Zaufanie vs AI – kluczowe wnioski z Cisco Data Privacy Benchmark 2024

Klaudia Ciesielska
5 Min

Cisco opublikowa?o badanie Data Privacy Benchmark Study 2024, coroczny przegl?d kwestii prywatno?ci i ich wp?ywu na biznes. Wyniki badania podkre?laj? rosn?ce wyzwania zwi?zane z brakiem zaufania ze strony konsumentów, przed którymi stoj? organizacje wykorzystuj?ce sztuczn? inteligencj? oraz zwroty z inwestycji w prywatno??. Bazuj?c na odpowiedziach 2600 specjalistów ds. prywatno?ci i bezpiecze?stwa w 12 krajach, siódma edycja badania pokazuje, ?e prywatno?? to znacznie wi?cej ni? kwestia zgodno?ci z przepisami.

“Firmy postrzegaj? GenAI jako ca?kowicie odmienn? technologi?, która stawia przed nimi nowe wyzwania” – powiedzia?a Dev Stahlkopf, Cisco Chief Legal Officer. “Ponad 90 proc. respondentów uwa?a, ?e GenAI wymaga nowych technik zarz?dzania danymi i ryzykiem. W tym miejscu do gry wkracza przemy?lane zarz?dzanie. Od tego zale?y utrzymanie zaufania klientów”. 

W?ród najwa?niejszych obaw firmy wymieni?y zagro?enia zwi?zane z w?asno?ci? intelektualn? danych opracowanych przez AI (69 proc.) oraz ryzyko ujawnienia informacji opinii publicznej i/lub konkurencji (68 proc.).

Obawy zwi?zane z GenAI

Wi?kszo?? podmiotów zdaje sobie spraw? z tych zagro?e? i wprowadza odpowiednie mechanizmy kontroli:

  • 63 proc. firm posiada ograniczenia jakie dane mo?na wprowadza?,
  • 61 proc. wykluczy?o cz??? narz?dzi GenAI w swoich organizacjach,
  • 27 proc. zakaza?o u?ywania wszelkich narz?dzi opartych o GenAI, przynajmniej tymczasowo

Wiele osób wprowadzi?o do nich dane, które mog? by? problematyczne, w tym informacje o pracownikach (45 proc.) lub niepubliczne materia?y firmowe (48 proc.).

Przejrzysto?? procedur – zapotrzebowanie ro?nie, post?pów brak

Konsumenci s? zaniepokojeni wykorzystaniem sztucznej inteligencji w zakresie przetwarzania ich danych osobowych. 91 proc. organizacji przyznaje, ?e musz? zrobi? wi?cej, aby zapewni? swoich klientów o wykorzystaniu informacji wy??cznie do zamierzonych i zgodnych z prawem celów. Wynik jest na poziomie zbli?onym do rezultatów zesz?orocznego badania, co sugeruje, ?e nie osi?gni?to w tym zakresie znacznego post?pu.

Potrzeby firm w zakresie budowania zaufania ró?ni? si? od priorytetów ich klientów. Konsumenci wskazali, ?e najbardziej pal?cymi problemami jest uzyskanie jasnych informacji na temat sposobu wykorzystania ich danych oraz unikni?cie sprzeda?y tych informacji w celach marketingowych.

Z kolei dla firm priorytetami s? przestrzeganie przepisów dotycz?cych prywatno?ci (25 proc.) i unikanie narusze? danych (23 proc.). Sugeruje to, ?e dodatkowe skupienie si? na przejrzysto?ci procesu przetwarzania danych by?oby wskazane – szczególnie w przypadku aplikacji AI, w których mo?e by? trudno zrozumie?, w jaki sposób algorytmy „podejmuj?” decyzje.

Prywatno?? i zaufanie: rola zewn?trznych certyfikatów i przepisów prawa

Organizacje zdaj? sobie spraw? z potrzeby dostarczenia klientom informacji, w jaki sposób wykorzystywane s? ich dane, a 98 proc. stwierdzi?o, ?e zewn?trzne certyfikaty prywatno?ci s? wa?nym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Jest to najwy?szy wynik w historii badania.

„94 proc. firm stwierdzi?o, ?e klienci nie kupowaliby od nich, gdyby nie ochrona danych konsumenckich” – wyja?nia Harvey Jang, dyrektor ds. prywatno?ci w Cisco. „Konsumenci szukaj? twardych dowodów na to, ?e organizacjom mo?na zaufa?. Prywatno?? sta?a si? nieod??cznie zwi?zana z zaufaniem i lojalno?ci? klientów. Era AI unaocznia ten proces jeszcze bardziej – inwestowanie w prywatno?? lepiej pozycjonuje firmy do etycznego i odpowiedzialnego wykorzystywania sztucznej inteligencji”.

Pomimo kosztów i wyzwa? dla firm, jakie powoduj? przepisy dotycz?ce prywatno?ci, 80 proc. respondentów stwierdzi?o, ?e legislacje dotycz?ce prywatno?ci mia?y pozytywny wp?yw na ich organizacje, a tylko 6 proc. stwierdzi?o, ?e wp?yw ten by? negatywny. Zmiany prawne dotycz?ce prywatno?ci zwi?kszaj? zaufanie konsumentów do organizacji, w wyniku czego decyduj? si? udost?pnia? im swoje dane.

Ponadto wiele rz?dów i organizacji wprowadza wymagania dotycz?ce przechowywania danych na terytorium ich pozyskiwania, aby zachowa? okre?lone informacje w kraju lub regionie. Podczas gdy wi?kszo?? firm (91 proc.) uwa?a, ?e ich dane by?yby z natury bezpieczniejsze, gdyby by?y przechowywane w kraju lub regionie pochodzenia, 86 proc. stwierdzi?o równie?, ?e dzia?aj?ca na skal? globaln? firma, mo?e lepiej chroni? ich dane w porównaniu z lokalnym dostawc?.

Prywatno??: cenna inwestycja

W ci?gu ostatnich pi?ciu lat wydatki na ochron? prywatno?ci wzros?y ponad dwukrotnie. Korzy?ci wzros?y a zwroty z inwestycji pozosta?y na wysokim poziomie. W tym roku a? 95 proc. badanych wskaza?o, ?e plusy z inwestycji w prywatno?? przewy?szaj? koszty – przeci?tna organizacja zg?asza, ?e korzy?ci te przewy?szaj? wydatki 1,6-krotnie. Co wi?cej, 80 proc. firm wskaza?o korzy?ci w zakresie “lojalno?ci i zaufania” dzi?ki inwestycjom w prywatno??, a odsetek ten jest jeszcze wy?szy (92 proc.) w przypadku najbardziej przygotowanych w tym zakresie organizacji.

W 2023 r. najwi?ksze organizacje (zatrudniaj?ce ponad 10 000 pracowników) zwi?kszy?y swoje wydatki na prywatno?? o siedem do o?miu procent od ubieg?ego roku. Jednak mniejsze organizacje ci??y koszty. Na przyk?ad firmy zatrudniaj?ce 50-249 pracowników zmniejszy?y swoje inwestycje w prywatno?? ?rednio o jedn? czwart?.

Udostępnij
Redaktor Brandsit