Post?p zmian technologicznych przemys?u 4.0. jest znacznie szybszy ni? nabywanie kompetencji w tym obszarze. Rynek alarmuje o braku dost?pno?ci ekspertów. Zanim jednak wykszta?ci nowe kadry minie sporo czasu, a rodzimy biznes nie mo?e pozwoli? sobie na ani chwil? zw?oki, ?eby utrzyma? tempo rozwoju. Jak sobie z tym poradzi??
Wed?ug raportu firmy MarketsandMarkets, rynek rozwi?za? dla Przemys?u 4.0 ma wzrosn?? do 156,6 mld dolarów w 2024 roku (dla porównania, w 2019 r. jego globaln? warto?? szacowano na 71,7 mld dolarów). ?eby nad??y? za prognozami potrzeba specjalistów w tym obszarze, co nie jest takie proste, zwa?aj?c na plany rekrutacyjne przedsi?biorstw. Opublikowane pod koniec 2021 roku dane pokaza?y, ?e produkcja przemys?owa utrzymywa?a si? w czo?ówce tych bran?, które zg?asza?y najwi?ksze zapotrzebowanie na r?ce do pracy. Zgodnie z zebranymi danymi w ramach „Barometru Manpower Group Perspektywy Zatrudnienia” w pierwszym kwartale 2022 roku ponad po?owa pracodawców planowa?a rozbudowa? swoje zespo?y.
W wielu procesach przemys?owych dost?pno?? specjalistów ma krytyczne znaczenie, a tych pozyska? b?dzie coraz trudniej – komentuje sytuacj? Krzysztof Wojciechowski, dyrektor rozwoju us?ug dla przemys?u w Grupie Impel. Przedsi?biorstwa potrzebuj? dzi? specjalistycznych kompetencji, a poda? ich jest bardzo niska. Wszystkie obszary wysokokompetencyjne, takie jak na przyk?ad czyszczenie zbiorników magazynowych na rop? naftow? albo przeprowadzanie zaawansowanych audytów technicznych czy certyfikacyjnych wymagaj? okre?lonej specjalizacji i lat do?wiadcze?. Nawet je?li teraz przerzuciliby?my wszystkie si?y na kszta?cenie specjalistów, potrzeba wielu lat, zanim sektor uzupe?ni?by kadry. Tym samym musimy zacz?? my?le? o wsparciu technologiami i to w rozumieniu rozwoju biznesu, a nie tylko w aspekcie „przeczekania” niekorzystnego czasu – dodaje dyrektor Wojciechowski.
Czy technologia zast?pi specjalistów?
Za spraw? pandemii i towarzysz?cego jej lockdownu wsparcie codziennej pracy w przemy?le z u?yciem zdalnych technologii sta?o si? konieczne. ?eby z jednej strony odpowiedzie? na potrzeby cyfryzuj?cego si? biznesu, a z drugiej strony na braki kadrowe, spó?ka Climbex z Grupy Impel wdro?y?a rozwi?zanie, które zachowuj?c spo?eczny dystans pozwol? w pe?ni utrzyma? procesy biznesowe. Lockdowny i ograniczona dost?pno?? zmieni?y sposób patrzenia przedsi?biorstw na mo?liwo?? obs?ugi zak?adowych instalacji czy realizacj? procesu utrzymania ruchu. Dla przedsi?biorców by?y bod?cem, który sprawi?, ?e zauwa?yli warto?? w tego typu inwestycjach. Jednym z przyk?adów takich rozwi?za? jest Zdalny Ekspert.
Technologia nie zast?pi cz?owieka, ale mo?e znacznie u?atwi? mu prac?. W taki sposób w?a?nie powinni?my patrze? na rozwi?zania, które oferuje rynek – podkre?la Krzysztof Wojciechowski z Grupy Impel. Projektuj?c Zdalnego Eksperta, poszukiwali?my po??czenia takich funkcjonalno?ci, które z jednej strony pozwol? specjali?cie na zdaln?, swobodn? komunikacj?, a z drugiej zapewni? dost?p do eksperckiej wiedzy. Zdalny Ekspert dodatkowo sprawdza si? przy ograniczonych zasobach osobowych, czy te? konieczno?ci ochrony tych specjalistów, których wiedza jest dla firmy bezcenna. Na przyk?ad technicy pracuj?cy na instalacjach mog? liczy? na eksperck? pomoc udzielon? przez in?yniera pracuj?cego zdalnie z bezpiecznego miejsca, poza ?rodowiskiem przemys?owym– dodaje Wojciechowski.
Zdalny Ekspert – na czym polega rozwi?zanie?
Wdra?ane w spó?ce Climbex rozwi?zanie – Zdalny Ekspert – to oprogramowanie i urz?dzenie. Warstw? sprz?tow? stanowi ameryka?ski RealWear HMT-1. Ma w sobie okular nasobny do zdalnego udost?pniania dokumentacji, kamer?, mikrofon. Urz?dzenie przypina si? do kasku i jest ono odporne na przemys?owe warunki pracy. Natomiast oprogramowanie stanowi nowoczesna platforma chmurowa do komunikacji i ewidencji zada?, dzia?aj?ca przez Internet.Urz?dzenie zaprojektowane jest w taki sposób, by zapewni? sprawn? i precyzyjn? komunikacj? pomi?dzy technikiem i specjalist?. W takim modelu praca realizowana jest wiedz? eksperta i r?koma technika – zapewniaj?c jednemu i drugiemu komfort pracy i bezpiecze?stwo.
