Zdalne formy rozwojowe – przysz?o?? szkole? czy chwilowa konieczno???

Klaudia Ciesielska
9 Min
Karolina Grabowska/Pexels

Czas pandemii odbi? si? szerokim echem zmian w wielu bran?ach, organizacjach i ich codziennych dzia?aniach. Nie omin?? równie? bran?y szkoleniowej, która ze wzgl?du na swoj? specyfik? funkcjonowania, opart? na bezpo?redniej relacji na linii trener-uczestnik, jak i pomi?dzy uczestnikami, wyhamowa?a znacznie mocniej, ni? inne w sektorze us?ug. Sta?o si? to jednak tylko w przypadku tych firm, które pozosta?y przy dotychczasowym modelu dzia?ania i nie przygotowa?y si? w ?aden sposób na ?wiadczenie swoich us?ug w ramach form zdalnych, odpornych na wszystkie wymogi lock down’u i odpowiadaj?cych na potrzeby organizacji, których pracownicy musieli pozosta? w swoich domach. W tym trudnym czasie wachlarz narz?dzi wykorzystywanych do przekazywania wiedzy i podnoszenia kwalifikacji uczestników znacznie si? rozbudowa? o takie rozwi?zania, które ju? teraz s? znacznie bardziej doceniane i wy?ej oceniane przez uczestników bior?cych udzia? w programach rozwojowych oraz same organizacje. Czy zdalne formy rozwojowe s? chwilow? konieczno?ci? i dostosowaniem do potrzeb obecnej sytuacji, czy jednak ze wzgl?du na swoj? skuteczno?? na sta?e wejd? do oferty, staj?c si? przysz?o?ci? na rynku szkole??

Zdalne formy rozwojowe

Katalog zdalnych form rozwojowych jest obecnie bardzo szeroki i znajduj? si? w nim rozwi?zania, które mo?na dostosowa? do bardzo ró?nych potrzeb szkoleniowych organizacji. Tak du?a dost?pno?? narz?dzi nie jest oczywi?cie tylko wynikiem pojawienia si? pandemii COVID-19, cho? trzeba przyzna?, ?e sytuacja ta przyczyni?a si? zarówno do gwa?townego przyrostu ich liczby, ale przede wszystkim wykorzystywania w niewyobra?alnej dotychczas skali oraz cz?sto w nieoczywisty sposób. Zdalne formy rozwojowe takie jak: webinaria, e-warsztaty, pigu?ki wiedzy, video coach, badania online, platformy czy seriale szkoleniowe, nie by?yby dost?pne, gdyby nie rozwój technologii, który umo?liwi? ich powstanie oraz wykorzystywanie. To co jednak ma obecnie najwi?ksze znaczenie to doj?cie do momentu, w którym przy u?yciu form zdalnych ka?dy uczestnik mo?e odby? w?asn? podró? edukacyjn? (learning journey) dostosowan? idealnie do jego indywidualnych potrzeb. Jak mo?e wygl?da? taka podró? i dlaczego jest tak skuteczna z punktu widzenia przekazywania wiedzy i zdobywania nowych umiej?tno?ci?

Learning journey, czyli podró? do krainy rozwoju

Konieczno?? pracy zdalnej w wielu firmach spowodowa?a, ?e równie? szkolenia pracowników w jednej chwili musia?y zmieni? swoj? form?. Sta?a si? jednocze?nie szans? na ograniczenie wykorzystywania dotychczas najpopularniejszych narz?dzi lub takie ich stosowanie, by da?o si? jak najlepiej dotrze? z przekazem szkoleniowym do ka?dego uczestnika, odpowiadaj?c jednocze?nie na jego indywidualne potrzeby szkoleniowe oraz mo?liwo?ci przyswajania wiedzy przy u?yciu narz?dzi nowotechnologicznych. Odpowiedzi? na te potrzeby okaza?o si? tworzenie formu? podró?y edukacyjnych – learning journey – które s? odpowiednikiem bardzo skutecznego i wykorzystywanego dotychczas integrated learning’u, jednak w ca?o?ci opartego o narz?dzia dost?pne online. Dzi?ki wykorzystaniu ró?nych dost?pnych form zdalnych uk?ada si? ?cie?k? edukacyjn?, która daje sta?y cho? ró?norodny kontakt z materia?em szkoleniowym oraz praktycznym treningiem, w znacznie mniejszych dawkach ni? przy standardowym szkoleniu, a wszystko to jest wzmocnione samodzieln? prac? i treningami opartymi na zadaniach osadzonych w rzeczywisto?ci zawodowej, które od razu mo?na omówi?, a tak?e prze?o?y? na swoj? prac?. Takie podej?cie charakteryzuje si? wy?sz? przyswajalno?ci? oraz znacznie wi?kszym czynnikiem wdro?eniowym oraz nie obci??a nadmiernie uczestnika. Jedn? z cz??ciej wykorzystywanych, w ramach zdalnych podró?y edukacyjnych, form praktycznego przekazywania wiedzy s? warsztaty online.

