Zmiany w KSeF dla dużych podmiotów. Co trzeba wiedzieć przed 1 września?

Newsroom BrandsIT
5 Min
whistleblowing biznes praca

Ministerstwo Finansów przedstawiło nową wersję rozporządzenia związanego z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF). Zmiany te wprowadzą możliwość przydzielania ograniczonych uprawnień w ramach KSeF dla dużych organizacji, które mają różne oddziały czy wyodrębnione jednostki wewnętrzne. Jakie implikacje te zmiany będą miały dla przedsiębiorców i jakie kroki powinny podjąć w tej sprawie?

Krajowy System e-Faktur to system teleinformatyczny przeznaczony do generowania, odbierania oraz przechowywania faktur w formie ustrukturyzowanej. Podatnicy mogą z niego dobrowolnie korzystać od 1 stycznia 2022 roku, co pozwala im na przygotowanie się do jego pełnego wdrożenia. Od 1 lipca 2024 r., KSeF stanie się obligatoryjny dla przedsiębiorstw, natomiast od 1 stycznia 2025 r., obejmie także małe i średnie firmy zwolnione z VAT. Wprowadzenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur przyczyni się do optymalizacji procesów fakturowania, przepływu dokumentów oraz wykorzystywanych przez przedsiębiorców systemów fakturowych.

W celu lepszego dostosowania do specyfiki dużych przedsiębiorstw, Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie zmian w KSeF. To pozwoli na udzielanie ograniczonych uprawnień w systemie dla dużych podmiotów, które posiadają na przykład wiele oddziałów.

 – Wprowadzenie tak zaawansowanego systemu do powszechnego i obowiÄ…zkowego użytku stanowi wyzwanie, szczególnie dla dużych organizacji. Do tej pory pojawiÅ‚o siÄ™ wiele wÄ…tpliwoÅ›ci zwiÄ…zanych z fakturami ustrukturyzowanymi, dlatego nie jest zaskakujÄ…ce, że kontynuowane sÄ… prace nad kolejnymi modyfikacjami. Obserwujemy, że urzÄ™dnicy przygotowujÄ… siÄ™ do wprowadzenia nowego obowiÄ…zku i podejmujÄ… kroki w kierunku dostosowania systemu do efektywnego funkcjonowania – mówi MichaÅ‚ Sosnowski z firmy Exorigo-Upos.

Czego dotyczÄ… zmiany?

7 sierpnia Ministerstwo Finansów opublikowaÅ‚o na stronach RzÄ…dowego Centrum Legislacji projekt nowelizacji rozporzÄ…dzenia dotyczÄ…cego KSeF. Nowe regulacje majÄ… odpowiadać na potrzeby rynku oraz popularyzować korzystanie z systemu. UmożliwiÄ… one przyznawanie ograniczonych uprawnieÅ„ w KSeF dla dużych struktur podmiotów, które posiadajÄ… różne oddziaÅ‚y lub wyodrÄ™bnione jednostki wewnÄ™trzne, oprócz jednostki macierzystej. 

Po zmianach dostÄ™p do faktur bÄ™dzie możliwy jedynie w obrÄ™bie danego oddziaÅ‚u lub innej wewnÄ™trznej jednostki podmiotu, czyli nie bÄ™dzie dotyczyć wszystkich faktur ustrukturyzowanych przypisanych do tego podatnika (NIPu). Podmioty, które uzyskajÄ… uprawnienia, bÄ™dÄ… miaÅ‚y możliwość nadawania, zmiany lub odbierania uprawnieÅ„ do korzystania z KSeF poprzez uzyskanie uprzednio unikalnego identyfikatora. BÄ™dzie on zawieraÅ‚ numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika oraz ciÄ…g znaków numerycznych, bÄ™dÄ…cy identyfikatorem jednostki oraz cyfrÄ… kontrolnÄ…. 

WedÅ‚ug ministerstwa rozwiÄ…zanie to jest dziaÅ‚aniem upraszczajÄ…cym i uÅ‚atwiajÄ…cym dziaÅ‚alność dla przedsiÄ™biorców i bÄ™dzie mogÅ‚o być stosowane jeszcze przed wprowadzeniem obowiÄ…zku wystawiania i otrzymywania przez podatników faktur ustrukturyzowanych za poÅ›rednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). 

Nowe rozporządzenie ma wejść w życie od 1 września 2023 roku.

Co mogą zrobić przedsiębiorcy?

Korzystanie z unikalnego identyfikatora może nieść za sobÄ… pewne ryzyko. Wszystko wskazuje na to, że pole do niego przypisane bÄ™dzie sÅ‚użyÅ‚o do ograniczenia dostÄ™pu. Centrala może zapewnić dostÄ™p dziaÅ‚owi w systemie KSeF, ale tylko do faktur, które w okreÅ›lonym polu majÄ… odpowiedni identyfikator jednostki. JeÅ›li wystawca faktury poda go indziej innym miejscu, np. w komentarzu, to dokument nie bÄ™dzie widoczny dla uprawnionej do tego jednostki, co może powodować problemy w obiegu dokumentów.  

W obliczu proponowanych zmian możliwe sÄ… dwa sposoby dziaÅ‚ania. Pierwszy z nich – hybrydowy, polega na samodzielnym pobieraniu faktur z KSeF przez oddziaÅ‚, korzystajÄ…c z uprawnionego identyfikatora jednostki. Druga opcja to niezależny hub centralny, który przetwarza wszystkie faktury z systemu, klasyfikuje je i przekazuje faktury do odpowiedniej jednostki.

 – Zalecamy na poczÄ…tku wdrożenia KSeF w firmie unikanie skomplikowanych rozwiÄ…zaÅ„. W pierwszej kolejnoÅ›ci najlepiej sprawdzi siÄ™ przesyÅ‚anie wszystkich faktur do systemu bez wiÄ™kszego angażowania do tego poszczególnych działów. Za kontrolÄ™ nad przesyÅ‚anymi fakturami i przyporzÄ…dkowywanie ich do odpowiednich jednostek może odpowiadać hub centralny. Taki podejÅ›cie wprowadza jednolity proces, w którym można Å‚atwo kontrolować przepÅ‚yw dokumentów, uniknąć ryzyka podwójnego zaksiÄ™gowania dokumentu, itd. JeÅ›li praktyka pokaże, że wystawcy konsekwentnie wypeÅ‚niajÄ… pole identyfikatora w KSeF, można w przyszÅ‚oÅ›ci zmienić proces tak, aby oddziaÅ‚ samodzielnie pobieraÅ‚ faktury z KSeF – mówi MichaÅ‚ Sosnowski z Exorigo-Upos.

Wprowadzane zmiany w systemie przez Ministerstwo Finansów, mają na celu usprawnienie procesu wystawiania i dostępu do faktur ustrukturyzowanych. Ostateczne rozwiązanie może ulec modyfikacjom, a powyższe wnioski są oparte o projekt rozporządzenia, więc finalne rozwiązanie może się różnić od planowanego.

Udostępnij