu do sklepu lub klienta ko?cowego.
– W przypadku naszej firmy cz??ci? ca?ego ekosystemu jest nowoczesny system magazynowy, zaawansowany system do zarz?dzania materia?ami promocyjnymi w sieciach handlowych (POS), system do zarz?dzania transportem, a nawet system do zarz?dzania materia?ami sezonowymi – mówi Daniel Korbus.Â
Skomplikowane algorytmy u?atwiaj? biznes
Nie b?dziemy tu wchodzi? w zawi?e kwestie techniczne. Musimy jednak wspomnie?, ?e elementy wie?y kontrolnej wykorzystuj? mnóstwo informatycznych mechanizmów.
Nale?y do nich m.in. Robotic Process Automation (RPA), czyli zestaw algorytmów, dzi?ki którym mo?liwa jest automatyzacja wielu interakcji pomi?dzy narz?dziami. Oprogramowanie to mo?e wyr?cza? pracowników w logowaniu si? do wielu, u?ywanych w jednym czasie systemów oraz w wykonywaniu okre?lonych operacji w tych programach. Mówi?c inaczej – RPA przyspieszaj? prac?, wykonuj?c rutynowe czynno?ci za u?ytkownika.
Odpowiednio skonfigurowane narz?dzia pozwalaj? ??czy? w jednym systemie zamówienia klientów ze sklepu internetowego oraz ze stacjonarnych oddzia?ów tej samej firmy. Zamówienia sk?adane przez klientów i kierowników sklepów mog? z kolei odnawia? automatyczne zamówienia sk?adane u producenta. Odbywa si? to na bie??co, na podstawie faktycznego zapotrzebowania. Integracja dotyczy tak?e transportu – zamówienia z danego dnia mog? by? o okre?lonej godzinie automatycznie przetwarzane na zlecenia odbioru i wysy?ane do firm kurierskich.
– Jeste?my zintegrowani z wieloma systemami e-commerce, takimi jak: Allegro, Click Shop, eBay, Ebexo, IAI, I-Systems, Magento, PrestaShop, Shoper, Sklepicom, SoteShop, WooCommerce. Integracja obejmuje równie? popularne firmy kurierskie, takie jak DHL, UPS, DPD, GLS. Do tego dochodzi integracja z systemami naszych klientów, dzi?ki czemu mo?liwy jest pe?ny przep?yw danych. To w?a?nie nim steruje wie?a kontrolna – wyja?nia przedstawiciel XBS Group. Â
Dzi?ki takiej integracji kana?y sprzeda?y on-line i off-line mog? by? zintegrowane w jednym, wielokana?owym systemie (tzw. omnichannel). W tym samym oprogramowaniu mog? by? przetwarzane zarówno zamówienia detaliczne, jak i firmowe.
Podsumowuj?c, wie?a kontrolna to rodzaj magistrali informacyjnej, która pozwala sprawnie koordynowa? wspó?prac? pomi?dzy ró?nymi dzia?ami przedsi?biorstwa (zakupy, produkcja, sprzeda? i dystrybucja), dostawcami us?ug logistycznych oraz uczestnikami rynku (sklepami, klientami). Dzi?ki inteligentnym po??czeniu ?a?cuch dostaw zaczyna funkcjonowa? niczym jeden spójny organizm.
Mo?liwo?ci, jakie zapewnia Control Tower jest bardzo wiele. Kluczowe jest stosowanie takich narz?dzi, które s?u?? usprawnianiu biznesu, przyspieszaniu przep?ywu towarów i generowaniu oszcz?dno?ci. Dlatego IT w logistyce nie nale?y si? obawia?. Wr?cz przeciwnie – warto wspó?pracowa? w?a?nie z takimi firmami, które w jak najszerszym zakresie wykorzystuj? nowoczesne oprogramowanie. Zazwyczaj oznacza to ni?sze koszty i najbardziej optymalne rozwi?zania.