Dodatki pozap?acowe mog? by? dla pracownika cennym uzupe?nieniem. Jak wynika z najnowszego Raportu P?acowego, przygotowanego przez Valueship na zlecenie SoDA – Organizacji Pracodawców Us?ug IT, 83% bior?cych udzia? w badaniu firm oferuje swoim zespo?om benefity zwi?zane z ochron? zdrowia. Dodatkowo, 77% proponuje zró?nicowane bonusy z obszaru sportu i kultury. SoDA przeprowadzi?a równie? analiz?, aby zidentyfikowa? profil typowego pracownika sektora IT. W ramach badania, postanowiono tak?e zdiagnozowa? najistotniejsze wyzwania zwi?zane z zarz?dzaniem zasobami ludzkimi w polskim sektorze technologicznym w najbli?szej przysz?o?ci.
“Nie jest tajemnic?, ?e podobnie jak w wielu innych bran?ach, równie? w IT, poziom wynagrodzenia i zakres obowi?zków nale?? do najwa?niejszych kryteriów wyboru nowego miejsca pracy. Wa?nym aspektem dla kandydatów, wynikaj?cym ze specyfiki pracy w sektorze, jest równie? stos technologiczny, w którym dany specjalista b?dzie pracowa? na co dzie? i realizowa? projekty. Chocia? benefity pozap?acowe nie znajduj? si? na szczycie listy wymaga? kandydatów, to firmy technologiczne dbaj? o ró?norodno?? i bogat? ofert? dodatków dla swoich pracowników. Co wi?cej, in?ynierowie oprogramowania coraz cz??ciej zwracaj? uwag? na specjalizacj? firm IT oraz na to, ?e dla wielu specjalistów wa?ne jest tak?e, aby by? cz??ci? organizacji, która ma pozytywny wp?yw na spo?ecze?stwo i przyczynia si? do pozytywnego wp?ywu technologii na codzienne ?ycie ludzi.”
podaje Bartosz Majewski, Prezes SoDA, CEO Codibly
Najpopularniejsze benefity w IT
Ponad 8 na 10 firm (83 proc.) proponuje swoim pracownikom i wspó?pracownikom dodatki zwi?zane ze zdrowiem. W?ród nich nale?y wymieni? przede wszystkim pakiety medyczne i ubezpieczeniowe, opiek? psychologiczn?, masa?e i wizyty u fizjoterapeuty, pakiety weterynaryjne dla zwierz?t pracowników, dofinansowanie do opieki medycznej dla dzieci czy dodatkowe p?atne dni urlopowe. Drug? najpopularniejsz? form? dodatków s? wszelkie bonusy zwi?zane z aktywno?ciami sportowymi, wydarzeniami kulturalnymi oraz bonusy okoliczno?ciowe. Oferuje je a? 77 proc. badanych firm, a w?ród nich s? m.in. karty sportowe, bilety do kin, teatrów czy na koncerty, zni?ki w o?rodkach wypoczynkowych, paczki ?wi?teczne, zni?ki na wyposa?enie domowe czy vouchery na zaj?cia dodatkowe i pozalekcyjne dla dzieci. Rozwój w?asny to tak?e popularna kategoria benefitów, oferowana przez 62 proc. pracodawców. W jej ramach pracownicy otrzymuj? dofinansowania do szkole? zawodowych, kursów j?zykowych, dost?p do platform e-learningowych czy e-booków. 32 proc. badanych firm daje równie? mo?liwo?? skorzystania z benefitów zwi?zanych z wy?ywieniem. W?ród nich s? m.in. ?niadania i lunche firmowe, dofinansowanie posi?ków, czy catering dietetyczny.
“Pracodawcy w bran?y IT staraj? si? zapewni? swoim pracownikom ró?norodne benefity pozap?acowe jako atrakcyjny i bardzo cz?sto oczekiwany przez kandydatów dodatek do oferty finansowej. W raporcie SoDA wida?, ?e wi?kszo?? firm skupia si? na zdrowiu pracowników, oferuj?c pakiety medyczne, ubezpieczenia, opiek? psychologiczn? oraz inne korzy?ci zwi?zane ze zdrowiem. W?a?nie pomoc psychologiczna czy z obszaru well-beingu sta?a si? popularnym benefitem podczas i zaraz po pandemii COVID-19. Szeroki wybór oferty benefitów jest wa?ny dla pracowników, poniewa? przyczynia si? do poprawy ich zdrowia i rozwoju osobistego, a to przek?ada si? na ni?sz? rotacj?. Pracodawcy zdaj? sobie spraw?, ?e konkurencyjno?? na rynku pracy wymaga wi?cej ni? tylko atrakcyjnych wynagrodze?.”
