Inwestycje przedsi?biorstw prywatnych spadn? w tym roku do rekordowo niskiego poziomu. Co dalej? Wprowadzenie tzw. esto?skiego CIT ma to zmieni?. Jednak propozycje Ministerstwa Finansów nie s? korzystne dla firm, które osi?gn? sukces.
Organizacje skupiaj?ce przedsi?biorców maj? w?tpliwo?ci. Oceniaj?, ?e takie rozwi?zanie, wprowadzone tak?e w innych krajach UE, oka?e si? esto?skim CIT – jedynie pro forma. To z tego powodu, ?e w Polsce firmy nie b?d? mog?y jednocze?nie skorzysta? z ulg B+R i ulgi na z?e d?ugi.
– Na rozwi?zanie to czeka wielu przedsi?biorców, jednak pozostaje wiele w?tpliwo?ci – mówi Marcin Rozbicki, junior associate w Kancelarii O?óg Tomczykowski.
Z za?o?e? projektu ustawy – która jest kojarzona z wprowadzeniem w Polsce tzw. esto?skiego CIT - wynika, ?e ustawodawca przewiduje wprowadzenie dwóch rozwi?za?, promuj?cych rozwój przedsi?biorstw.
Pierwszym rozwi?zaniem jest wprowadzenie specjalnego funduszu utworzonego na cele inwestycyjne. Fundusz ma by? tworzony z zysku osi?gni?tego za rok poprzedzaj?cy dany rok podatkowy. ?rodki przeznaczone na fundusz zostan? wp?acone na wyodr?bniony w tym celu rachunek w Banku Gospodarstwa Krajowego albo innym banku (który zawar? umow? z BGK o wspó?prac? w zakresie wymiany informacji o ?rodkach gromadzonych na tym rachunku, inny ni? rachunek p?atniczy podatnika) nie pó?niej ni? w dniu dokonania tego odpisu. Zgromadzone ?rodki nie mog? pochodzi? z po?yczki, kredytu, dotacji, subwencji, dop?at i innych form wsparcia finansowania.
Zgromadzone w roku podatkowym ?rodki musz? zosta? wydane na cele inwestycyjne nie pó?niej ni? w roku podatkowym nast?puj?cym po roku, w którym dokonano tego odpisu. Jednak nie jest to obligatoryjne, je?eli zostanie z?o?ona informacja o planowanych inwestycjach wskazuj?ca rok wydatkowania ?rodków oraz wydatkowanie tych ?rodków nast?pi nie pó?niej ni? trzeciego roku podatkowego, nast?puj?cego po roku, w którym dokonano tego odpisu, przy czym ka?dy z tych trzech lat nie mo?e by? d?u?szy ni? 12 miesi?cy.
Drugim rozwi?zaniem, jest wprowadzenie systemu wzorowanego na rozwi?zaniu esto?skim. Beneficjentami tego rozwi?zani b?d? przedsi?biorstwa, które spe?niaj? ??cznie takie warunki jak:
- ich roczny przychód nie przekracza 50 mln z?;
- udzia?owcami s? wy??cznie osoby fizyczne;
- forma prowadzenia dzia?alno?ci to spó?ka kapita?owa (sp. z o.o. b?d? s.a.);
- beneficjent taki, nie posiada udzia?ów w innych podmiotach jak spó?ki kapita?owe, fundacje i trusty;
- zatrudnia co najmniej 3 pracowników (liczonych wed?ug pe?nych etatów) – nie licz?c udzia?owców – mogliby?my si? zastanowi?, czy przes?anka ta, jest zasadn?, poniewa? nierzadko zdarza si?, ?e przedsi?biorstwa rozwijaj?ce si?, prowadz? dzia?alno?? operacyjn? za po?rednictwem wspólników w?a?nie;
- przychody pasywne nie przewy?szaj? przychodów z dzia?alno?ci operacyjnej oraz
- wykazuj? nak?ady inwestycyjne.
