6 tygodni, 15 partnerów, niemal 5 tysi?cy kilometrów bez emisji. Zako?czy? si? pierwszy etap projektu ELAB – Miasto Czystego Transportu. Wst?pne wyniki potwierdzaj? mo?liwo?? elektryfikacji flot w?ród partnerów badania. Pojazdy elektryczne w wi?kszo?ci przypadków pozwalaj? w pe?ni zast?pi? w wykonywaniu codziennych zada? pojazdy konwencjonalne.
Celem projektu ELAB – Miasto Czystego Transportu, realizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) we wspó?pracy z 15 partnerami, jest porównanie osobowych i dostawczych samochodów elektrycznych i spalinowych w dwóch obszarach. Pierwszy to obszar ekonomiczny i polega na analizie ca?kowitych kosztów posiadania (TCO). Drugi to obszar ?rodowiskowy, w ramach którego sprawdzana jest emisyjno?ci na etapie eksploatacji. Pojazdy b?d? testowane w rzeczywistych warunkach u?ytkowania ??cznie przez 18 tygodni.
– W projekt „ELAB – Miasto Czystego Transportu” zaanga?owa?o si? wiele podmiotów
z ca?ego ?a?cucha warto?ci elektromobilno?ci. Dostarczone przez Renault Polska pojazdy
w minionych 6 tygodniach by?y eksploatowane przez Wydzia? Zarz?dzania Kryzysowego
i Bezpiecze?stwa Urz?du Miasta ?odzi, a tak?e przez firmy takie jak: DHL, IKEA Retail Polska, Rhenus oraz Veolia. Z wst?pnych statystyk wynika, ?e pojazdy elektryczne pokona?y 4 737 km – mówi Albert Kania z PSPA, koordynator projektu ELAB.
Wydzia? Zarz?dzania Kryzysowego i Bezpiecze?stwa przetestowa? pojazdy osobowe – Renault ZOE i Renault CLIO. Jak wynika z wst?pnych analiz, urz?dnicy znacznie wi?cej kilometrów przejechali pojazdem elektrycznym (61% z ??cznego przebiegu z ok. 1 368 km), co ?wiadczy o du?ym potencjale w wykorzystaniu osobowych pojazdów elektrycznych w strukturach ?ódzkiego magistratu. Dodatkowo analizy d?ugo?ci pojedynczej podró?y wskazuj? na niemal identyczny zakres przejechanego dystansu, 12 km dla pojazdu elektrycznego i 13 km dla pojazdu spalinowego.
– Pracownicy zgodnie stwierdzili, ?e ich oczekiwania samochód spe?ni? w 100 proc. Podczas u?ytkowania samochodu elektrycznego Renault ZOE uda?o si? zrealizowa? wszelkie zadania na terenach zurbanizowanych. Zasi?g nie stwarza? dodatkowych problemów – jedno ?adowanie pozwala?o na podejmowanie jednodniowych interwencji. Oba testowane samochody trzeba uzna? za komfortowe – jednak ze wskazaniem na pojazd elektryczny, cho?by ze wzgl?du na poziom ha?asu w trakcie jazdy, a bior?c pod uwag? koszty eksploatacji przewaga staje si? oczywista – mówi Jacek Grzelak, kierownik Oddzia?u Centrum Zarz?dzania Kryzysowego w ?odzi.
Samochody osobowe w pierwszym etapie badania trafi?y równie? do Veolii. W tym wypadu odnotowano najwi?kszy ??czny przebieg przypadaj?cy na par? pojazdów (3 136 km) oraz najbardziej równe wykorzystanie pojazdów – 48 proc. tras wykonano pojazdem elektrycznym, a 52 proc. pojazdem spalinowym. Dodatkowo, pracownicy Veolii odbyli najd?u?sz? dzienn? tras? samochodem elektrycznym, licz?c? niemal 220 km.
– Jeste?my bardzo zadowoleni z udzia?u w projekcie ELAB, który doskonale wpisuje si? zaanga?owanie Veolii w rozwój elektromobilno?ci. Ju? po pierwszym etapie u?ytkowania samochodów elektrycznych mog? powiedzie?, ?e zasi?gi osi?gane przez nie odpowiadaj? specyfice codziennej pracy s?u?b eksploatacyjnych w ciep?ownictwie. Funkcjonalno?? u?ytkowa równie? nie odbiega od pojazdów spalinowych. W poruszaniu si? po mie?cie wa?ne s? udogodnienia zwi?zane z mo?liwo?ci? korzystania z buspasów czy uprzywilejowanych stref parkingowych. Przewag? pojazdów elektrycznych nad spalinowymi s? koszty zwi?zane z paliwem. Tutaj chc? zaznaczy?, ?e kluczowe dla Veolii jest korzystanie z zielonej energii produkowanej z odnawialnych ?róde?. Wtedy mo?emy mówi? o w pe?ni zielonym transporcie – mówi Pawe? Borowski, Dyrektor Sieci ciep?owniczej Veolia Energia ?ód?.
Pracownicy firmy DHL otrzymali do testów natomiast pojazd dostawczy Renault MASTER oraz lekki pojazd dostawczy KANGOO, w wersjach spalinowych i elektrycznych. ??cznie
w ci?gu 6 tygodni, cztery pojazdy testowe w??czone do floty DHL pokona?y dystans blisko 4 000 km. ?rednia d?ugo?? jednej zarejestrowanej podró?y wynosi?a 6 km, podczas gdy wersji spalinowej 7km. W przypadku MASTERA rozbie?no?? kszta?towa?a si? nieco wy?ej, 5 km dla wersji elektrycznej i 8 km dla wariantu spalinowego.