komentuje Wojciech Mach, Wiceprezes SoDA, CEO GFT Poland
“Benefity pozap?acowe s? wa?nym elementem strategii HR w firmach technologicznych. Nie s? one jednak jednolite i uniwersalne, lecz dostosowane do potrzeb i oczekiwa? pracowników oraz kultury organizacyjnej ka?dej firmy. Korzy?ci te stanowi? cz??? strategii ró?nych firm i dlatego s? zró?nicowane w zale?no?ci od tego, do czego przywi?zuj? firmy wag?. Dodatki te s? nie tylko atrakcyjnym uzupe?nieniem wynagrodzenia, ale tak?e sposobem na budowanie zaanga?owania i lojalno?ci pracowników i wspó?pracowników. Jednak?e nie s? one decyduj?cym czynnikiem dla specjalistów IT podczas wyboru nowego pracodawcy, chocia? firmy technologiczne staraj? si?, aby ich propozycje stanowi?y atrakcyjny dodatek do oferty finansowej.”
dodaje Ewa Ebelewicz-Plaza, Head of People w Future Processing
Rekrutacja najwi?kszym wyzwaniem HR w sektorze IT
Przedstawiciele firm informatycznych, którzy wzi?li udzia? w badaniu SoDA, wskazali równie? najwi?ksze wyzwania w obszarze zarz?dzania zasobami ludzkimi w nadchodz?cych miesi?cach. Niemal co 3 osoba (28 proc.) wskaza?a na rekrutacj?. Mimo spowolnienia w bran?y, firmy ca?y czas posiadaj? du?e luki kadrowe w najbardziej newralgicznych obszarach i specjalizacjach. 27 proc. respondentów jako du?e pole do poprawy wskazuje obszar zwi?zany z kultur? organizacyjn?. Jest to zwi?zane m.in. z budowaniem lojalno?ci i zaanga?owania pracowników oraz dostosowaniem do zmieniaj?cych si? nastrojów spo?ecznych w obliczu sytuacji gospodarczej i geopolitycznej. Trzecim najcz??ciej wskazywanym aspektem jest rotacja pracowników (16 proc. ankietowanych).
“Jak wynika z najnowszego Barometru Nastrojów SoDA, problemy z rekrutacj? plasuj? si? na pierwszym miejscu w?ród wyzwa?, z którymi mierz? si? polskie firmy IT. Ponadto, poszukiwanie, zatrudnienie i wdro?enie nowego pracownika to proces czasoch?onny, generuj?cy koszty i anga?uj?cy wiele pozosta?ych osób w firmie. Inwestuj?c w rozwój obecnego zespo?u, zyskujemy wi?c nie tylko czas, pieni?dze i zasoby, ale te? budujemy lojalno?? i zaanga?owanie. Takie dzia?ania maj? równie? odzwierciedlenie we wska?nikach retencji i zadowolenia w naszej firmie.”
powiedzia? Przemys?aw Mikus, Wiceprezes SoDA i COO Liki Mobile Solutions
“Aktualnie bran?a IT ma do czynienia z wieloma wyzwaniami, takimi jak rosn?ce wynagrodzenia, trudno?ci w rekrutacji pracowników oraz niepewna sytuacja geopolityczna. Polskie firmy technologiczne maj? jednak wiele do zaoferowania klientom na ca?ym ?wiecie i s? w stanie skutecznie konkurowa? z innymi podmiotami jako?ci? swojej pracy, etyk? czy blisko?ci? kulturow?. Wa?ne jest sta?e inwestowanie w rozwój wiedzy, do?wiadczenia i umiej?tno?ci, które pozwol? utrzyma? rodzim? pozycj? na rynku. Warto równie? nauczy? si? elastyczno?ci i gotowo?ci do zmiany. To, jak trudno przewidzie? wyzwania, jakie b?d? na nas czeka? w przysz?o?ci, pokaza?y nam ostatnie dwa lata, obfituj?ce w wiele zwrotów akcji. Wierz?, ?e z determinacj? i zespo?owym wysi?kiem jeste?my w stanie przetrwa? trudne czasy i osi?gn?? sukces w nadchodz?cych latach.”
podsumowuje Pawe? Pustelnik, Wiceprezes SoDA oraz Dyrektor Zarz?dzaj?cy i Cz?onek Zarz?du w Future Processing
Kim jest statystyczny pracownik IT w Polsce
Raport P?acowy 2023, który zosta? opracowany na bazie danych p?acowych 9 832 pracowników z 87 firm cz?onkowskich SoDA pozwoli? te? analitykom Valueship na stworzenie profilu statystycznego pracownika bran?y IT w Polsce. Z raportu wynika, ?e 51 proc. osób zatrudnionych w sektorze technologicznym to osoby w wieku mi?dzy 26 a 30 lat, a 40 proc. w wieku od 31 do 35 lat. Dominuj?c? form? wspó?pracy w IT w naszym kraju jest kontrakt B2B, który wybiera 59 proc, przy 36 proc. zatrudnionych na podstawie umowy o prac? (6 proc. – inne formy). 84 proc. wszystkich pracowników z rodzimego sektora IT w Polsce to programi?ci lub specjali?ci pracuj?cy na rzecz klienta zewn?trznego.