Zakaz handlu w niedziel? nap?dza obrót e-sklepów

Klaudia Ciesielska
6 Min

Obowi?zuj?cy od 1 marca 2018 roku zakaz handlu w wybrane niedziele zintensyfikowa?  ruch i sprzeda? internetow? w te dni. Wed?ug danych z raportu Traffic Trends, 62 proc. e-sklepów zanotowa?o wzrost ruchu, natomiast 55,5 proc. – skok sprzeda?y. Eksperci zajmuj?cy si? bezpiecze?stwem IT s? nastawieni do tego trendu optymistycznie. Zwracaj? jednak uwag? na kwestie techniczne, które u?atwi? sklepom optymalne wykorzystanie potencja?u sprzeda?y internetowej, a klientom zapewni? udane i bezpieczne transakcje.

Polski rynek sprzeda?y w Internecie osi?gn?? warto?? 40 mld z?. Wed?ug prognoz na 2018 rok roczna warto?? bran?y ma przekroczy? kwot? od 50 do nawet 60 mld z?. Natomiast w perspektywie trzech najbli?szych lat prognozowane jest jej podwojenie. Na polskim rynku e-commerce zarejestrowanych jest obecnie 29 198 sklepów. Nie jest to jednak ?atwa bran?a, co odzwierciedlaj? statystyki. Mimo ?e od 2013 roku dynamika wzrostu sprzeda?y on-line si?gn??a 34 proc., to jedynie co trzeci podmiot prowadz?cy sklep w sieci funkcjonuje od tego czasu bez zmian. To ?wiadczy o du?ej konkurencyjno?ci oraz wyzwaniach, z którymi musz? si? mierzy? internetowi sprzedawcy.

Szybko?? dzia?ania strony internetowej jest jednym z warunków powodzenia, podobnie jak wiarygodno?? serwisu, a przede wszystkim gwarancja bezpiecze?stwa, tak?e w kontek?cie udost?pniania danych osobowych. Ostatnie zawirowania, zwi?zane z wyciekiem danych w serwisie Facebook, powinny by? ostrze?eniem dla sprzedawców, opieraj?cych swoj? sprzeda? jedynie na kana?ach spo?eczno?ciowych.

O ile wi?ksze firmy, ?wiadome ró?nych zagro?e?, posiadaj? zazwyczaj w?asny hosting, umo?liwiaj?cy wiele opcji konfiguracyjnych, o tyle mniejsi gracze nie widz? takiej potrzeby i cz?sto wybieraj? platformy spo?eczno?ciowe, jako podstaw? swojej dzia?alno?ci – mówi Mariusz Dalewski, CEO, administrator i ekspert ds. bezpiecze?stwa IT w firmie MDDV. 

Aby nie zniech?ci? klienta

Z punktu widzenia w?a?ciciela e-sklepu ograniczenie niedzielnego handlu znakomicie sprzyja zwi?kszeniu obrotów, porównywalnie z okazjami typu Black Friday – mówi Robert Paszkiewicz, Dyrektor Sprzeda?y w OVH Polska. – Polski e-commerce z roku na rok cieszy si? rosn?c? popularno?ci?. Wed?ug prognoz warto?? tego rynku ma si?gn?? w 2020 r. nawet 70 mld z?. Wraz z decyzj? ustawodawcy, bran?a zyska?a pot??ny impuls, czemu b?dziemy – jako dostawca infrastruktury m.in. dla e-commerce – bacznie si? przygl?da?.

Chc?c skonsumowa? potencja? „zamkni?tych niedziel”, e-sklepy organizuj? specjalne promocje, kusz?c darmow? wysy?k? lub rabatem. Jako ?e akcje s? ograniczone w czasie, a ich celem jest obs?u?enie mo?liwie najwi?kszej liczby klientów, kluczowym warunkiem jest elastyczna infrastruktura hostuj?ca sklep online.

