Zapewnienie ciag?o?ci dzia?ania i bezpiecze?stwa danych, czyli kompetencje, które s? dzi? w cenie

Izabela Myszkowska
8 Min

Sektorowa Rada ds. Kompetencji Informatyka oraz Sektorowa Rada ds. Kompetencji Telekomunikacja i Cyberbezpiecze?stwo przygotowa?y pierwsz? edycj? raportu pt. „Potrzeby kompetencyjne w kontek?cie skutków pandemii koronawirusa”. Efektem prac s? zbiorcze wyniki z badania dotycz?cego dzia?a? antycovidowych w sektorach: Informatyka oraz Telekomunikacja i Cyberbezpiecze?stwo.

– Obecnie obserwowane zmiany b?d? mia?y trwa?y wp?yw na dalszy rozwój sytuacji na rynku pracy w sektorze IT. Pandemia i jej skutki wp?yn??y na zwi?kszenie zapotrzebowania na kompetencje zwi?zane z zapewnieniem ci?g?o?ci dzia?ania firm oraz ich bezpiecznego funkcjonowania w nowych, kszta?tuj?cych si? obecnie warunkach. Niezb?dny jest nowy model zarz?dzania pozyskiwaniem i rozwojem kwalifikacji koniecznych do sprawnego obs?u?enia dynamicznie wdra?anych procesów cyfryzacji mówi Beata Ostrowska, Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego, Przewodnicz?ca Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Informatyka.

Pandemia COVID-19 wywo?a?a nieodwracalne zmiany, które maj? ogromny wp?yw na ?ycie, zdrowie i zachowania spo?ecze?stwa. Rz?dz?cy z ca?ego ?wiata musieli dokona? wielu zmian w ustawodawstwie, które cz?sto bywa?y nag?e i restrykcyjne, a ich skutki odczuwalne s? do dzisiaj. Dla wielu sektorów gospodarki zako?czy?o si? to kryzysem, ale stopniowo wszystkie firmy wdra?aj? rozwi?zania, dzi?ki którym dzia?anie biznesów mo?e wróci? na w?a?ciwe tory. By?o to ogromne wyzwanie zarówno dla firm staraj?cych si? utrzyma? na rynku w niepewnych czasach, jak i dla sektorów IT oraz telekomunikacji i cyberbezpiecze?stwa, staraj?cych si? sprosta? niespotykanemu dot?d zapotrzebowaniu na us?ugi. Skala i tempo zmian wymusi?y od tych sektorów opracowywanie nowych, skutecznych rozwi?za?, umo?liwiaj?cych bezpieczne funkcjonowanie firm z wielu bran?. Proponowane dzia?ania, takie jak rozpowszechnienie spotka? w trybie on-line, wpisa?y si? w standardy funkcjonowania firm i b?d? dalej stosowane nawet po zako?czeniu pandemii.

– Sytuacja pandemiczna ujawni?a w sektorze telekomunikacji i cyberbezpiecze?stwa, podobnie jak w wielu innych bran?ach, jakie s? strategiczne potrzeby kompetencyjne i krytyczne obszary dzia?ania firm. Z badania „Potrzeby kompetencyjne w kontek?cie skutków pandemii koronawirusa” wynika, ?e najwa?niejszym dzia?aniem dla firm, które zosta?o podj?te w odpowiedzi na skutki pandemii, by?a aktualizacja polityki cyberbezpiecze?stwa, czyli opracowanie i wdro?enie procedur dostosowanych do trwaj?cej sytuacji i jej skutków. Teraz gdy wszystko powoli si? stabilizuje, nale?y skupi? si? na zadbaniu o to, aby takie dokumenty zosta?y nale?ycie zaktualizowane i równie? w przysz?o?ci mog?y usprawni? dzia?anie organizacji. Sposoby zarz?dzania w kryzysie powinny sta? si? fundamentem dzia?ania ka?dej firmy, szczególnie w obliczu mo?liwych, kolejnych fal wirusamówi Wies?aw Paluszy?ski, Prezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego, Przewodnicz?cy Sektorowej Rady ds. Kompetencji Telekomunikacja i Cyberbezpiecze?stwo.

– Zapewnienie bezpiecze?stwa danych, aplikacji i sieci w zwi?zku z wprowadzeniem pracy zdalnej i ?wiadczenia us?ug na odleg?o??, a przede wszystkim nieprzerwanego dzia?ania samej organizacji, stanowi? obecnie najwa?niejsze wyzwanie dla prawid?owego funkcjonowania firmy, równie? od strony prawnej. Dlatego warto zadba? w obszarze kompetencji pracowników o odpowiednie szkolenia, które pozwol? zlikwidowa? luki w tym zakresiedodaje Xawery Konarski, Starszy Partner w Kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy, Cz?onek Sektorowej Rady ds. Kompetencji Telekomunikacja i Cyberbezpiecze?stwo.

