Wbrew obawom wielu pracodawców, system pracy hybrydowej z regu?y nie wp?ywa negatywnie na produktywno?? zespo?u. Przy tym w blisko 40% przypadków odnotowano wzrost efektywno?ci. W zwi?zku z rosn?cym zaufaniem do home office, biznes ch?tnie kontynuuje proces cyfryzacji. Wp?yn??a na to równie? stabilizacja rynkowa po okresie pandemii, która mia?a zwi?zek m.in. z uwolnieniem bud?etów inwestycyjnych. Organizacje, które w obliczu lockdownu podj??y decyzj? o dora?nej digitalizacji swoich zasobów, dzi? chc? równie? efektywnie nimi zarz?dza?. Wed?ug danych Iron Mountain, zainteresowanie wdro?eniem cyfrowych repozytoriów danych wzros?o w ostatnich miesi?cach o blisko 100%.
Produktywno?? w ramach pracy zdalnej
Pomijaj?c aspekt technologiczny, najwi?ksz? barier? przy wdra?aniu pracy zdalnej w okresie pandemii okaza? si? brak wystarczaj?cego zaufania pracodawców do cz?onków swojego zespo?u. Managerowie obawiali si? wówczas przede wszystkim niskiej skuteczno?ci w pe?ni zdalnego zarz?dzania, ale tak?e obni?enia efektywno?ci pracowników. Badania rynkowe potwierdzaj?, ?e wybór preferowanego przez zespó? modelu pracy mia? cz??ciej pozytywny wp?yw na ich satysfakcj?, a tym samym równie? poziom zaanga?owania. Nawet 40% pracodawców deklaruje wzrost produktywno?ci pracowników od czasu, gdy okoliczno?ci wymusi?y funkcjonowanie w nowych realiach. Ju? w 2021 r., po kilkunastu miesi?cach pandemicznych do?wiadcze?, a? 92% managerów ocenia?o prac? zdaln? pozytywnie. Nie oznacza to jednak ko?ca wyzwa? w tym obszarze.
Z mojego do?wiadczenia wynika, ?e zaufanie pracodawców do pracy zdalnej konsekwentnie ro?nie. Ma to oczywi?cie zwi?zek z coraz d?u?szym sta?em funkcjonowania w tym modelu. Ostatnie miesi?ce pokaza?y, ?e nie warunkuje on mniejszego zaanga?owania pracowników. Obawy managerów nie by?y jednak zupe?nie bezzasadne. W firmach, które nie przyk?ada?y wcze?niej wagi do kszta?towania ?wiadomej, innowacyjnej kultury organizacyjnej, przekonanie pracowników do nowych technologii cz?sto okazywa?o si? k?opotliwe. Kluczem do rozwi?zania tego problemu okaza?a si? technologia. Nie chodzi bynajmniej o narz?dzia do zdalnego kontrolowania czasu pracy, czy produktywno?ci pracowników, które cz?sto przynosi?y odwrotne skutki. Wymieniaj?c czynniki, które w najwi?kszym stopniu utrudniaj? prac? zdaln?, pracownicy wskazuj? g?ównie brak zdalnego dost?pu do dokumentów oraz narz?dzi, tj. platform komunikacyjnych. W zwi?zku z tym najwi?ksze korzy?ci zapewni?o firmom wdro?enie innowacyjnych, ale jednocze?nie intuicyjnych rozwi?za? umo?liwiaj?cych sprawn? wspó?prac? podczas pracy zdalnej równie? tym pracownikom, którzy nie byli dotychczas otwarci na innowacje – mówi Tomasz Morawski, Senior Account Manager w Iron Mountain Polska.
Zwi?kszony kredyt zaufania wobec pracowników przyniós? z czasem po??dane efekty. Blisko 50% osób deklaruje, ?e brak bezpo?redniego nadzoru wp?yn?? pozytywnie na szybko?? realizacji zawodowych obowi?zków. Mimo to wci?? istnieje grono pracodawców, którzy patrz? na home office sceptycznie. Nowe oczekiwania na rynku pracy sprawi?, ?e ju? wkrótce zmiana ich podej?cia b?dzie konieczno?ci?. Ponad po?owa pracowników wykazuje dzi? gotowo?? do odej?cia z organizacji, która nie zapewni im oczekiwanej mo?liwo?ci elastycznej pracy.
Kolejny etap cyfrowej transformacji
Rosn?ce zaufanie do pracy zdalnej, a tak?e coraz wi?ksza ?wiadomo?? biznesu dotycz?ca nieuchronnej konieczno?ci wdro?enia w przysz?o?ci modelu hybrydowego sprawiaj?, ?e biznes wkracza w kolejn? faz? cyfryzacji. W pandemii obserwowano lawinowy wzrost popytu na us?ugi digitalizacji dokumentów, które by?y dla wi?kszo?ci firm dora?nym rozwi?zaniem. Dzi? biznes chce kontynuowa? cyfrow? transformacj?, a w zwi?zku ze stopniow? stabilizacj? rynku po pandemii – w wielu przypadkach odmro?ono bud?ety na inwestycje technologiczne.
Gdy zdalny dost?p do najwa?niejszych firmowych dokumentów okaza? si? konieczno?ci?, zainteresowanie us?ugami cyfryzacji wzros?o na niespotykan? wcze?niej skal?. Jednocze?nie organizacje w zdecydowanej wi?kszo?ci ograniczy?y si? do dzia?a?, które mia?y zagwarantowa? im ci?g?o?? biznesow?. Sceptycyzm wobec dalszych inwestycji technologicznych mia? zwi?zek z niepewno?ci?. Zarówno w obszarze finansowania kolejnych projektów, jak i rzeczywistej potrzeby ich wdra?ania. W mojej opinii sytuacja, która zaskoczy?a nas przed dwoma laty, dzi? jest now? normalno?ci?, co potwierdzaj? dane Iron Mountain. W pierwszym kwartale 2022 r. odnotowali?my 100% wzrost zainteresowania wdro?eniem cyfrowych repozytoriów danych, w porównaniu do analogicznego okresu w ubieg?ym roku. Je?li digitalizacja danych by?a pierwszym krokiem na ?cie?ce cyfryzacji, implementacja narz?dzi, taki jak eVault, stanowi naturaln? kontynuacj? procesu. Poza nieograniczonym dost?pem do cyfrowej dokumentacji bez potrzeby wizyty w biurze, repozytoria zapewniaj? równie? bezproblemowe zarz?dzanie danymi zgodnie z przyj?t? polityk? uprawnie?. Czas potrzebny do znalezienia konkretnych informacji jest tym samym skrócony z kilkunastu minut do zaledwie kilkunastu sekund – podsumowuje Tomasz Morawski, Senior Account Manager w Iron Mountain Polska.
Samo przej?cie na dane w formacie cyfrowym nie jest w pe?ni efektywne. Aby uwolni? potencja? zgromadzonych informacji, nale?y równie? odpowiednio nimi zarz?dza?. Mo?na spodziewa? si?, ?e przychylno?? pracowników do modelu hybrydowego, a tak?e konsekwentne budowanie technologicznej kultury organizacyjnej doprowadz? do kolejnych inwestycji w obszarze innowacji. Wkraczaj?c na ?cie?k? cyfryzacji, nie nale?y zapomina? jednak o podstawach, które odgrywaj? kluczow? rol? w kontek?cie budowania efektywno?ci pracowników zdalnych.