Skalowalno??, redundancja, ochrona anty-DDoS

Skok odwiedzin serwisu umo?liwia skalowalno?? witryny, czyli zwi?kszenie parametrów us?ugi na okre?lony czas i w razie potrzeby. Wi?kszo?? firm dostarczaj?cych hosting oferuje w takich sytuacjach jedynie przej?cie na wy?szy pakiet oraz zmian? parametrów na sta?e, a jedynie te wyspecjalizowane w utrzymywaniu rozwi?za? e-commerce oferuj? czasowe zwi?kszenie mocy obliczeniowej lub dedykowane zasoby. Wi?ksz? instalacj? e-commerce, bazuj?c? na kilku lub kilkunastu serwerach dedykowanych, które na co dzie? posiadaj? wystarczaj?c? moc obliczeniow?, mo?na wspomóc zasobami chmury obliczeniowej. Niektórzy dostawcy rozwi?za? oferuj? miesi?czny, a nawet godzinowy model rozliczenia, co jest szczególnie wygodne w przypadku konkursu czy akcji promocyjnej trwaj?cej np. przez 6 godzin.

Redundancja infrastruktury, czyli jej nadmiarowo??, jest szczególnie wa?na, gdy chcemy zagwarantowa? ci?g?o?? dzia?ania i wysok? dost?pno?? stron WWW. Infrastruktura oparta o klastry serwerów, gdzie ka?dy z elementów wyst?puje co najmniej podwójnie, jest cz?sto stosowanym rozwi?zaniem. Umo?liwia rozdzielenie ruchu na kilka serwerów, co sprawdzi si? w sytuacji awaryjnej, zapewniaj?c ci?g?o?? dzia?ania, przy konieczno?ci zast?pienia uszkodzonego serwera. Dzi?ki temu klienci nie odczuj? niedogodno?ci zwi?zanych z chwilow? niedost?pno?ci? cz??ci systemu i b?d? mogli bez problemów kontynuowa? zakupy.

Zdarzaj? si? sytuacje, w których skalowalna infrastruktura oraz redundantna architektura witryny nie zabezpieczy sklepu internetowego przed przestojem. Dzieje si? tak na przyk?ad, kiedy sklep staje si? celem ataku DDoS. Obecnie ataki tego typu potrafi? si?ga? nawet 1,3 Tbps przepustowo?ci, a takiej mocy nie jest w stanie zneutralizowa? zwyk?a zapora sieciowa. Pomóc mo?e wtedy jedynie dostawca us?ug o rozleg?ej sieci szkieletowej, który dysponuje ca?ym szeregiem zabezpiecze? wykrywaj?cych i niweluj?cych ataki. Ochrona anty-DDoS jest wa?nym elementem wysoko dost?pnych rozwi?za? hostingowych. Warto si? upewni?, czy jest oferowana w pakiecie, np. w hostingu oraz czy jest bezp?atna.

Zapewnienie bezpiecze?stwa hostingu i strony s? jednymi z podstawowych czynników ?wiadcz?cych o stabilno?ci w funkcjonowaniu biznesu internetowego. Firmy e-commerce powinny o tym pami?ta?. Gdy posiadana us?uga hostingowa staje si? niewystarczaj?ca i potrzebna jest o wiele wi?ksza skala, alternatyw? pozostaj? serwery VPS, serwery dedykowane lub chmura obliczeniowa.

Optymistyczne perspektywy

W 2018 roku 39 niedziel b?dzie wolnych od handlu. Rok pó?niej sprzeda? b?dzie mo?liwa jedynie w ka?d? ostatni? niedziel? miesi?ca, natomiast w 2020 roku – w 7 niedziel, które b?d? powi?zane z wyprzeda?ami. Polskie przepisy prawa dotycz?ce mo?liwo?ci handlu mog? by? szans? dla sklepów internetowych na zagarni?cie cz??ci rynku. Istotne jest, ?eby potrafi?y one wykorzysta? nadarzaj?c? si? okazj?.

Traffic Trends, RAPORT: Sprzeda? internetowa w niedziele bez handlu, marzec 2018 r. Badanie zosta?o przeprowadzone na bazie 382 polskich sklepów internetowych w okresie od 19.02.2018 do 18.03.2018
Bisnode, Raport Bisnode: Rynek e-commerce w Polsce w 2017/2018 roku, 6 kwietnia 2018 roku
OVH, https://www.ovh.pl/wiadomosci/artykuly/a2591.1-3-tbps-zneutralizowany-atak-dzieki-ovh-antyddos-vac, 29 marca 2018 roku.
Udostępnij
Redaktor Brandsit