Wi?kszo?? ?wiatowych wdro?e? idzie w kierunku optymalizacji organizacji pracy oraz wykorzystywania kluczowych kompetencji na wi?ksz? skal? w przedsi?biorstwie. To przek?ada si? znacz?co na przewag? konkurencyjn? – zyskujemy bezpiecze?stwo ludzi, a co za tym idzie – ci?g?o?? i bezpiecze?stwo biznesu – t?umaczy Krzysztof Wojciechowski. Dzi?ki Zdalnemu Ekspertowi po pierwsze wykorzystujemy specjalistyczne kompetencje eksperta, a po drugie – ca?y czas widzimy, co dzieje si? z pracownikiem, zw?aszcza, kiedy pracuje w niebezpiecznych warunkach. G?ównym administratorem urz?dzenia jest ten, kto siedzi „daleko” – to on w??cza kamer?, wy?wietla dokumenty i zarz?dza procesem. Tym samym ekspert mo?e jednego dnia wspiera? wiele skomplikowanych operacji/ czynno?ci, w oddalonych od siebie miejscach – dodaje.
Z pomoc? Zdalnego Eksperta mo?na realizowa? wiele us?ug, z ró?nych obszarów, które wymagaj? szerokich kompetencji – od zaawansowanych procesów po przeprowadzanie szkole? pracowników. Dzi?ki temu, ?e urz?dzenie umo?liwia nagrywane czynno?ci w trakcie ich realizacji, organizacja zyskuje materia?y i zasoby szkoleniowe „z terenu” – tak wa?ne z perspektywy kszta?cenia nowych kadr.
Pozyskanie materia?ów szkoleniowych z prawdziwych realizacji na instalacjach to niezaprzeczalna warto?? dla organizacji. Mo?na niemal?e „na ?ywo” przekazywa? nowym pracownikom dobre praktyki i wiedz?, zachowuj?c ci?g?o?? kompetencyjn? – dodaje Wojciechowski.
Luka pokoleniowa – drugie dno
Od stycznia do maja 2020 roku rozwój gospodarki cyfrowej gwa?townie przyspieszy? i by? 2,5-krotnie wy?szy ni? ?redni wzrost w poprzednich dwóch latach, osi?gaj?c poziom 18,4% – wynika z raportu opublikowanego przez McKinsey & Company. Post?puj?ce procesy cyfryzacji usprawniaj? przep?yw wiedzy w organizacjach, przyspieszaj? produkcj?, czy automatyzuj? powtarzalne czynno?ci. W konsekwencji przek?adaj? si? na konkurencyjno?? biznesu. ?eby móc je z powodzeniem wdra?a? potrzebny jest szereg dzia?a?, które przede wszystkim uporz?dkuj? i skataloguj? wiedz? i dokumenty techniczne w organizacjach, w tym tych z sektora przemys?owego. To drugie dno luki pokoleniowej.
Obecny rynek pracy jest ró?norodny pokoleniowo – s? na nim zarówno specjali?ci z 40-letnim do?wiadczeniem, jak i in?ynierowie z kilkuletnim sta?em – mówi Krzysztof Wojciechowski z Impela. I jedni i drudzy s? kluczowi dla powodzenia procesów w sektorze przemys?owym. Stajemy przed wyzwaniem zbudowania pomostu pomi?dzy wiedz? i do?wiadczeniem jednych i drugich.Technologia, która w tym obszarze pozwoli na ujednolicenie i zdigitalizowanie dokumentów, sprawi, ?e stan? si? dostosowane do potrzeb wielopokoleniowego ?rodowiska. To fundamentalna kwestia, która b?dzie decydowa?a o powodzeniu dalszej wspó?pracy – dodaje.
Dokumentacja ksi?gowa czy kadrowa maj? ustalone szablony i ich digitalizacja nie przysparza problemów. Z dokumentacj? techniczn? jest inaczej, bo trzeba bran?owej wiedzy, aby j? w ogóle prawid?owo odczyta?. Przeniesienie danych technicznych z dokumentów papierowych do formatu cyfrowego w taki sposób, aby by?y jak najbardziej u?yteczne w dalszej pracy wymaga analizy i nadania tym dokumentom odpowiednich atrybutów technicznych i opisowych. Przy bardziej zaawansowanych projektach mo?na wspiera? si? skaningiem laserowym 3D urz?dze? i instalacji, dzi?ki któremu otrzymujemy ich cyfrowy format w trójwymiarze. Z cyfrowego obrazu pozyskujemy dodatkowe dane, o które mo?e by? uzupe?niona dotychczasowa dokumentacja firmy. To przydatne np. przy rozbudowie zak?adu czy rozwijaniu mocy produkcyjnych.
Niezale?nie od tego, czy firma realizuje du?y projekt paszportyzacji, stosunkowo proste skanowanie dokumentów, czy wprowadza nowy system s?u??cy do realizacji procesu biznesowego, trzeba dba? o ci?g?o?? w utrzymaniu kompetencji i sta?? aktualizacj? informacji, w miar? kolejnych zmian lub inwestycji.