E-warsztat – nadal warsztat, ale ju? w innej formule

Warsztaty online zast?pi?y obecnie praktyczne szkolenia w grupach, które uczestnicy pami?taj? jeszcze sprzed czasów pandemii. Konieczno?? wykorzystywania do ich prowadzenia narz?dzi komunikacji online oraz obecna percepcja uczestników, a tak?e zmiana sposobu przekazywania umiej?tno?ci, do której byli dotychczas przyzwyczajeni sprawi?y, ?e niemo?liwe sta?o si? prze?o?enie warsztatu odbywaj?cego si? w sali do warsztatu online w stosunku 1:1. Takie podej?cie po prostu nie dzia?a i nie przynosi oczekiwanych efektów. Do prowadzenia skutecznego warsztatu online niezb?dna jest specyficzna konstrukcja dydaktyczna warsztatu dostosowuj?ca go do mo?liwo?ci i oczekiwa? uczestników oraz dost?pnych i wykorzystywanych technologii. W efektywnym warsztacie online mo?e wzi?? udzia? grupa, zwykle do oko?o 10 osób. Tre?ci oraz wykorzystywane case’y s? dopasowane do potrzeb uczestników, tak by trening dostarcza? im konkretnych umiej?tno?ci oraz by od razu mogli omówi? swoje dzia?ania z trenerem. Ca?y czas maj? oni równie? dost?p do niezb?dnych materia?ów oraz ?ci?gawek u?atwiaj?cych przyswajanie i praktyczne wykorzystywanie poszczególnych z przekazywanych umiej?tno?ci.

Serial szkoleniowy – nauka dzi?ki rozrywce

Kto z nas nie ogl?da seriali? Pytanie to uzna? mo?na za retoryczne, szczególnie w ostatnich miesi?cach. Czy zatem mo?liwe jest wykorzystanie znanej i lubianej formy rozrywki w edukacji pracowników? Otó? tak. Serial edukacyjny to jedna z obecnie najskuteczniejszych i ciekawszych zdalnych form rozwojowych. Bazuje ona na prostocie i elemencie rozrywki, dzi?ki którym przyswajanie wiedzy jest efektywne i przyjemne dla odbiorcy. Forma ta ??czy niezb?dn? wiedz? i know-how, który ma trafi? do uczestników programu szkoleniowego z umiej?tno?ciami trenerów w obszarze przekazywania wiedzy oraz ich talentem aktorskim. Seriale edukacyjne przygotowywane s? przez profesjonaln? ekip? filmow?, nagrywane w studio przy u?yciu niezb?dnego sprz?tu, a udzia? w nich poza trenerami bior? profesjonalni aktorzy. W efekcie organizacja otrzymuje gotowy materia?, który mo?e wykorzystywa? do wdro?e? pracowników, podnoszenia ich wiedzy i kwalifikacji, ale tak?e budowania marki w?asnej. Seriale edukacyjne s? wci?gaj?ce i anga?uj? uwag? widza, dzi?ki czemu lepiej przyswaja on wiedz?, która p?ynie z krótkich, ale merytorycznych odcinków opartych na praktycznych przyk?adach, odgrywanych cz?sto w formie scenek. Dodatkowo mo?liwe jest przygotowanie serialu niemal na ka?dy temat, z którym ma zapozna? si? odbiorca. Reasumuj?c: zaanga?owanie uczestników, wykorzystanie nawyków przeniesionych z popularnych platform streamingowych, cykliczno?? i rytm edukowania, szybko?? i sprawno?? wdro?enia oraz elastyczno?? i mo?liwo?? dopasowania tre?ci to przepis na jedno z najlepszych rozwi?za? na popularyzowanie kultury rozwoju i uczenia si? w?ród pracowników dzia?aj?cych nadal w rozproszeniu.