W jakiej sytuacji b?d? firmy, które osi?gn? rynkowy sukces i ich przychody przekrocz? 50 mln z? w okresie, gdy b?d? korzysta?y z esto?skiego CIT?
– To nie zosta?o rozstrzygni?te, musimy poczeka? na propozycje Ministerstwa Finansów – wyja?nia Marcin Rozbicki.
Ju? wiadomo, ?e rozwi?zanie to, nie jest skierowane do przedsi?biorstw, które:
- s? przedsi?biorstwami finansowymi;
- instytucjami po?yczkowymi;
- osi?gaj? dochody z dzia?alno?ci prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej lub osi?gaj? dochody zwolnione na podstawie decyzji o wsparciu nowych inwestycji;
- zosta?y postawione w stan upad?o?ci lub likwidacji.
Wy??czenie czasowe dotyczy równie? podmiotów, które powsta?y poprzez podzia? lub po??czenie. Takie podmioty b?d? zmuszone do wstrzymania si? z decyzj? o rozpocz?ciu korzystania z modelu esto?skiego co najmniej 24 miesi?ce od momentu ich powstania.
Opodatkowanie „esto?skim CIT” obejmuje okres bezpo?rednio po sobie nast?puj?cych czterech lat podatkowych. Przed?u?a si? on na kolejne okresy bezpo?rednio po sobie nast?puj?cych czterech lat podatkowych, chyba ?e podatnik z?o?y informacj? o rezygnacji z tej formy opodatkowania.
Jedn? z wielu w?tpliwo?ci proponowanego rozwi?zania jest to, w jaki sposób nale?y rozumie? poj?cie nak?adów inwestycyjnych. Pod tym poj?ciem kryje si? poniesienie wydatków wy??cznie na ?rodki trwa?e okre?lone w grupach 3-8 klasyfikacji, dotycz?cej m.in. wydatków na maszyny, urz?dzenia czy wyposa?enie.
– Mo?e to spowodowa?, ?e wielu podatników CIT-u, którzy ponosz? znacz?ce wydatki na przyk?ad zwi?zane z licencjami, prawami autorskimi czy z prawem patentowym, nie b?dzie mog?a z tej regulacji skorzysta? – ocenia M.Rozbicki z Kancelarii O?óg Tomczykowski.
Z projektu wynika, ?e podatnik b?dzie musia? ponosi? bezpo?rednie nak?ady inwestycyjne w kwocie wskazuj?cej na wzrost nak?adów o 15%, jednak nie mniej ni? 20 000 z? – w okresie dwóch kolejno nast?puj?cych po sobie lat podatkowych, albo 33%, jednak nie mniej ni? 50 000 z? – w okresie czterech lat podatkowych rozliczanych w tej formie.
Opodatkowaniu esto?skim CIT b?d? podlega?y m.in. dochody odpowiadaj?ce wysoko?ci zysku netto wypracowanego w cz??ci, w jakiej zysk ten zosta? przeznaczony do wyp?aty udzia?owcom/akcjonariuszom lub na pokrycie strat powsta?ych w okresie poprzedzaj?cym okres opodatkowania rycza?tem.
Dla tych podatników, którzy zdecyduj? si? skorzysta? z prezentowanego rozwi?zania stawka podatku wyniesie:
- 15% – w przypadku ma?ego podatnika oraz podatnika, którego warto?? ?rednich przychodów nie przekracza warto?ci maksymalnych przychodów okre?lonych dla ma?ego podatnika (2 mln EUR);
- 25% – w przypadku pozosta?ych podatników.
Powy?sze stawki mog? zosta? obni?one o 5 pkt. proc. (do odpowiednio 10% oraz 20%), w przypadku ponoszenia przez podatnika podwy?szonych nak?adów inwestycyjnych (50% w okresie dwuletnim lub 110% w okresie czteroletnim).