Zgubiony baga? – czy zapobiegnie temu technologia RFID?

Newsroom BrandsIT
4 Min

Linie lotnicze stoj? obecnie przed wieloma wyzwaniami – musz? zatrzyma? wymagaj?cych klientów oraz podnosi? rentowno?? interesu. Cz?sto w swoich dzia?aniach d??? one do poprawy efektywno?ci procesów biznesowych poprzez wdro?enie nowoczesnych rozwi?za? technologicznych w obszarze obs?ugi klienta. RFID to jedna z technologii, która zapewnia popraw? wydajno?ci w jednym z najwa?niejszych obszarów dzia?alno?ci – obs?udze baga?u. O wp?ywie tej technologii na bran?? lotnicz? mówi Jacek ?urowski, Dyrektor Regionalny Zebra Technologies w Europie ?rodkowej.

Jacek ?urowski
Jacek ?urowski

Analiza biznesowa SITA i Zrzeszenia Mi?dzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) wykaza?a, ?e dok?adne ?ledzenie za pomoc? technologii RFID mo?e zmniejszy? liczb? zagubionych baga?y nawet o 25 proc. do 2022 r., a ostatecznie przynie?? oszcz?dno?ci kosztów i czasu dla ka?dego pasa?era.

Zagubienie baga?u oraz zwi?zane z nim problemy w postaci irytacji pasa?erów, kosztów, dodatkowego zaanga?owania personelu oraz czasu potrzebnego na identyfikacj? i zlokalizowanie zguby stanowi? du?e obci??enia dla linii lotniczych. Technologia RFID zapewnia okre?lenie po?o?enia baga?u w czasie rzeczywistym oraz umo?liwia przej?cie przez odprawy na ka?dym etapie podró?y bez ingerencji cz?owieka. Usprawnienie zarz?dzania baga?em za pomoc? RFID zwi?ksza automatyzacj? tego procesu, znacznie zmniejszaj?c ryzyko nieprawid?owo?ci i zwi?zane z nimi koszty.

Niezale?nie od tego, czy pasa?erowie dokonuj? odprawy w kasie biletowej terminalu, czy te? korzystaj? z automatycznych stanowisk odpraw, drukarki RFID umo?liwiaj? drukowanie identyfikatora, w którym zapisane s? dane. Jest on no?nikiem informacji takich jak numer LPN (License Plate Number), zawieraj?cy okre?lone informacje o locie oraz wskazówki dotycz?ce sortowania. Gdy baga? znajduje si? na przeno?niku podczas prze?adunku baga?u, czytnik RFID rejestruje informacje z metek, dokumentuj?c rozpocz?cie podró?y.

W miar? przemieszczania si? baga?u przez przeno?niki ta?mowe, czytniki RFID gromadz? dost?pne dane i przekazuj? je do odpowiedniej linii lotniczej. Zebrane informacje s? wykorzystywane do automatycznego kierowania baga?u przez odpowiedni system sortowania, redukuj?c przy tym prac? r?czn?, jak równie? ryzyko wyst?pienia b??du i koszty zwi?zane z r?cznymi procedurami sortowania. Ponadto RFID zapewnia automatyczn? „podwójn? odpraw?” w strefie postoju, a w razie przypadkowego umieszczenia baga?u w strefie za?adunku na niew?a?ciwy lot uruchamiane s? alarmy.

Czytniki RFID rejestruj? lokalizacj? baga?u w kluczowych punktach kontrolnych podczas ca?ego procesu. Baza danych lokalizacji w czasie rzeczywistym pomaga równie? zidentyfikowa? baga?, który wymaga priorytetowego traktowania, aby zapewni? terminowe dostarczenie go do samolotów – na przyk?ad walizki, która musi zosta? przekazana na lot przesiadkowy.

Prawo wymaga, aby baga? pasa?erów, którzy nie wsiadaj? do samolotu lub musz? go opu?ci?, zosta? zabrany z pok?adu przed jego odpraw? do startu. R?czne czytniki RFID umo?liwiaj? pracownikom szybkie zlokalizowanie i usuni?cie w?a?ciwej walizki, bez konieczno?ci r?cznej obs?ugi i skanowania kodu kreskowego na ka?dej pojedynczej torbie. W typowym procesie obs?ugi baga?u nierejestrowanym specjalnymi kodami RFID personel portu lotniczego jest zobowi?zany do zeskanowania kodu kreskowego na ka?dej walizce czy torbie podró?nej i r?cznego sprawdzenia prawid?owych informacji o trasie podró?y. Dzi?ki technologii RFID dok?adna informacja mo?e zosta? umieszczona bezpo?rednio na identyfikatorze, co eliminuje wszelkie nie?cis?o?ci zwi?zane z brakiem komunikatów na temat sortowania baga?u.

Udostępnij