Zapowiada si? boom na pojazdy ci??arowe zasilane gazem ziemnym

Newsroom BrandsIT
5 Min

Auta na gaz mog? pomóc polskim przewo?nikom w utrzymaniu pozycji lidera na europejskim rynku przewo?ników – ocenia Jacek Nowakowski z IVECO Poland. Ta?sze w u?ytkowaniu od diesla sprawdzaj? si? lepiej na d?u?szych trasach ni? te z elektrycznym nap?dem. Zainteresowaniu odbiorców sprzyja tak?e zerowa stawka akcyzy dla paliw gazowych wprowadzona w sierpniu br. Dodatkowo w przysz?ym roku rusz? dop?aty do zakupu ci??arówek nap?dzanych gazem ziemnym, które maj? wynie?? do 100 tys. z?.

Auta zasilane gazem s? ta?sze w u?ytkowaniu. Dodatkowo w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu gazowe pojazdy ci??arowe obj?te s? wsparciem w wysoko?ci 100 tys. z?. W tej chwili czekamy na ostatnie podpisy pod rozporz?dzeniem i w przysz?ym roku nasi przewo?nicy wzorem np. przewo?ników niemieckich b?d? mogli otrzyma? dofinansowania do zakupu pojazdów – mówi Jacek Nowakowski, Gas Business Development Manager w IVECO Poland. – W znacz?cy sposób poprawi? one konkurencyjno?? naszych przewo?ników na europejskim rynku transportowym.

Zadaniem Funduszu Niskoemisyjnego Transportu jest finansowanie projektów zwi?zanych z rozwojem elektromobilno?ci oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych. Zgodnie z za?o?eniami na wsparcie mog? liczy? nie tylko osoby fizyczne, ale i przedsi?biorcy przy zakupie pojazdów zasilanych energi? elektryczn?, gazem czy wodorem. Jak wynika z projektu rozporz?dzenia, nap?dzane gazem ziemnym pojazdy kategorii N3, czyli o dopuszczalnej masie ca?kowitej powy?ej 12 t, zostan? obj?te wsparciem na poziomie 30 proc. kosztów kwalifikuj?cych si? do obj?cia wsparciem, ale nie wi?cej ni? 100 tys. z?.

Sprzedali?my w Polsce oko?o 200 pojazdów zasilanych skroplonym gazem ziemnym. W ca?ej Europie tych pojazdów je?dzi oko?o 5 tys., a w wi?kszo?ci to auta IVECO. Przysz?y rok wygl?da bardzo obiecuj?co – ocenia Jacek Nowakowski. – My?l?, ?e w przysz?ym roku b?dziemy mieli ju? kilkaset pojazdów poruszaj?cych si? po europejskich drogach z polskimi numerami rejestracyjnymi zasilanych skroplonym gazem ziemnym.

Do gazu ziemnego przekonuje si? coraz wi?cej odbiorców. To m.in. efekt wprowadzonej w sierpniu 2019 roku zerowej akcyzy dla paliw gazowych (CNG i LNG) wykorzystywanych do nap?du pojazdów silnikowych. Niskie ceny gazu ziemnego na europejskich gie?dach i zerowa akcyza sprawiaj?, ?e pojazdy zasilane gazem stanowi? korzystn? alternatyw? dla diesla. Dla przyk?adu, koszt przejechania 100 km w Polsce modelem Iveco Stralis NP460 wynosi mniej ni? 60 z?. W przypadku pojazdu zasilanego dieslem jest to ponad 100 z?otych.

Przez t? zmian? dzisiaj gaz do pojazdów jest ta?szy o oko?o 30–40 proc., a to powoduje, ?e koszt przejechania jednego kilometra oscyluje w granicach 60 groszy – wylicza Jacek Nowakowski.

Znacz?ce s? tak?e korzy?ci ekologiczne. Pojazdy gazowe emituj? o 99 proc. mniej cz?stek sta?ych, o 90 proc. mniej dwutlenku azoty i o 95 proc. mniej dwutlenku w?gla przy zasilaniu biometanem.

Jedyny problem, jaki w tej chwili dostrzegamy, to brak koniecznej infrastruktury do tankowania pojazdów, natomiast jej te? przybywa. W tym roku ju? kolejne stacje powstaj? w Polsce, Niemczech, wi?c nasi przewo?nicy b?d? mieli gdzie zatankowa? – mówi Jacek Nowakowski.

Jak podkre?la, w przypadku samochodów ci??arowych pojazdy nap?dzane energi? elektryczn? nie s? alternatyw? dla gazu.

Pojazd ci??arowy ma dopuszczalna mas? ca?kowit? z ?adunkiem oko?o 40 ton i pokonuje mniej wi?cej dziennie oko?o tysi?ca kilometrów. Aktualnie dost?pny jest tylko jeden pojazd elektryczny, Tesla Semi, który ma zasi?g oko?o 800 km. Co wa?niejsze, te auta maj? rz?d baterii, który wa?y oko?o 8 ton, a to powoduje, ?e przewo?nik musia?by przewozi? mniejsze ?adunki, a przez to jego biznes by?by mniej op?acalny – t?umaczy przedstawiciel IVECO Poland.

Za to w obszarze komunikacji zbiorowej w miastach przewag? maj? autobusy elektryczne. Polska jest najwi?kszym producentem i eksporterem takich pojazdów w UE.

Autobusy miejskie, które poruszaj? si? po drogach danych miast, je?d?? dziennie mniej wi?cej oko?o 300 km. Dzisiaj pojazdy zasilane energi? elektryczn? pewno stanowi? doskona?? alternatyw? do pojazdów diesla, natomiast flot? uzupe?niaj? pojazdy gazowe. Tam, gdzie dany operator nie chce budowa? infrastruktury do ?adowania pojazdów elektrycznych, mo?e skorzysta? z pojazdów zasilanych spr??onym gazem ziemnym – mówi Jacek Nowakowski.

Tak?e zakup ekologicznych autobusów zostanie obj?ty dofinansowaniem. Propozycja Ministerstwa Energii zak?ada, ?e do elektrycznego dop?ata obejmie 55 proc. kosztów, ale nie wi?cej ni? 1,045 mln z?, w przypadku pojazdu nap?dzanego spr??onym gazem ziemnym (CNG) lub skroplonym gazem ziemnym (LNG) – 15 proc. kosztów, ale nie wi?cej ni? 150 tys. z?.

Udostępnij