Ostatnie kilka miesi?cy to okres, w którym bran?a szkoleniowa musia?a zmierzy? si? z jednym z najwi?kszych dotychczas wyzwa?, czyli dostosowaniem swojej oferty do sytuacji, której niewiele osób mog?o si? spodziewa?. Na ca?kowite przestawienie si? na zdalne formy rozwojowe, które w obecnej chwili s? niemal jedyn? formu?? przekazywania wiedzy, mog?a pozwoli? sobie jedynie ta cz??? firm szkoleniowych, które ju? wcze?niej my?la?y o przysz?o?ci i wykorzystywa?y nowe technologie w oferowanych programach edukacyjnych. One jednak równie? musia?y wykona? ogrom pracy, by móc odpowiedzie? na aktualne potrzeby ró?nych organizacji w obszarze kszta?cenia pracowników. W okresie ostatnich kilkunastu tygodniu wachlarz wykorzystywanych narz?dzi i form znacznie si? rozszerzy?, a otwarto?? na zmian? sta?a si? kluczem do sukcesu i utrzymania si? na rynku. Okaza?o si? jednak, ?e niezb?dne jest równie? zupe?nie nowe podej?cie do programów kszta?cenia i takie dobieranie form, by w tym trudnym czasie móc dotrze? do odbiorców przekazów szkoleniowych oraz by przekazywana wiedza zostawa?a z nimi, a zdobywane umiej?tno?ci by?y sprawnie wcielane w codzienn? prac?. Niezwykle przydatne okaza?y si? w tym zakresie m.in.: podró?e edukacyjne, e-warsztaty i seriale edukacyjne, które dzi?ki narz?dziom technologicznym pomagaj? w efektywnym przekazywaniu wiedzy. Wspomagaj? je równie? platformy e-lerningowe oraz systemy, które przejmuj? obecnie wi?kszo?? lub nawet ca?o?? zada? powierzanych dotychczas dzia?om szkole? w firmach. Ciekawym rozwi?zaniem jest np. edukacyjny „Netflix”, czyli platforma CrossKnowledge, która dostarcza organizacjom mo?liwo?? nieustannego kszta?cenia pracowników za naprawd? rozs?dn? kwot?, co w obecnej rynkowej sytuacji jest rozwi?zaniem idealnym dla firm borykaj?cych si? ze zmniejszeniem przychodów wynikaj?cym ze spowolnienia wywo?anego przez epidemi?twierdzi Grzegorz ?wi?ch, Wiceprezes i Partner w firmie szkoleniowej Nowe Motywacje.

Obecnie w obszarze szkole? pracowników najwa?niejsze jest odpowiednie dobranie formy do celów szkoleniowych danej organizacji i potrzeb oraz percepcji uczestnika. Ka?dy ma bowiem swoje indywidualne i inne cele do spe?nienia, zatem najlepszym rozwi?zaniem jest mieszanie form i budowanie dost?pno?ci, u?yteczno?ci oraz dopasowania programu, a tak?e narz?dzi do uczestników.

Zdalne formy rozwojowe ze wzgl?du na swoj? efektywno?? i rosn?c? popularno?? nie pozostan? raczej chwilow? mod? dostosowan? do potrzeb tu i teraz. Patrz?c na rosn?ce zainteresowanie tymi rozwi?zaniami nale?y s?dzi?, ?e na sta?e wejd? one do wachlarza rozwi?za? wykorzystywanych w ramach szkole? pracowników. I nie nast?pi to raczej jako efekt pandemii, ale naturalny etap rozwoju bran?y szkoleniowej, który zosta? mocno przyspieszony przez wirusa, który zaw?adn?? ?wiatem w pierwszej po?owie 2020 roku.

Udostępnij
Redaktor Brandsit