Kluczowe wnioski z raportu
·       Wed?ug respondentów najwa?niejszym dzia?aniem dla ich firmy, które zosta?o podj?te w odpowiedzi na skutki pandemii, jest aktualizacja polityki cyberbezpiecze?stwa, czyli opracowanie i wdro?enie procedur cyberbezpiecze?stwa dostosowanych do wymogów sytuacji pandemicznej i jej skutków oraz zwi?kszenie szybko?ci reakcji na zmieniaj?ce si? potrzeby klientów i zg?aszane problemy. Zadania te wskazywane by?y istotnie cz??ciej przez przedstawicieli z sektora IT ni? z sektora TCB.
·       Strategicznymi kierunkami dzia?a? dla planów rozwoju firmy s? przede wszystkim: zapewnienie warunków technicznych do zdalnej obs?ugi realizowanych zada? oraz identyfikacja technologii i rozwi?za? z najwi?kszym potencja?em na przysz?o??.
·       W przedsi?biorstwach z sektora TCB istotnie cz??ciej wskazywano na bardzo ma?y zakres zmian w funkcjonowaniu firmy. Zmiany dotychczasowego modelu dzia?ania, które zosta?y wprowadzone w zwi?zku z sytuacj? pandemiczn?, b?d? trwa?e zdaniem wi?kszo?ci respondentów. Gros odpowiadaj?cych uwa?a, ?e modyfikacje modelu dzia?ania firm wprowadzone przez pandemi? wp?yn??y na zmian? kompetencji pracowników co najmniej w umiarkowanym stopniu.
·       Zdecydowana wi?kszo?? odpowiadaj?cych uwa?a, ?e pandemia i jej skutki nie zmieni? nic w aspekcie potrzeb kompetencyjnych w ich firmach w ci?gu najbli?szych 12 miesi?cy, szczególnie w mikrofirmach, zatrudniaj?cych do 9 pracowników.
·       Przedsi?biorcy nie s? pewni, jak zmieni si? zatrudnienie w ich firmach w ci?gu najbli?szych 12 miesi?cy. Sytuacja pandemiczna spowodowa?a, ?e planowanie poziomu zatrudnienia w krótkiej perspektywie czasowej mo?e by? problematyczne, niemniej jest to konieczne w kontek?cie planowania rozwoju przedsi?biorstwa. Rekomendacj? w tej sytuacji jest stworzenie awaryjnych planów zarz?dzania firm?, które zak?adaj? ró?ne sytuacje zwi?zane z poziomem zatrudnienia (np. zaplanowanie mo?liwych dzia?a?/rozwi?za? w przypadku konieczno?ci zmniejszenia zatrudnienia, które mo?e by? zwi?zane z ci?ciem kosztów w sytuacji pandemicznej).
·       Zarówno w chwili pojawienia si? pandemii, jak i obecnie, najwa?niejsz? kwesti? dla funkcjonowania firm z sektora jest utrzymanie ci?g?o?ci jej dzia?ania. Warto rozwa?y? wprowadzenie strategii dzia?ania kryzysowego na wypadek pojawienia si? kolejnych fal pandemii oraz przygotowa? ju? teraz scenariusze dzia?ania firmy pozwalaj?ce na utrzymanie ci?g?o?ci jej dzia?ania.
·       Zapewnienie bezpiecze?stwa danych, aplikacji i sieci w zwi?zku z wprowadzeniem pracy zdalnej, zdalnej obs?ugi klientów i ?wiadczenia us?ug na odleg?o?? jest obecnie, zaraz za utrzymaniem ci?g?o?ci dzia?ania firmy, najwa?niejszym zadaniem. Warto skierowa? dzia?ania firmy na ten obszar zada? i – je?li jest to konieczne – zapewni? pracownikom odpowiednie szkolenia podnosz?ce ich kompetencje w opisywanym aspekcie.
·       W perspektywie najbli?szych 12 miesi?cy najwa?niejsz? kompetencj? b?dzie obs?uga klienta, w tym równie? ?wiadczenie us?ug pomocy technicznej w trybie zdalnym. Nale?y ju? teraz przeprowadzi? plan szkole? pracowników przygotowuj?cych ich do pracy z klientem w trybie zdalnym.
·       Co trzeci badany uwa?a, ?e w zwi?zku z sytuacj? pandemiczn? i jej prognozowanymi skutkami nale?y jak najszybciej wprowadzi? zmiany w systemie edukacji. Wed?ug ponad po?owy badanych powinno si? ju? teraz aktualizowa? i dostosowywa? programy kszta?cenia na studiach i w szko?ach ponadpodstawowych, a tak?e udost?pnia? ?rodki na przekwalifikowanie pracowników i zwi?kszy? liczb? (zdalnych) szkole? i kursów dla pracowników w sektorze.

Celem badania by?a identyfikacja krytycznych obszarów i strategicznych potrzeb, a tak?e luk kompetencyjnych w sektorach IT oraz TCB, wynikaj?cych z sytuacji zwi?zanej ze skutkami pandemii koronawirusa. Raport wskazuje równie?, jakie potrzeby kompetencyjne zosta?y ujawnione podczas trwania pandemii. Przedstawia tak?e prognozowane skutki oraz weryfikuje niezb?dne kompetencje do prawid?owego funkcjonowania firm w rzeczywisto?ci okre?lonej warunkami wywo?anymi przez COVID-19. Wszystkie wnioski b?d? stanowi? podstaw? do tworzenia scenariuszy dla przysz?ych dzia?a? szkoleniowych, edukacyjnych i doradczych w kontek?cie zapewnienia potrzebnych kwalifikacji i kompetencji, zapewniaj?cych sprawne funkcjonowanie biznesu w obliczu istniej?cych zak?óce? oraz prognozowanych skutków pandemii.

Raport jest dost?pny w wersji do wydruku na stronie

Udostępnij