– Ju? pierwsze tygodnie testów dodatkowo utwierdzi?y nas w przekonaniu, ?e nasza strategia, która zak?ada budow? ekologicznej zeroemisyjnej floty elektrycznych samochodów i rowerów, jest w?a?ciwym kierunkiem. Kurierzy zaanga?owani w badanie zgodnie stwierdzili, ?e testowane modele nie tylko spe?niaj? wymagania w kwestii zasi?gu, ale tak?e zapewniaj? wygod? i komfort podczas eksploatacji. W ich ocenie samochody elektryczne, u?ytkowane na potrzeby kurierskiego transportu miejskiego, posiadaj? zdecydowan? przewag? nad spalinowymi odpowiednikami. Wa?nym aspektem jest fakt, ?e testowane modele maj? system zabezpieczaj?cy przed skokami napi?cia. To istotny element wyposa?enia zwi?kszaj?cy poziom bezpiecze?stwa. Kiedy ?adowarka wykrywa skok, samochód automatycznie si? blokuje. Kurierzy docenili tak?e dynamik? przyspieszenia i p?ynno?? hamowania – mówi Bart?omiej Wn?k, Dyrektor ds. Operacyjnych, Cz?onek Zarz?du w DHL Parcel Polska.
MASTERY zosta?y tak?e przetestowane w firmie Rhenus. W czasie trwania badania pojazdy przejecha?y 2 784 km. Analizuj?c bli?niacze okresy eksploatacji, pojazd elektryczny przejecha? 21,5% tras. W ci?gu tygodnia ?redni przebieg wersji spalinowej wyniós? ok. 812 km, podczas gdy dla wersji elektrycznej 174 km, co w analizowanym okresie 6 tygodni stanowi najwi?ksz? ró?nic? w wykorzystaniu pojazdów.
– W ostatnich tygodniach mieli?my okazj? testowa? pojazdy Renault MASTER oraz Renault MASTER Z.E. Dzi?ki mo?liwo?ci zaimplementowania do naszych codziennych dzia?a? samochodu elektrycznego, mogli?my pozna? mo?liwo?ci oraz ograniczenia, które pojawi? si? przy wprowadzaniu w naszej firmie floty elektrycznej. Do?wiadczenia kierowców by?y bardzo pozytywne, nie napotkali ?adnych problemów w trakcie codziennej pracy. W ich opinii pojazdy elektryczne s? bardzo proste w eksploatacji. Obecnie niezb?dne s? prace nad wyd?u?eniem zasi?gu pojazdów elektrycznych, poniewa? to on jest ich najwi?ksz? wad? – mówi Maciej Dudek, Project Manager, Rhenus Logistics
Do IKEA trafi?y lekkie pojazdy dostawcze Renault KANGOO. Pojazdy przejecha?y dystans
1 240 km, z których za 36% pokonanych kilometrów odpowiada? pojazd elektryczny. ??czna liczba zrealizowanych podró?y mi?dzy pojazdem spalinowym a elektrycznym w badanym okresie ró?ni?a si? o zaledwie 7 (47 do 40), co wskazuje na równe wykorzystanie pojazdu w planowaniu pracy. Analizuj?c najd?u?sz? podró? dzienn?, dla pojazdu spalinowego wynios?a ona 244 km, podczas gdy dla pojazdu elektrycznego 74,5 km.
– Elektryczny samochód Renault KANGOO testowany by? przez nas przy wykonywaniu us?ug wymiarowania w domach klienta. Z uwagi na charakter wykonywanej pracy, zasi?g samochodu elektrycznego pozwoli? nam na wykonanie 80% zada?. Widzimy du?y potencja? w wykorzystywaniu samochodów elektrycznych, w szczególno?ci w obszarze miejskim. Zobowi?zali?my si?, ?e do 2025 roku 100% transportu realizowanego w zwi?zku z dostawami i us?ugami dla klientów b?dzie bazowa?o na pojazdach elektrycznych lub innych rozwi?zaniach zeroemisyjnych. – mówi Beata Jasiczek, Fulfilment Sourcing Manager IKEA
Etap badawczy projektu ELAB – Miasto Czystego Transportu zako?czy si? oficjalnie 5 lutego 2021 r. Obecnie pojazdy eksploatowane s? we flocie Zak?adu Wodoci?gów i Kanalizacji w ?odzi, DHL, Veolii i InPost, w ostatnim etapie realizowanym w okresie stycze?-luty, pojazdy dostawcze trafi? na testy do floty InPost oraz Zarz?du Dróg i Transportu w ?odzi. Nast?pnie wszystkie pozyskane wyniki zostan? poddane szczegó?owej analizie oraz opracowaniu w celu przygotowania raportu podsumowuj?cego badanie, w którym zostan? uwzgl?dnione wszelkie aspekty finansowe, ?rodowiskowe, ale równie? i spo?eczne, wynikaj?ce z przej?cia na pojazdy elektryczne w badanych flotach partnerskich.
??cznie w projekcie bior? udzia? po 3 pary pojazdów elektrycznych i spalinowych. Ka?dy samochód wyposa?ony jest w specjalne urz?dzenie telematyczne firmy Webfleet Solutions, a za infrastruktur? ?adowania pojazdów odpowiadaj? firmy EVBox oraz EV Charge.